رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی مشهد گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تالارها و باغ تالارها بیش از ۴۰۰۰ نفر در مشهد بیکار شده‌اند.

بیش از ۴۰۰۰ پرسنل تالارهای پذیرایی در مشهد بیکار شدند

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم حقیقی  در خصوص وضعیت بازگشایی تالارها و باغ‌ تالارهای پذیرایی در مشهد اظهار کرد: هنوز دستورالعملی برای بازگشایی تالارها و باغ‌ تالارها صادر نشده، باغ تالارها در وضعیت زرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند بازگشایی داشته باشند اما پروتکل‌های آن هم هنوز اعلام نشده است. مشهد ۱۶۰ تالار و باغ تالار دارای مجوز دارد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا حدود ۲۰ باغ تالار در مشهد ابطال پروانه داشته‌اند. 

وی در خصوص میزان تخلف صورت گرفته از سوی تالارهای پذیرایی در مشهد گفت: میزان تخلفات تالارهای پذیرایی در مشهد که در زمان محدودیت‌های کرونایی فعالیت داشته‌اند، قابل توجه نبوده و شاید در هر هفته یک مورد تخلف به ما گزارش شده است. در مجموع تعداد متخلفین قابل توجه نیست اما فکر می‌کنم تعداد آن‌ها بیش از ۱۰ مورد باشد.

رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی مشهد در رابطه با میزان بیکاری پرسنل خدماتی تالارهای پذیرایی در مشهد خاطرنشان کرد: اگر برای هر تالار و باغ تالار ۲۵ نفر پرسنل شامل مدیر، آشپز، پرسنل خدماتی و کارگر در نظر بگیریم که تمام آن‌ها سرپرست خانوار بوده‌اند، از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تالارها و باغ تالارها بیش از ۴ هزار نفر در مشهد بیکار شده‌اند که فقط برخی از آنان بیمه بیکاری داشته‌اند. پیش از دوره کرونا برخی از تالارها به دلیل این که هر روز مجلس و مراسم نداشتند، از کارگران روزمزد استفاده می‌کردند اما سایر تالارها که شرایط پایدارتری داشته‌اند، پرسنل خود را تحت پوشش بیمه قرار داده‌ بودند.

حقیقی یادآور شد: فعالیت تالارهای پذیرایی در شهرهایی که از ابتدای سال وضعیت سفید داشته‌اند، برای مدتی مجاز شده بود اما تعطیلی تالارها و باغ تالارها در مشهد حدود ۱۱ ماه طول کشیده است.

وی تاکید کرد: از ستاد کرونا درخواست داریم که به تالارها و باغ تالارها هم اجازه فعالیت دهند. متاسفانه در حال حاضر رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها فعالیت دارند اما به تالارها اجازه فعالیت نمی‌دهند. برخی از محضرها در کنار مراسم عقد میز، صندلی و سفره عقد چیده‌ و کسب درآمد دارند، در حالی که مراسم عقد به تالارها و باغ تالارها مربوط می‌شود. همچنین در حال حاضر مردم مراسم خاکسپاری، هفتم و یا چهلم خود را در رستوران‌ها برگزار می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی مشهد عنوان کرد: با این وجود باز هم به تالارها اجازه فعالیت نمی‌دهند. تصمیمی که برای تعطیلی تالارهای پذیرایی گرفته شده عادلانه نیست. اگر مجلس عروسی قرار نیست برگزار شود، می‌توانستند اجازه دهند که مجلس شام، ناهار، نذورات، مراسم خاکسپاری و یا عقد در تالارها انجام شود اما با آن مخالفت کرده‌اند.

حقیقی افزود: پیشنهاد ما این است که تالارهای پذیرایی در سامانه ثبت شوند. از تب‌سنج و تهویه مناسب استفاده و پروتکل‌های بهداشتی را سخت‌گیرانه رعایت کرده و با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند. فضای اکثر تالارهای پذیرایی از ۳۰۰ متر کمتر نیست. استفاده ۳۰ درصدی از یک سالن ۱۰۰ نفره شاید عادلانه باشد اما باز هم با این موضوع موافقت نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: یک نماینده بهداشت می‌تواند در تالارهای پذیرایی باشد و تالار حقوق آن را هم پرداخت کند. همچنین به تالارهای پذیرایی فقط مجوز برگزاری یک مراسم در روز را بدهند. با وجود این که در یک روز افراد زیادی از صندلی‌های یک رستوران استفاده می‌کنند، پیشنهاد داشته‌ایم که در تالارها فقط یک روز مجوز برگزاری مراسم دهند که باز هم با آن مخالفت کرده‌اند. مقابل وزارت بهداشت و مجلس در تهران تجمعی صورت گرفته و گویا قرار شده با رعایت پروتکل‌های خاصی تا هفته‌های آتی مجوز فعالیت تالارها و باغ‌تالارهای پذیرایی صادر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.