رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با غیرمسئولانه خواندن اظهارت اخیر رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با آلودگی هوا گفت: منشأ و منبع آلودگی تهران و کلانشهر ها باید به صورت شفاف اعلام شود.

سهل‌الوصول‌ترین راه این است که مازوت را به خورد مردم بدهیم/ صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست مسئولانه به نظر نمی‌رسد

«سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت گو با قدس آنلاین پیرامون مسئله آلودگی هوای تهران و اقدامات مجلس در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

 28 راهکار برای کاهش آلودگی به دولت دادیم اما..

رفیعی خاطر نشان کرد: قبل از شروع فصل سرد سال طی نامه‌ای خطاب به برخی از وزرا که نقش مستقیم در بحث قانون هوای پاک و مسئله کاهش آلاینده ها دارند، ۲۸ راهکار کوتاه‌ مدت و میان مدت عملیاتی و اجرایی ارائه کردیم به طوری که هزینه‌ زیادی را هم به دولت تحمیل نمی‌کرد و قابلیت اجرا و عملیاتی شدن هم داشت اما متاسفانه پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم نشان داد که دولت تصمیمی برای استفاده از این راهکارها و انجام اقدامات در این زمینه ندارند؛ استدلال ما این بود که امسال شرایط آلودگی هوای شرایط ویژه‌ای است به جهت شیوع ویروس کرونا که باید اقدامات خاص‌تری در زمینه کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته می‌شد.

وی تاکید کرد: الان باید سازمان محیط زیست پاسخگو باشد که منشا و منبع آلودگی هوا در  کلانشهرها به تفکیک چه می‌تواند باشد؛ متأسفانه ما در باره منشأ آلودگی ها دچار مقصرین چندگانه هستیم و امروز کسی به قطعیت نمی‌تواند بگوید که بلاخره مقصر اصلی آلودگی هوا در تهران  کدام بخش است.درست است که یک مجموعه از منابع  آلاینده‌های هوا وجود دارد با نوع آلایندگی منتفاوت بعضی آلایندگی گازی دارند و بعضی آلایندگی ذرات معلق اما به هر صورت مشخصا باید به ترتیب اولویت به صورت شفافا و قاطع اعلام بشود که امروز مهمترین عامل آلودگی هوای در کلانشهرها کدام مورد است.یعنی باید مشخص شود که امروز در تهران نقش حمل و نقل شهری در آلودگی هوا چند درصد است و نقش منابع متحرک و منابع ثابت چقدر است و درصد آن به چه میزانی است. این مسائل امروز به صورت تخمینی اعلام می‌شود؛ درست است که شهرداری یک سیاهه در این باره برای انتشار دارد اما نهایتاً مرجعی که باید آمار را بررسی علمی کند و تحلیل کارشناسی ارائه بدهد سازمان محیط زیست است و ما همچنان این بررسی ها را نداریم.

صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست مسئولانه به نظر نمی‌رسد/ سریع ترین و سهل‌الوصول ترین راه این است که مازوت را به خورد مردم بدهیم

وی با اشاره به اظهار نظر اخیر «عیسی کلانتری» رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: اینگونه صحبت کردن بیشتر صحبت مسئولانه به نظر نمی‌رسد و همه اینها باعث می‌شود که مردم بلاخره تکلیفشان با این مسئله که چه کسی مقصر آلودگی این روزهای هوای تهران است مشخص نشود. ما این مسئله را به جد پیگیری خواهیم کرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه امروز سلسله‌ای از دلایل مختلف برای سوزاندن مازوت مطرح می‌شود اما تمام ابعاد آن به لحاظ کارشناسی دیده نشده است، گفت: برای مصرف نشدن در داخل مازوت تولیدی و فروش مازوتی که در فرایند تولید ایجاد می‌شود راه حل وجود دارد. مازوت می‌تواند یک منبع درآمد خیلی خوب برای کشور باشد اما سریع ترین راه حل و سهل الوصول‌ترین راه این است که این مازوت را به خورد مردم بدهیم و این اتفاقا متأسفانه در حال رخ دادن است و اثر آن می شود آلودگی هوایی که حق نفس کشیدن را از مردم گرفته است.

نقش گوگرد و مازوت در ایجاد بوی بد تهران تأیید شده است

به گفته رفیعی تمام منابع رسمی بحث وجود گوگرد به عنوان عامل بوی بد تهران را کاملاً تأیید کرده‌اند و مهمترین منبعی که برای این مسئله می‌توان متصور بود بحث  استفاده از مازوت است.

مقصر جلوه دادن مردم در مسئله آلودگی هوا فرافکنی است

رفیعی تصریح کرد: اینکه مدام مردم را در مسائلی از جمله آلودگی هوا و حفظ محیط زیست مقصر جلوه بدهیم فرافکنی است؛ البته که نقش مردم در حفظ محیط زیست و کمک به مصرف انرژی مهم است اما سهم صنایع بزرگ دولتی بسیار بیشتر از نقش مردم است مصرف انرژی در بخش دولتی یعنی همین ادارات و ارگان‌های دولتی بسیار بیشتر از مصرف خانگی است این بهتر است که این مسائل شفاف صحبت بشود.

وی در رابطه با اقدامات مجلس و فراکسون محیط زیست در رابطه با مسئله آلودگی هوا گفت: اقدامی که در کمیسیون خواهیم کرد این است که مسئولانی که مستقیم در این مسئله نقش دارند از جمله مدیرکلی را که باید در زمینه قانون هوای پاک اقداماتی انجام دهند، هفته آینده به کمیسیون دعوت کنیم و برای مردم شفاف خواهیم کرد که چه ارگان و چه بخشی در زمینه آلودگی هوای تهران قصور ورزیده‌اند و پاسخ این مسئله را به صورت شفاف به مردم اعلام خواهیم کرد.

رفیعی از جلسه مشترک کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی محیط زیست مجلس با کمیسیون اصل نود در مورد آلودگی هوا خبر داد و گفت: دوشنبه هفته آینده راس ساعت ۱۰ صبح جلسه‌ای با حضور همه نمایندگان دستگاههای مسئول در قانون هوای پاک برگزار خواهد شد.  در این جلسه از معاونت حقوق عامه قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور نیز دعوت شده است و این جلسه به صورت آنلاین از یک پلتفرم مجازی پخش خواهد شد تا مردم بداند که کدام دستگاه‌ها در اجرای کردن قانون هوای پاک کوتاهی کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.