۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 734674

آیا نتایج انتخابات آمریکا در کنگره تغییر خواهد کرد؟

دکتر علیرضا رضاخواه / کارشناس مسائل آمریکا و اروپا

با وجود اینکه فرایند انتقال قدرت در آمریکا چندین هفته است آغاز شده ، اما هنوز این کشور درگیر بحران سیاسی و تبعات انتخابات۲۰۲۰ است. بر اساس آنچه در قانون اساسی آمریکا تصریح شده، آرای الکترال باید از سوی کنگره مورد تأیید قرار بگیرند. بنابراین پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نشستی ‏در نخستین روزهای سال بعد در کنگره برگزار می‌شود تا نتیجه رأی‌گیری در کالج الکترال برای تعیین رئیس ‏جمهوری آینده به طور رسمی تأیید شود‎.‎ این نشست امسال در روز چهارشنبه ششم ژانویه (۱۷ دی‌ماه) برگزار خواهد شد. اما آن چه نشست امسال کنگره را در کانون توجه رسانه‌ها قرارداده، نپذیرفتن انتخابات از سوی ترامپ به‌عنوان بازنده انتخابات و همچنین اعلام تصمیم تعدادی از سناتورهای جمهوری خواه مبنی بر اعتراض به نتایج انتخابات است. از سوی دیگر ترامپ تلاش دارد تا با اردوکشی خیابانی باردیگر، طرفدارانش را به خیابان‌های واشنگتن کشانده و وزن و حمایت مردمی خود را به رخ رقبای سیاسی‌اش بکشد. با این حال بسیار دور از ذهن است که این اعتراضات بتواند نتایج انتخابات را تغییر دهد. تیم انتخاباتی رئیس جمهور منتخب درباره جلسه روز چهارشنبه کنگره تصریح کرده این جلسه «نمادین» خواهد بود و ‏بایدن در هر صورت روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد ‏خواهد کرد‎.‎ با این حال بر اساس متمم ۱۲ قانون اساسی هر گاه یکی از اعضای کنگره (چه سنا و چه مجلس نمایندگان) در جلسه به نتیجه آرای الکترال در یکی از ایالت‌ها اعتراض کنند، آن اعتراض باید مورد بررسی قرار گیرد. هر دو مجلس به طور جداگانه اعتراض مطرح شده را حدود دو ساعت به بحث می‌گذارند و سپس برای قبول یا رد آن رأی‌گیری می‌کنند.

با توجه به اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان احتمال موافقت این نهاد با اعتراض‌های احتمالی مطرح شده در عمل وجود ندارد. در مجلس سنا نیز معترضان باید بتوانند موافقت کل سناتورهای جمهوری‌خواه را جلب کنند. این در حالی است که تعدادی از سناتورهای جمهوری خواه پیشتر به صورت رسمی پیروزی بایدن را تبریک گفته‌اند. در نتیجه رأی موافق آن‌ها به معترضان بعید به نظر می‌رسد. با این حال معترضان حتی در صورت رأی موافق مجلس سنا به اعتراض مطرح شده نیز باز به رأی مجلس نمایندگان نیاز خواهند داشت. به این ترتیب معترضان بختی برای جلوگیری از تأیید پیروزی جو بایدن نخواهند داشت. اما چرا برخی از جمهوری‌خواهان با علم به این موضوع تصمیم به طرح اعتراض گرفته‌اند؟

در پاسخ باید گفت بخش زیادی از این تصمیم مبتنی بر یک هزینه فایده سیاسی است؛ زیرا معترضان بر این باور هستند که با ایستادن در کنار ترامپ خواهند توانست جایگاه خود را در میان افرادی که به او رأی داده‌اند، مستحکم‌تر کنند. واقعیت این است که وزن وفاداران به ترامپ در حزب جمهوری‌خواه در جریان رأی کنگره مشخص خواهد شد. بسیاری از اعضای جمهوری‌خواه کنگره در روزهای آینده باید تصمیم بگیرند که از جناح تندرو حزب حمایت خواهند کرد یا خیر. در صورت عدم حمایت از اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری احتمال اینکه آن‌ها در آینده در رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه از یکی از نامزدهای مورد حمایت دونالد ترامپ شکست بخورند، زیاد خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.