هرمزگان- شهرستان جاسک به دلیل داشتن سد جگین و زمینه‌ای حاصل خیز پایین سد یکی از قطب‌های مهم کشاورزی به‌ویژه درزمینهٔ هندوانه و کشت گلخانه‌ای است و در ۳۰۰کیلومتری شرق استان قرار دارد که سیل سال گذشته نه‌تنها دسترنج مردمان این مناطق را با خود برد بلکه خانه و کاشانه آن‌ها را نیز تخریب کرد.

امید در دل روستائیان جاسک جرقه زد؛ اتمام بازسازی تا پایان امسال

قدس آنلاین-گروه استان ها: دی‌ماه سال گذشته  به دنبال فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان سیلاب زیادی در شرق این استان ازجمله جاسک، سیریک و بشاگرد به وقوع پیوست و روستاهای منطقه تحت تأثیر آن قرار گرفتند و خسارت بسیاری به خانه‌های روستایی، تأسیسات آب‌رسانی و برق، ابنیه و جاده‌ها در منطقه جاسک و بشاگرد وارد شد.

طبق اعلام دستگاه‌های مسئول و بر اساس برآوردهای نهایی، سیل اخیر ۱۵هزار و ۶۱میلیارد و۷۵۴ میلیون ریال به استان هرمزگان خسارت وارد کرد.

افتتاح نخستین واحد مسکونی

حال با گذشته قریب به یک سال از این سیل ویرانگر حال افتتاح نخستین واحد مسکونی احداثی آسیب‌دیده روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، روسای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و استاندار هرمزگان  روزنه‌ای از امید در دل مردم جاسک پدیدار شد.

 محمدرضا نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور که به‌منظور بازدید از روستاهای سیل‌زده سدیج و گابریک وارد این منطقه شده از نزدیک با روند ساخت ، تعمیر و تکمیل مسکن برای اقشار نیازمند در جاسک هرمزگان شد و از تلاش‌های دست اندرکاران قدردانی کرد.

بازسازی ادامه دارد

 استاندار هرمزگان در این زمینه گفت: سیل دی‌ماه ۹۸ به تعدادی از واحدهای مسکن روستایی شهرستان جاسک در مجاورت دو رودخانه سدیج و گابریک خسارت وارد شد که بر اساس ارزیابی‌ها، ۲۷۰ واحد نیازمند احداث مجدد، ۳۵۰ واحد نیازمند تعمیرات و ۷۵۰ واحد دچار خسارت معیشتی شدند.

فریدون همتی افزود: بر اساس این برآورد و با مصوبه هیئت‌وزیران و پس از ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، برای هر یک از این گروه‌ها تسهیلاتی تخصیص پیدا کرد که بخشی از این تسهیلات بلاعوض است.

وی ادامه داد: روستاهای کروچ، کنتکی، حاجی آباد، گبد، گرندو، نوروزکار، سدیج، گشمی، بندبست، لیره ایی، گنجک طی سیل بهمن ماه ۹۸ دچار خسارت شدند که بر اساس مصوبه شورای مدیریت بحران و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، روستای لیره ایی به مکان دیگری منتقل می‌شود و کار بازسازی واحدهای خسارت‌دیده در بقیه روستاها ادامه دارد.

استاندار هرمزگان اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال گذشته تاکنون با استقرار ستاد بازسازی در منطقه، فرآیند ساخت و تعمیر واحدهای خسارت‌دیده ناشی از سیل را با مشارکت اکیپ‌های اجرایی و مردم شروع کرده و تا پایان سال جاری عملیات احداث و تعمیرات واحدهای خسارت‌دیده شرق جاسک در سیل دی‌ماه ۹۸  به پایان می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.