مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی شهرتاریخی سبزوار گفت: خانه تاریخی اولیاء(افچنگی) در سبزوار از محل اعتبارات این پایگاه استحکام‌بخشی و مرمت استحفاظی می‌شود.

بازسازی خانه تاریخی اولیاء در سبزوار

به گزارش قدس آنلاین، محسن برآبادی ابراز کرد: خانه تاریخی اولیاء در سال ۱۳۹۵ از سوی شهرداری سبزوار تملک و برای مرمت، بازسازی و بهره‌برداری فرهنگی به اداره میراث فرهنگی سبزوار واگذار شد.

وی ادامه داد: سال گذشته به همت انجمن سفیران گردشگری و همکاری شهرداری سبزوار محوطه‌سازی و آجرفرش حیاط زیر نظر پایگاه میراث فرهنگی انجام شد.

برآبادی اظهار کرد: اقدامات مرمتی سال جاری شامل مرمت و بازسازی دیوار بیرونی و محیط  اثر و بازسازی قاب چینی‌های پیرامون حیاط است و در فاز بعدی اقدامات استحکام‌بخشی این اثر تاریخی قرار است برای جلوگیری از رانش و نشست اثر که در اضلاع شمالی و جنوبی اتفاق افتاده است دو بخش شمالی و جنوبی به‌وسیله میل مهار و کش به همدیگر متصل و با دوخت و دوز دیوارهای شمالی و جنوبی از تخریب احتمالی این دو قسمت جلوگیری شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار تصریح کرد: اعتبار این عملیات مرمتی ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات بافت تاریخی شهر سبزوار تأمین‌شده است.

گفتنی است؛ خانه تاریخی اولیاء(افچنگی) از جمله آثار ارزشمند دوران قاجاریه در شهر سبزوار است که گل‌اندازهای آجری برجسته در پوشش‌های زیرزمین این اثر ازجمله تزئینات آجری بسیار نفیس و کم‌نظیر در بناهای شهر سبزوار است.

این اثر در تاریخ دهم خرداد ماه سال ۸۲ به شماره ۸۷۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.