سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تحرکات و شیطنت‌های امریکایی ها در منطقه کاملا زیر نظر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران است و رصد می‌شود، گفت: هم به واشنگتن و هم به برخی از کشورهای منطقه در مورد هرگونه ماجراجویی و افتادن در این دام هشدار داده‌ایم.

هشدار تهران به واشنگتن و متحدانش در مورد عواقب ماجراجویی در منطقه/ موضوع موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ فیصله یافته

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتکی خود با نمایندگان رسانه‌ها در واکنش به تبلیغات و شانتاژ رسانه‌ای آمریکا در مورد اعزام مجدد ناو هواپیمابر به خلیج فارس و همچنین پرواز هواپیماهای بی۵۲ بر فراز منطقه در ایام سالگر ترور سردار سلیمانی و هفته‌های پایانی دولت ترامپ و گمانه زنیهاد رم ورد امکان بروز برخورد و تنش میان ایران و آمریکا گفت:  اقدامات و تحرکات و برخی شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ما به تحرکات به ظاهر پنهان آمریکا در منطقه و عراق اشراف کامل دارند.

وی با تاکید بر اینکه در مورد هرگونه ماجراجویی هم به واشنگتن و هم به برخی از کشورهای منطقه هشدار داده‌ایم که در این دام نیفتند، اظهار داشت: نقش عوامل و متحدان رژیم اشغالگر قدس را در برخی ایجاد تنش‌ها به ویژه در عراق شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته ما به دنبال تنش نیستیم ولی در دفاع از منافع ملی و کیان خود ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم و با قدرت و بدون تردید به هر تعرض و ماجراجویی پاسخ می‌دهیم.

خطیب زاده با اشاره به گفتگوهای ظریف با همتایان کویتی و قطری خود در هفته جادی گفت: وزیر امور خارجه در این تماس‌ها نیز تاکید کردن که عواقب هر گونه ماجراجویی را با آمریکا خواهد بود.

برای هر سناریویی آماده‌ایم

وی درباره رفتن و ماندن ناو آمریکا گفت:‌ اینکه بروند و بیایند تصمیم خودشان است. ما برای همه سناریوها آمادگی داریم چه آنهایی که نمایشی است و چه آنهایی که محرمانه انجام می‌دهند. برای پاسخ خود مطمئن هستیم. امیدواریم در روزهای آینده تنش آفرینی نکنند که میراث شومی بگذارند که نسل‌های آینده آمریکا پاسخگوی آن باشند.

اطلاع رسانی درباره پرونده کیفری متهمین حادثه هواپیمای اوکراینی در روزهای آینده

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی هم با اشاره به ارائه گزارش فنی حادثه به طرف اوکراینی، و تسلیت به بازماندگان جان باختگان این حادثه، و یاداوری اینکه تصمیم هیات دولت ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این هواپیماست، اظهار داشت: البته 

این موضوع جایگزین پرونده کیفری در دست پیگیری نیست و پرونده متهمین و مسببین این فاجعه در حال پیگیری است و در روزهای آتی در این باره اطلاع‌رسانی می‌شود.

نارضایتی تهران از رای عراق و غیبت افغانستان

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد واکنش ایران به رای ممتنع عراق به پیشنهاد ضد ایرانی آمریکا در سازمان ملل و همچنین غیبت افغانستان در آن جلسه نیز، با اشاره به سومین شکست آمریکا در نشست مذکور برای گرفتن مصوبه‌ای علیه ایران در سازمان ملل گفت: این مسئله انزوای روزافزون مقامات کاخ سفید را نشان می‌دهد و این شکست مفتضحانه‌ای بود ولی ما ناخرسندی خود را به همسایگان اعلام کردیم.

وی افزود: البته نخست‌وزیر عراق گفت که این مسئله را پیگیری خواهد کرد و استنباط ما اینست که  همسایگان ما خودشان می‌دانند ماجراجویی آمریکا تا چه اندازه بر ضرر کشورهای منطقه است.

عراق در پیگیری ترور سردار سلیمانی مسئولیت حقوقی دارد

خطیب زاده در مورد روند شکایت مشترک ایران و عراق از آمریکا به دلیل ترور سردار سلیمانی هم با اشاره به تصریح و تاکید نخست وزیر وقت عراق مبنی بر  اینکه سردار سلیمانی به دعوت رسمی دولت این کشور به عراق رفته بود و در فرودگاه عراق هدف حمله نیروهای امریکایی قرار گرفت، اظهار داشت: مردم عراق قدردان سردار سلیمانی هستند زیرا وقتی داعش به  شهرهایشان رسیده بود و انها درخواست کمک کردنددر حالی که کشورهای غربی هنوزدر حال فکر کردن و تعلل بودند، سردار ما به کمکآنها رفت و دعاش را عقب راند.

وی تاکید کرد: از نظر ما در موضوع شکایت از دولت آمریکا بخاطر این ترور حضور عراق از بعد حقوقی ماجرا بسیار مهم است چون سردار سلیمان در خاک عراق ترور شد و رییس‌جمهوری یک کشور دیگر به شکل علنی و به وقاحت به این ترور افتخار کرد. عراق باید این پرونده را پیگیری کند و در این زمینه مسئولیت دارد و اقداماتی نیز انجام خواهد شد.  

موضوع موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ فیصله یافته

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کور درباره درباره اظهارات اخیر جک سالیوان مشاور بایدن مبنی بر اینکه بعد از پیوستن به برجام با ایران باید درمورد مسائل موشکی ایران نیز مذاکره صورت گیرد، گفت: درخصوص توان دفاعی ایران نه هیچ وقت مذاکره شده و نه مذاکره می‌شود و نه خواهد شد.

وی با بیان اینکه توان دفاعی ایران براساس نیازهای ایران  مستقلا پیگیری می‌شود. یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع موشک آمده و فیصله یافته است.  

خطیب زاده تاکید کرد:  آمریکا می‌داند فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، به همین خاطر، مسئله موشک یک مسئله ثانویه است و موضوع موشک که موضوع ثانویه است از حیض انتفاع ساقط می‌شود و طرح آن فاقد وجاحت است و بر این اساس ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ کلیه قطعنامه‌ها از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ ملغی شد و برخی محدودیت‌هایی که باقیمانده در ژانویه ۲۰۲۳ ملغی می‌شود. بنابراین مادرباره موضوعی که مذاکره شده را مجددا مذاکره نخواهیم کرد و پاسخ ما اجرای کامل و بدون شرط برجام و جبران اتفاقات گذشته است.

ویدر پاسخ به این سوال که در تماس های تلفنی ظریف با همتایان کویتی و قطری پیامی به واشنگتن منتقل یا از واشنگتن دریافت شده است، گفت ما احتیاج به کسی نداریم پیام بدهیم و بگیریم. به طور کاملا روشن مجاری خود را داشتیم. به واشنگتن از طریق سوئیس پیام دادیم و به کشورهای منطقه هم مستقیم به خودشان گفته ایم.

هیچ گاه مسائلمان با آمریکا را به کشورهای منطقه نکشانده‌ایم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به برخی فضا سازی های رسانه‌ای در مورد اینکه ایران عراق را صحنه تسویه حساب خود با آمریکا قرار دهد، با یادآوری اینکه اساسا سیاست ایران در حوزه منطقه حسن همسایگی است، گفت: همواره تلاش کردیم در حوزه‌های همسایگی خودمان در موضوع جنگ جویی‌ها و ماجراجویی‌ها و با توجه اشغالی که توسط آمریکا رخ داده، کمک کنیم این فضا به امنیت پایدار برسد.

وی افزود: ما بر عکس آمریکا که با توطئه و در خاک دیگر کشورها عمل می‌کند، هیچ گاه تلاش نکردیم ذره ای از مسائل ما به کشورهای منطقه منتقل شود.

خطیب زاده با اشاره به پایگاه‌های امریکاییها د عراق و اشغال بخشهایی از خاک این کشور، افزود: از داخل عراق علیه منافع ملی جمهوری اسلامی ایران عملیات نظامی انجام می‌دهد، در داخل عراق سردار ما را به شهادت رساندند و ما  می‌دانیم مردم و مقامات عراق تا چه حد از اقدامات آمریکا منزجر هستند.

وی با تاکید بر ازوم اجرای مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای امریکایی، اظهار داشت: ما هیچ گاه تلاش نکردیم همسایه هایمان را وادار به انتخاب کنیم.  روابط ایران و عراق چند لایه تاریخی مردمی و دارای عمق و افق و عرض زیاد است و هیچ کس نمی‌تواند با اقدامات ساختگی این روابط را خراب کند مگر اینکه دو ملت بیدار نباشند که  هستند.

هرگاه ریاض تغییر مسیر دهد آغوش تهران باز است

سخنگوی وزارت امور خارچه درباره امکان اصلاح و احیای روابط ایران و عریبستان و تغییر رفتار ریاض با روی کار آمدن بایدن و تغییر سیاست خارجی کاخ سفید  هم با یادآوری اینکه ما همسایگان خود را انتخاب نمی‌کنیم و در یک منطقه جغرافیایی هستیم که باید با هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم، گفت:  وقتی برجام امضا شد به رغم تمامی سنگ اندازی‌های عربستان سعودی، ظریف اولین مقاله و پیام خود را در خصوص منطقه نوشت و به منطقه این پیغام را داد که موضوعات منطقه را باید بین خودمان حل کنیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه  خاطرنشان کرد: این واقعیت تلخی است که برخی حکام در منطقه فکر می‌کردند با آمدن ترامپ پنجره‌ای برای آنها ایجاد شده و تمام تخم مرغ‌هایشان را در آن سبد گذاشتند و برخلاف منافع منطقه، منافع خود و منافع ملی ایران در این مدت حرکت کردند. در تمام این مدت پیام ما پیام تداوم داری بوده است که هرگاه سیاست‌های خود را اصلاح کنند، آغوش ایران باز است.

وی اظهار داشت: آنچه در یمن رخ داد و هنوز هم ادامه دارد واقعا تلخ است. اینکه یک ملت را در محاصره و قحطی گذاشتند یک فاجعه تاریخی است. یمن همسایه دیوار به دیوار عربستان است. عربستان باید بداند با یک همسایه چنین نباید کند. اتفاقی که در مورد قطر رخ داد و چندین سال است این کشور را محاصره کرده، اتفاق خوبی نیست. هر کدام از اینها هر چه زودتر حل شود برای منطقه بهتر است. پیام ایران همچنان پیام یکسان است.

وی در پاسخ یه سوال خبرنگار دیگری که موضع وزارت خارجه درباره بندی از طرح اقدام متقابل ایران در برابر ترور سردار سلیمانی و تاکید بر لزوم عذر خواهی آمریکا پیش از مذاکره برای بازگشت به برجام را جویا شد، گفت: طرح مجلس را باید با جزییات دید و ما مکلف به اجرای قانون هستیم ولی ما در خصوص برجام با کسی مذاکره نداریم. مذاکره برجام انجام و تمام شده و باید شاهد اجرای موثر تعهدات آمریکا در این توافق باید باشیم و منتظر آن هستیم.

قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخرین وضعیت پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبیهم با بیان اینکه گرفتن پولهای ما در کره به کندی پیش می‌رود و مااز اتفاقاتی که رخ می‌دهد رضایت نداریم ، گفت:  قائم مقام وزارت خارجه کره به زودی به ایران می‌آید تا درباره این مضوع مذاکره کند و امیدواریم این پایان کندی هایی باشد که در مسیر بوجود آمده است.

روابط با چین و روسیه تقویت خواهد شد

خطیب زاده درباره تاثیر بازگشت احتمالی آمریکا بر روابط و همکاریهای ایران با چین و روسیه هم اظهار داشت: برجام چارچوبی برای همکاری ما درحوزه هسته ای و برداشتن تحریم ها بود و مهمترین همکاران ما هم روسیه و چین بودند. اگر آمریکا به تعهداتش برگردد این همکاریها شدت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: اساسا روابط ما با چین به سطح راهبردی رسیده و سندی هم که در دستور کار است موید همین امر است و روابط ما تقویت خواهد شد. سیاست ما بر اساس نگاه بلند مدت به مسائل جهانی هستند.  این آمریکا بود که شرکتهای خودش و اروپایی را محدود کرد و این شرکتهای چینی بودند که روابطشان را با ما تقویت کردند و با آمدن دولت جدید ر آمریکا مایدواریم موانع بیشتری برداشته شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درباره تمدید قرارداد بلندمدت ایران و روسیه نیز بیان کرد: روابط ما روسیه در بهترین شرایط خود قرار دارد و بسیاری از توافقنامه‌های ما که زمانش به پایان می‌رسد بدون وقفه در حال انجام است.

غنی سازی ۲۰ درصد باید انجام شود

وی در مورد نامه ایران به آژانس و اعلام روند آغاز غنی سازی ۲۰ درصد نیز خاطرنشان کرد: صحبت‌ها و اقدام آقای صالحی منطبق با قانون است. آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها ابلاغ شده و باید اجرا شود و غنی سازی ۲۰ درصد جزو الزامات این قانون است. وظیفه ما گزارش اقدامات به آژانس است که انجام شده و ما طبق رویه حقوقی عمل کرده‌ایم.

وی درباره اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب که بازگشت آمریکا به برجام و احیای این توافق را بدون تغیی رفتار ایران تهدیدی برای منطقه عنوان کرده و تهران و آنکارا را به دنبال ایجاد امپراطوری عنوان کرده بود نیز با بیان اینکه به اظهارات مقامات برخی اتحادیه‌ها سازمانها باید به اندازه وزنشان بها داد، گفت: اظهارات اینها به عادی سازی و آشکارسازی برخی روابط دشمنان جهان اسلام توجه کند.

حضور ایران می‌تواند جهت‌گری های FATF را اصلاح کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال تصویب لوایح FATF در مجمع و ارزیابی دو جلسه برگزار شده در این مرود با تاکید بر اینکه نظر ما  در مورد FATF  روشن است و بهترین اتفاق این است که بتوانیم نقش موثری در شکل گیری استانداردها و رژیم‌های حقوقی بین‌المللی داشته باشیم، گفت: نپیوستن ما به این کنوانسیون ها ما محروم کردن خودمان از شکل گیری این روندها است.

وی افزود: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که هنوز به این موضوع در حوزه پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم نپیوسته‌ایم. حضور ما می‌تواند این را پررنگ‌تر و جهت‌گیری‌های آن را اصلاح کند. در غیاب ما تصمیم گیری‌هایی انجام خواهد شد که اتفاقا نظرات ما لحاظ نخواهد شد.  

خطیب زاده اظهار داشت: این بانک مرکزی و نهادهای پولی و مالی هستند که  باید به طور مشخص برای همه توضیح دهند نبود ما در آن چه مشکلاتی برای مبادلات آتی بانکی ایجاد می‌کند. ضمن اینکه امروز این موضوع به خاطر تحریم‌ها کم‌رنگ‌تر است، ولی فردا روزی که تحریم‌ها برداشته شود یا با اجرای کامل تعهداتشان وجود نداشته باشد، بانک‌ها را اذیت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: متاسفیم از لیست خاکستری به لیست سیاه برگشتیم، یادآور شد: ولی به رغم سختی‌ها وزارت خارجه آمادگی دارد به تلاش‌های خود ادامه ‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.