معاون دادستان مشهد در حوزه پیشگیری از وقوع جرم گفت: در ۶ ماه اول سال بیش از ۲هزارو ۱۲۶ مورد گزارش در حوزه‌های بهداشتی، امنیتی و انتظامی، فساد مالی و... در سامانه سجام ثبت شده و در دست پیگیری قرار گرفت.

پیشتازی دیده‌بانان پیشگیری در مشهد

تولد سامانه سجام در سال ۹۷

سیدهادی شریعت‌یار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی، در تشریح پیگیری گزارش‌های ارسال شده به سامانه سجام (سیستم جامع ارتباط مردمی) به قدس گفت: سامانه سجام از ابتدای سال ۹۷ با رویکرد ارتباط و همکاری مستمر با شهروندان عزیزی ایجاد شد که از تخلفات صورت گرفته در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اطلاعاتی داشتند. این افراد هم با هویت دیده‌بان پیشگیری شناخته می‌شوند.

معاون دادستان مرکز استان خراسان‌رضوی تصریح کرد: از زمان آغاز به کار سامانه سجام (سیستم جامع ارتباط مردمی) تا به امروز و در سطح استان بیش از ۷هزار نفر در این سایت نام‌نویسی کرده‌اند و برای پیگیری و برخورد با تخلفات مختلف با دستگاه قضایی در حال همکاری هستند.

معاون دادستان مشهد بیان کرد: این سامانه (سجام) طوری طراحی و در دسترس مردم عزیز قرار گرفته است که آن‌ها به راحتی می‌توانند گزارش تخلفی که در هر کجای کشور رخ داده باشد را ثبت کنند. به عنوان مثال یک شهروند بوشهری می‌تواند پس از وارد شدن به آدرس

 http://sajam.scpd.ir  روی قسمت ثبت گزارش کلیک کند و گزارش تخلفی که در شهر مشهد رخ داده است را ارسال کند و این محدودیت وجود ندارد که حتماً باید دیده‌بان پیشگیری در همان شهری ساکن باشد که گزارش تخلف را درج می‌کند.

حتی برای افرادی که به هر دلیلی تمایل ندارند هویت آن‌ها در سامانه ثبت شود هم این امکان در نظر گرفته شده تا بدون نام‌نویسی در سامانه بتوانند اسناد وقوع تخلف را بارگذاری و ارسال کنند.

مشهد و نیشابور در صدر ثبت گزارش تخلف

سیدهادی شریعت‌یار اشاره‌ای هم به میزان ثبت گزارش در سامانه سجام در چند ماه ابتدای سال کرده و در تشریح آن بیان کرد: در بازه زمانی فروردین ماه جاری تا پایان شهریور ماه، بیش از ۲هزار و ۱۲۶ گزارش تخلف در سامانه و توسط دیده‌بان‌های پیشگیری ثبت شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی تصریح کرد: اگر بخواهیم به تفکیک شهر میزان گزارش‌ها را بررسی کنیم، می‌توان گفت از این تعداد گزارش ذکر شده بالاترین عدد متعلق به مشهد بود که در پی آن بیش از یک‌هزارو ۴۸۲ مورد گزارش تخلف توسط دیده‌بان‌های پیشگیری در سامانه ثبت شده است.

وی ادامه داد: پس از مشهد هم دیده‌بان‌های پیشگیری شهرستان‌های نیشابور با ۱۰۹ مورد، بجستان۹۶ مورد، سبزوار۷۷ مورد، قوچان ۵۱ مورد و تربت‌حیدریه با ۴۰ مورد گزارش در سامانه سجام ثبت کرده‌اند.

معاون دادستان عنوان کرد: نکته قابل‌توجه این بود که درصد گزارش‌هایی که شهروندان از رعایت نکردن مسائل کرونایی در سامانه ثبت کرده و خواستار برخورد با متخلفان بودند هم درخور توجه بود.

یکی از دلایل این ماجرا هم می‌تواند این باشد که براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با وزارت بهداشت بسته شد، این امکان در سامانه سجام فراهم گردید که موارد تخلف کرونایی هم به راحتی ثبت و پیگیری شود. بیشترین موارد ذکر شده هم مربوط  عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی در  پمپ‌های‌بنزین، نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها بود.

همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد در این مدت ۶ماهه، ۲۵۴ مورد گزارش تخلف در حوزه بهداشتی ثبت و برای پیگیری به حوزه‌های مربوط به دادسرای‌های سطح استان ارجاع شده است.

ارسال گزارش‌های امنیتی به سامانه سجام

شریعت‌یار تصریح کرد: در این میان بیش از ۱۳۰گزارش هم مربوط به انواع مفاسد مالی بود که تمامی آن‌ها برای ردگیری و پیگیری‌های مورد نیاز به واحدهای بررسی‌کننده ارجاع شد.

در حوزه‌های منابع طبیعی و محیط زیستی و منابع آبی هم ۷۰ گزارش تخلف داشتیم. متأسفانه با شیوع ویروس کرونا و تحت‌تأثیر قرار گرفتن برخی کسب‌وکارها، مشکلات و تخلفاتی هم در این زمینه ایجاد شد که به این واسطه ۵۶ مورد گزارش در سامانه سجام ثبت و در دست پیگیری

قرار گرفت.

۵۴ مورد گزارش هم در زمینه توزیع انواع روانگردان‌ها،۵۱ گزارش مربوط به حوزه فضای‌مجازی،۳۲ مورد مربوط به موضوعات امنیتی و انتظامی،۲۱ مورد توزیع مشروبات الکلی و چند مورد هم مربوط به جرایم انتخاباتی بود.

این مقام ارشد قضایی بیان کرد: از میان گزارش‌های ثبت شده حدود ۲۶۰ مورد آن موضوع‌های مختلف را دربرمی‌گرفت که فراوانی نداشت.

همچنین ۵۹۶ گزارش واصله با توجه به ارائه مستندات کافی امکان اقدام و پیگیری داشت.

از همین رو دادستانی شهرستان‌ها هم پس از پیگیری پرونده‌ها تا امروز ۱۷۳ مورد را به نتیجه رسانده و نتیجه موضوع را هم در سامانه ثبت کرده‌اند.

وی در ادامه به ۳۵۴ مکاتبه صورت گرفته با دستگاه‌های مختلف اشاره کرد که از آن‌ها خواسته شده بود هر چه سریع‌تر نتیجه پیگیری‌های ارجاع شده را به دادستانی مرکز استان ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.