کارگاه آموزشی مجازی «آشنایی با اسطرلاب» به همت کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد.

آشنایی با کهن ترین ابزار نجوم در «مدرسه ملک»

به گزارش قدس آنلاین، در ادامه برنامه‌های آموزشی مجازی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی در قالب «مدرسه ملک» کارگاه آموزشی مجازی «آشنایی با اسطرلاب» با حضور محمد باقری مدرس دانشگاه در حوزه تاریخ علم، پویان شهیدی پژوهشگر حوزه تاریخ علم و ایرج صفایی کارشناس رصدخانه کاشان برگزار و در بستر فضای مجازی این موقوفه منتشر شد.

کارگاه آشنایی با اسطرلاب در گذشته در سه جلسه در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شده بود که فیلم آن با محوریت معرفی اسطرلاب و تاریخچه آن، مجموعه اسطرلاب‌های گنجینه موزه ملی ملک و همچنین فرآیند ساخت اسطرلاب و روش کار با آن، به صورت رایگان در بستر مجازی در دسترس دوستداران تاریخ علم به ویژه ستاره‌شناسی قرار گرفت.

همچنین پنج فتوکلیپ در قالب نمایشگاه مجازی «جهان نما؛ اسطرلاب‌های تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک» با محوریت گذری کوتاه بر تاریخچه کاربرد اسطرلاب در ایران و جهان اسلام و «قصه‌های اسطرلاب به روایت کتابخانه و موزه ملی ملک» در حساب اینستاگرام این مؤسسه بارگذاری شده است.

اسطرلاب مسطح شمالی که توسط عبدالعلی بن محمد رفیع الجزی در سال ۱۱۲۱ قمری ساخته شده است، از جمله آثار معرفی شده این گنجینه در بستر مجازی است.

اسطرلاب، از پرکاربردترین ابزار کهن نجومی بوده است و کم و بیش شبیه یک نقشه متحرک آسمان است که در آن ستارگان و مسیر خورشید روی یک صفحه مشبک به نام «عنکبوت» تصویر شده‌اند.

نمونه‌هایی از این اسطرلاب‌های فلزی در تالار «علوم در ایران اسلامی» موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی کشور در معرض نمایش قرار دارد که علاقه‌مندان پس از پایان توقف موقت فعالیت موزه‌ها در تهران با توجه به شیوع بیماری کرونا می‌توانند از آنها بازدید کنند.

این مؤسسه در حال حاضر فیلم برخی از کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی گذشته و همچنین کارگاه‌های جدید غیرحضوری مدرسه ملک را در راستای بهره‌مندی مخاطبان اهل تاریخ و هنر از خدمات عام‌المنفعه این مجموعه فرهنگی در دوران رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در صفحه اینستاگرام رسمی خود به نشانی malek_museum_library منتشر می‌کند.

کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک بزرگترین واقف معاصر ایران در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد. خدمات این موقوفه به دلیل شیوع بیماری کرونا همچنان به صورت غیرحضوری و مجازی به مخاطبان ارائه می‌شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.