فعالیت دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها در زمره اقداماتی است که می‌تواند نقش بارزی در تحقق اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.

«کارخانه نوآوری» چتری برای حمایت از استارتاپ‌ها در مشهد

به گزارش قدس آنلاین ، آیدا مهربان درگفتوگو با تسنیم  در مورد آخرین وضعیت کارخانه نوآوری در مشهد اظهار داشت: موضوع ایجاد کارخانه نوآوری طی تفاهم نامه‌ای که در سال 1397 میان شهرداری مشهد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شده، پایه‌گذاری شده است.

وی افزود: نخستین کارخانه نوآوری کشور در شهر تهران ایجاد شده اما تفاوت اصلی شهر مشهد با تهران، ورود مدیریت شهری به این پروژه است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد بیان کرد: کارخانه نوآوری تهران با حمایت پارک علم و فناوری و نهادهای دانشگاهی ایجاد شده اما برای اولین بار شهرداری مشهد به صورت مستقیم به بحث احداث، تجهیز و مهیا کردن حضور استارت آپ‌ها در این فضا ورود پیداکرده است.

مهربان تصریح کرد: تفاوت دیگر این کارخانه استفاده از المان‌های کارخانه کوکا است که سبب حفظ هویت‌های قدیمی این مکان شده و تمامی نیازهای کاربران براساس درخواست آنان طراحی و تعبیه شده است.

وی ادامه داد: حضور المان‌های قدیمی، ما را به کاربری گذشته این مکان پیوند می‌دهد و یادآور این نکته است که در فضای کارخانه کوکا که در گذشته محل تولید نوشابه بود، هم اکنون پس از 60 سال، فکر و اندیشه جدید جهت حل مشکلات شهری و جامعه تولید می‌شود.

مهربان درباره نقش کارخانه نوآوری در تحقق شعار شهر هوشمند به عنوان یکی از مهم‌ترین شعارهای مدیریت شهری در این دوره، افزود: کارخانه نوآوری مشهد یک اتفاق فی‌البداهه نیست بلکه اتفاقی است که مجموعه‌ای از اقدامات را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: شهر هوشمند دارای اجزای مختلفی است و شهر زمانی هوشمند می‌شود که شهروندان آن هوشمند شده باشند. شهر هوشمند نیازمند یک شبکه خلاق است و شبکه خلاق زمانی ایجاد می‌شود که در یک بستر مشخص و فضای مشترک فعالیت کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد بیان کرد: در آغاز دوره جدید مدیریت شهری موضوع ایجاد مراکز نوآوری در قدم اول مطرح شد که سبب ایجاد نخستین ارتباط مدیریت شهری با شبکه خلاق و جامعه نوآور شد.

مهربان خاطرنشان کرد: سپس در گام دوم، جامعه‌ای که به عنوان اکوسیستم و زیست بوم نوآوری برای مدیریت شهری شناخته شدند، زیر یک سقف تحت عنوان کارخانه نوآوری، با هم افزایی ایده های جدید را خلق می‌کنند.

وی اضافه کرد: در گام سوم نیز مدیریت شهری به دنبال ایجاد منطقه(زون) نوآوری است که این منطقه اطراف کارخانه نوآوری و دانشگاه فردوسی مشهد را پوشش و تمام شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این زون مطابق با تمام دستورالعمل‌های موجود در پارک علم و فناوری، مستقر شوند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد تصریح کرد: نگاه به ساخت کارخانه‌های نوآوری توام با نوآوری است یعنی برای ساخت کارخانه از زمین های بکر و بدون کاربری استفاده نمی شود بلکه تلاش شده تا از بناهای متروکه و احیای آن برای ساخت کارخانه استفاده شود.

مهربان گفت: زمین کارخانه نوآوری مشهد نیز یک زمین قهوه ای(اراضی که در اثر تغییرات کاربری قبلی خود را از دست داده و بلااستفاده می‌شوند) بوده که پس از ساخت کارخانه تبدیل به یک زمین سبز شده است و این سبز بودن به واسطه رویش فکر و ایده‌های جدید ایجاد شده است.

وی درباره علت انتخاب شهر مشهد برای ساخت کارخانه نوآوری ادامه داد: شهر و شهروند هوشمند دیگر یک موضوع فرابرنامه و اضافه بر سازمان نیست بلکه در شرایط کنونی یک الزام است زیرا همه شهروندان در زندگی روزمره خود با چنین موضوعاتی درگیر هستند و ایجاد کارخانه نوآوری یک اقدام ضروری برای شهر مشهد است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد اظهار کرد: مشهد شهری همراه با ویژگی‌هایی از جمله جمعیت بالا، مراکز دانشگاهی معتبر و وجود دانشگاه فردوسی به عنوان قطب علمی شرق کشور است که این موارد بر الزام هوشمندسازی شهر صحه می‌گذارد.

مهربان بیان کرد: در فضای کارخانه نوآوری مشهد 23 غرفه برای استقرار شرکت‌ها و 580 متر مربع مساحت فضای کار اشتراکی برای استقرار استارت آپ‌ها وجود دارد همچنین امکانات پشتیبانی و رفاهی همچون کافی شاپ، رستوران، سالن همایش و کلاس‌های آموزشی متناسب با کابران طراحی و تجهیز شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.