آیت الله محمد تقی مصباح یزدی(ره) علاوه بر فلسفه استاد برجسته اخلاق نیز بودند. سیره این عالم بزرگوار الگوی خوبی برای ارادتمندان به اهل بیت(ع) است تا چگونگی زیارت مشاهده مشرفه را از یک عارف به حقایق اسلام بیاموزند.

ما برای گدایی آمده ایم

به گزارش قدس آنلاین، دو تن از نزدیکان مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، تقید به زیارت حضرت رضا(ع) و معرفت نسبت به مقام امام را از جمله ویژگی‌های بارز شخصیتی وی معرفی کردند.

در حاشیه طواف پیکر علامه مصباح یزدی(ره) در حرم مطهر رضوی به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی یکی از شاگردان به نام این عالم ربانی رفتیم و از کیفیت زیارت مشاهد مشرفه به خصوص حرم مطهر رضوی توسط علامه پرسیدیم.

این استاد موسسه امام خمینی(ره) یکی از ابعاد برجسته شخصیت علامه مصباح یزدی را توجه و مداومت به زیارت بارگاه امام هشتم(ع) معرفی و اظهار کرد: هر فرصتی دست می‌داد، به زیارت بارگاه مطهر حضرت رضا(ع) مشرف می‌شدند. به هر بهانه و مناسبتی برای پابوسی حرم رضوی عازم مشهد می‌شدند. بسیار به امر زیارت اهمیت می‌دادند و به انجام آن تقید داشتند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اواخر عمر شریفش می‌گفت: «دلم می‌خواهد عوام باشم». مگر نگاه عوام مردم درباره زیارت چطور است؟ عوام دوست دارند به ضریح مطهر بچسبند. این نگاه را در دیگرعلمای اعلام چون آیت‌الله بهجت هم می‌دیدم که موقع زیارت، یکباره خودشان را به ضریح مطهر نزدیک می‌کردند.

سه خصلت بارز؛ خضوع، معرفت و اخلاص

همچنین از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی نیز که برای طواف پدر در حرم مطهر رضوی حضور داشت سیره علامه را در زیارت این بارگاه منور جویا شدیم. وی در رابطه با کیفیت زیارت کردن پدرش اظهار کرد: از دوران کودکی که برای زیارت مراقد مطهر مشرف می‌شدیم، حالت خاصی از تواضع در وجود ایشان می‌دیدم. به خاطر دارم که وقتی به زیارت حرم رضوی مشرف می‌شدیم، از باب قبله که به مرقد مطهر نزدیک می‌شدند، به حالت ایستاده چندین ساعت مشغول زیارت می‌شدند.

وی اضافه کرد: ما بچه‌ها، بعد از دقایقی خسته می‌شدیم ولی وقتی پس از چند ساعت گردش در فضای صحن‌ها و رواق‌های حرم باز برمی‌گشتیم، در کمال تعجب می‌دیدیم که ایشان هنوز با همان کیفیت مشغول زیارت هستند.

این استاد و محقق فلسفه با اشاره به شخصیت متواضع این علامه فقید افزود: خودشان در توصیفی از زیارت می‌فرمودند که «ما برای گدایی اینجا آمده‌ایم». به همین دلیل، حالت به زیارت ایستادن‌شان، مثل گدایی کردن به نظر می‌رسید.

او با نقل خاطره‌ای ادامه می‌دهد: در سفری که به مدینه و بقیع هم داشتند، یکی از همسفران نقل می‌کردند که آنجا هم ساعت‌ها مشغول زیارت می‌شدند، طوری که ما خسته می‌شدیم. وقتی متوجه خستگی و کسالت ما می‌شدند، می‌فرمودند: اگر انسان احتمال دهد که اگر یک دقیقه دیگر بایستد شاید صله‌ای می‌گیرد، از زیارت خسته نمی‌شود.

به گفته فرزند علامه مصباح یزدی، ایشان همیشه بر معرفت به مقام امام و نیز اخلاص در عمل در دعاهای خودشان تأکید ویژه‌ای داشتند. همین طور برای عاقبت به‌خیری دعا می‌کردند. وقتی زائران برای التماس دعا نزد ایشان می‌رسیدند، این عبارت‌شان معروف بود که «برای پیرمردهای گنه‌کار هم دعا کنید».

وی با اشاره به زیارت مورد تاکید آیت‌الله مصباح یزدی در حرم مطهر رضوی افزود: به قرائت دعایی که در زیارت امام جواد(ع) آمده و مشحون از مفاهیم و مضامین زیبا با محوریت شناخت شأن بندگی در برابر خدای متعال است، خیلی تمایل داشتند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.