ساعت ۱۱ شب است که صدای اعلان پیام جدید می‌آید. گوشی را برمی‌دارم و می‌بینیم «شیخ نافع» از نیجریه برایم عکس فرستاده است.

«قاسم» نام جدیدِ فرزندان نیجریه

عکس تابوتِ نمادین حاج قاسم و شهید ابومهدی المهندس است و در پس زمینه نیز بنرهایی به انگلیسی با مضمون «نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم و حاج ابومهدی و همراهانشان» دیده می‌شود. با هم گفت‌وگو کردیم و از او خواستم از روز شهادت حاج قاسم تا امروز که سالگردش در نیجریه برگزار شده بود برایم روایت کند. شیخ نافع دانشجوی دوره کارشناسی ارشد در ایران است و زحمتِ ترجمه گفت‌وگو با دکتر سنوسی که در حاشیه این گزارش می‌آید نیز با او بوده است. آنچه در ادامه می‌خوانید روایت شیخ نافع موسی از اعضای دفتر شیخ زکزاکی از تأثیر خونِ حاج قاسم در نیجریه است.

کسی فکر نمی‌کرد یک کشور بدون کمک دولتی دیگر بتواند به پایگاه نظامی آمریکا حمله کند

روز شهادت حاج قاسم در مشهد بودم و امروز که نخستین سالگرد حاج قاسم است در نیجریه هستم. زمانی که قرار بود حاج قاسم در مشهد تشییع شود فقط پنج ساعت منتظر بودم. از آن روز تا به امروز که نگاه می‌کنم می‌بینم حاج قاسم چه تأثیر عمیقی داشته است. تا پیش از شهادت حاج قاسم به‌خصوص در اینجا و در نیجریه کسی فکر نمی‌کرد یک کشور بدون کمک دولتی دیگر بتواند به پایگاه نظامی آمریکا حمله کند.

 اگر از چنین امکانی هم حرف می‌زدید، مردم اصلاً باور نمی‌کردند و متوجه نمی‌شدند شما دارید از چه حرف می‌زنید اما به برکت خونِ حاج قاسم، در تاریخ آمریکا و تاریخ منطقه اتفاق عجیبی رقم خورد. مردم وقتی شنیدند رهبر انقلاب از انتقام سخت حرف می‌زنند، همه نگران بودند که چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد. خیلی‌ها ترسیده بودند چرا که شیعیان می‌دانستند حرف‌های رهبر، واقعی است و ایشان بی جهت حرف نمی‌زنند.

شهادت حاج قاسم و پس از آن موشک‌هایی که به عین‌الاسد یا منطقه سبز در انتقام از او شلیک شد و اینکه آمریکایی‌ها دیگر پاسخی ندادند نگاه مردم را خیلی عوض کرد.

 این اتفاق مرم نیجریه، آن هم نه فقط شیعیان بلکه اهل سنت و مسیحیان را نیز شگفت‌زده کرد. مردم اکنون این در ذهنشان تثبیت شده که آمریکا در منطقه نه فقط با ایران و شیعیان بلکه با کل مسلمین سرجنگ دارد. 

گذاشتن اسم قاسم سلیمانی روی نوزادانی که تازه به دنیا می‌آیند

نمی‌شود از این قضیه به راحتی عبور کرد. شاید خیلی‌ها در داخل ایران ندانند تأثیر این اتفاق در افکار عمومی جهان چه بوده است. اینکه آمریکایی‌ها نتوانستند انتقام بگیرند در ذهن مردم نیجریه تغییر زیادی ایجاد کرده است. آن‌ها فکر نمی‌کردند کسی جرئت کرده و به پایگاه آمریکایی‌ها حمله کند. امروز این گزاره در ذهن مردم شکل گرفته که اگر آن‌ها هم بخواهند می‌توانند کشورشان را از دست استکبار آزاد کنند و این شدنی است. همین الان اعضای حرکت اسلامی می‌گویند ما نیز مثل حاج قاسم سلیمانی هستیم و اگر به ما فرصت داده شود همان کاری را می‌کنیم که حاج قاسم انجام داد. این هم بسیار جالب است که بگویم پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی گذاشتن اسم قاسم سلیمانی روی نوزادانی که تازه به دنیا می‌آیند زیاد شده است. 

شرکت جمعیت زیادی از مسلمانان و غیرمسلمانان

از روزِ شهادت حاج قاسم و با شنیدن خبر شهادتشان تا به امروز هر جا اسم او می‌آید، شورِ مردم چند برابر می‌شود. این‌ها نشانه بیداری مردم است و اینکه واقعاً حاج قاسم را دوست دارند. همین امروز که در شهر «کانو» مراسم سالگرد برگزار شد ما شاهد بودیم جمعیت زیادی از شیعیان و اهل سنت و حتی غیرمسلمانان شرکت کردند.

مردم همه از فداکاری این دو شهید حرف می‌زنند و الان  نام قاسم سلیمانی به گوشِ غیرشیعیان نیز رسیده است. اکنون مردم مسلمان و غیرِمسلمان نام قاسم سلیمانی را شنیده و فهمیده‌اند او در برابر داعش و گروه‌های افراطی می‌ایستاده است. این‌ها برای مردم کشوری که گروهی چون بوکوحرام در آن وجود دارد بسیار مهم است. 

باید تاریخ و زندگی حاج قاسم برای جوانان ما الگو شود

امروز اما سالگرد شهادت قاسم سلیمانی و ابومهدی و همراهانشان توسط اعضای حرکت اسلامی شهر کانو در این شهر برگزار شد. به یادبودِ این شهادت، این روز را «روز شهدا و مجاهدان جهان» در نیجریه نام‌گذاری کردند. شیخ دکتر عبدالقادر سنوسی مبدع این مراسم، شیخ علی المرتضی، شیخ سعید برنین کدو و شیخ شریف خدر از استادانی بودند که برای مردم در سالگرد شهدا سخنرانی کردند. این‌ها شخصیت‌های برجسته‌ای هستند؛ برای نمونه شیخ شریف خدر از بزرگان فرقه تیجانیه بوده است که شجره‌نامه معتبری در نسبتش با پیامبر اسلام(ص) دارد و از کسانی است که مذهب تشیع را انتخاب کرده است. ایشان نیز در چنین جایگاهی امروز از الگو بودن حاج قاسم حرف زد و گفت: باید تاریخ و زندگی حاج قاسم برای جوانان ما الگو شود. شیخ شریف خدر این‌ها را می‌دانست و می‌گفت: حاج قاسم از جوانی تا پیرسالی همیشه در راه خدمت به مقاومت و انقلاب اسلامی تلاش کرده و به همین دلیل نیز بوده که شهادت بزرگ و تشییع جنازه عظیمی نصیبش شده است. 

پیشنهادهای شیخ زکزاکی برای اجرای بهتر مراسم سالگرد

این برنامه محدود به شهر کانو نیز نبود. در «ابوجا» پایتخت نیجریه نیز همزمان مراسم مفصلی به مناسبت سالگرد حاج قاسم برگزار شد. در شهرهای دیگر نیز همین طور است. این یکی از تأثیرات حاج قاسم سلیمانی در فضای عمومی نیجریه است. ضمن اینکه خودِ شیخ زکزاکی نیز برای اجرای بهتر این برنامه‌ها پیشنهادهایشان را اعلام کرده بودند و گزارش این مراسم‌ها نیز به ایشان داده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.