درحالی رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات ســازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از پای کار آمدن دستگاه‌ها برای کاهش قیمت تخم‌مرغ خبر داد که این احتمال وجود دارد سودجویان برای فروش تخم‌مرغ با قیمت بالاتر، شبانه محموله‌ها را از استان خارج کنند.

مراقب خروج شبانه تخم‌مرغ از استان خراسان باشید

هشداری که شنیده نشد

پنجشنبه، ششم آذرماه گذشته بود که ماجرای کشتار بیش از حد مرغ تخم‌گذار را در خط قرمز چاپ و در پی آن گزارشی با عنوان «مرغ که پرکشید، تخم‌مرغ را بگیرید» منتشر کردیم و هشدار دادیم باتوجه به اقدام‌های صورت گرفته و دیگر عوامل وابسته، به احتمال زیاد در آینده نزدیک قیمت تخم‌مرغ هم افزایش خواهد داشت. در آن گزارش به مسئولان مربوط هشدار داده شد تا پیش از افزایش قیمت غیرمنطقی مانند آنچه چندی پیش در بازار مرغ رخ داد، برای ماجرا چاره‌ای پیدا کنند. اما با همه این اوصاف طی چند روز شاهد بالا رفتن قیمت تخم‌مرغ بودیم تا جایی که هر کیلو تخم‌مرغ از مرغ گرم هم گران‌تر فروخته شد، چراکه هر یک کیلو تخم‌مرغ برخلاف قیمت مصوب (زیر ۱۷ هزار تومان) در بازار مشهد تا ۲۴ هزارتومان فروخته شد.

از همین رو روز گذشته به سراغ رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات ســازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی رفته و ماجرا را از وی پیگیری کردیم.

قیمت جدید تخم‌مرغ و دردسر جدید

عباس اخوان در این زمینه به قدس گفت: متأسفانه در چند روز اخیر شاهد این ماجرا بودیم که قیمت تخم‌مرغ روند افزایشی داشت. از سوی دیگر پیش از آنکه قیمت تخم‌مرغ توسط ستاد تنظیم بازار کشور افزایش پیدا کند جلسه‌ای در سازمان بازرسی استان همراه با تشکل‌های تأمین و توزیع صورت گرفت و به تفاهم‌هایی هم رسیدیم.

وی تصریح کرد: درنهایت قرار بر این شد تخم‌مرغ با قیمت ۱۲ هزارتومان در مرغداری و ۱۴ هزارو ۵۰۰ تومان هم به دست مصرف‌کننده برسد و برای این کار تصمیم گرفته شد روزانه ۱۰۰ تن در سطح عرضه تخم‌مرغ توزیع شود.

رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات ســازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: این موضوع دو یا سه روز هم ادامه داشت و اجرایی شد تا اینکه ستاد تنظیم بازار کشور مجدد قیمت تخم‌مرغ را تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داد به طوری که قیمت فروش تخم‌مرغ در مرغداری به ۱۴ هزارتومان و قیمت مصرف‌کننده را هم همان‌طور که اعلام شد در حدود ۱۷ هزار تومان مصوب کردند.

بازهم دلالان پشت پرده ماجرا

عباس اخوان افزود: پس از اعلام نرخ جدید تخم‌مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار کشوری ما شاهد یک روند افزایش قیمت در هرکیلو تخم‌مرغ بودیم تا اینکه قیمت‌ها تا حدود ۲۳ و ۲۴ هزار تومان هم رسید.

دلیل این افزایش قیمت غیرقانونی هم سوءاستفاده عده‌ای افراد دلال بود. این افراد در چرخه توزیع دخالت دارند. متأسفانه عده‌ای از شبکه تأمین هم به حق قانونی خود راضی نیستند و این سلسله اقدام‌ها موجب افزایش قیمت تخم‌مرغ شده است.

به شبکه توزیع اخطار داده شد

وی گفت: با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده یکشنبه گذشته جلسه ستاد تنظیم بازار استانی باحضور نماینده دادستانی و نهادهای نظارتی تشکیل شد و تمامی زوایای کار برای جلوگیری از افزایش قیمت‌های غیرقانونی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در پایان جلسه هم قرار بر این شد که مجدد شبکه تأمین و توزیع تخم‌مرغ دعوت و با آن‌ها جلسه‌ای تشکیل و موارد به آن‌ها اعلام شود.

از همین رو به محض اتمام جلسه ستاد تنظیم بازار استان، این شبکه به معاونت بازرسی سازمان صمت استان دعوت و قیمت‌ها به آن‌ها اعلام و در نهایت هم قرار شد شبکه تأمین و توزیع روزانه ۱۰۰ تن تخم‌مرغ را به قیمت مصوب ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در شهر مشهد توزیع کند.

اخوان بیان کرد: در ادامه هم از اتحادیه مربوط و عمده‌فروشان موادغذایی خواسته شد روی ماجرا نظارت کنند. برای اطلاع شهروندان عزیز باید گفت میزان تولید تخم‌مرغ در استان در هر روز ۴۰۰ تن است که میزان مصرف و مورد نیاز استان ۲۰۰ تن در روز است، باتوجه به این ارقام ما مازاد مصرف تولید داریم که با این موارد ذکر شده نباید قیمت تخم‌مرغ تا این حد افزایش داشته باشد.

سیستم‌های نظارتی به شدت روی ماجرا دقیق شده‌اند. حتی یکشنبه گذشته پس از وقوع التهاب در بازار تخم‌مرغ، با مدیرکل تعزیرات حکومتی استان هماهنگی صورت گرفت و رئیس شعبه سیار آن‌ها همراه با تیم‌های بازرسی به بازار سپاد مراجعه و محموله‌ای حدود ۱۶ تن را از انبار یک واحد تولیدی شناخته شده کشف و توقیف کردند. این محموله از نظر کارشناسان احتکار بود، چراکه تخم‌مرغ‌ها چند روز پیش تولید شده، اما باتوجه به نیاز موجود راهی بازار نشده بود تا قیمت‌های جدید ارائه شود. محموله توقیف شد و پس از هماهنگی‌ها با قیمت مصوب به دست مردم شهر خواهد رسید.

تأکید ما به اتحادیه مرغ گوشتی این بود که پیام ارسال شده برای رعایت قیمت‌ها را جدی بگیرند، چراکه دو نرخی بودن را نخواهیم پذیرفت. از همین رو دستگاه‌های نظارتی و قضایی از ما خواسته‌اند تا در مدت ۴۸ ساعت اطلاعات دقیقی از متخلفان بازار جمع‌آوری و به آن‌ها منعکس شود. حتی با پیشنهاد ما کارشناسان سازمان صمت در مراکز پخش مستقر خواهند شد تا محموله‌ها را از مبدأ تا مقصد مورد رصد قرار بدهند، زیرا برخی از این‌ها قوانین را رعایت نمی‌کنند و حتی از دادن فاکتور به خریدار هم امتناع می‌کنند. همین اقدام آن‌ها موجب التهاب در بازار می‌شود.

مراقب فرار محموله‌ها از استان باشید

وی در پاسخ به این نکته که با نخستین اعمال فشار روی برخی متخلفان، آن‌ها به سمت خارج کردن محموله‌ها از استان می‌روند، برای آن چه تدبیری خواهید کرد، گفت: باید اقدامی بشود تا به جز تخم‌مرغ مازاد هیچ محموله‌ای از خراسان رضوی خارج نشود، زیرا به محض اینکه اعمال نظارت‌ها روی برخی متخلفان شدت پیدا می‌کند آن‌ها به هر طریقی به دنبال خارج کردن محموله‌ها از استان هستند. در این زمینه هم نیاز به همکاری و همراهی هرچه بیشتر اداره کل دامپزشکی استان مانند گذشته داریم، چراکه مجوزهای حمل تخم‌مرغ را آن نهاد صادر می‌کند و اگر مراقبت شود که از حجم مازاد، محموله‌ای از استان خارج نشود به طور حتم قیمت‌ها کاهش خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.