معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: با توجه به مشاهده مواردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان های همجوار، ضروری است پرورش دهندگان طیور، توصیه ها و الزامات بهداشتی دامپزشکی را به دقت رعایت کنند.

هشدار جدی دامپزشکی  خراسان رضوی به مرغداران جهت پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از دامپزشکی خراسان رضوی،  دکتر محمد رشتی باف با اعلام این مطلب اظهار داشت: انجام و تشدید اقدامات امنیت زیستی توسط مرغداران به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله ها و مراکز تولید و پرورش ضروری است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در این باره به مرغداران اعلام داشت: طیور خود را از مناطقی که عمدتاً به وسیله پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می گیرند دور نگه دارند و هیچ نوع امکاناتی را که جذب کننده پرندگان مهاجر و وحشی باشد از قبیل استخرهای ذخیره آب را در فارم خود استفاده ننمایند و اگر نزدیک برکه یا استخر آبی که برای فرود پرندگان جذابیت دارد قرار دارند روی ان را  بپوشانند. 

وی یادآور شد: افراد و تجهیزاتی را که به فارم تولید و پرورش مرغداران دسترسی دارند بایستی محدود شوند و سیستم ضد عفونی تجهیزات و فارم خود را همیشه کارا و به روز نگهدارند.

معاون سلامت استان یادآور شد: لازم است هرگونه کاهش مصرف آب و دان و تولید و افزایش تلفات بلادرنگ گزارش شود و عدم گزارش به موقع تلفات، تعقیب قانونی برای مرغدار و مسئول فنی بهداشتی آن واحد دارد. 

دکتر رشتی باف خاطرنشان ساخت: ضروری است مرغداران از ورود پرندگان جدید به مزرعه پرورش با سابقه بیماری نامشخص و بدون پرونده بهداشتی خودداری کنند و از خرید جوجه یکروزه ، پولت ، دان و سایر نهاده های طیور از سایر استانها از جمله استان های درگیر با بیماری، بدون اخذ مجوز از این اداره کل تا اطلاع ثانوی پرهیز نمایند.

وی اظهار داشت: مرغداران بایستی هرگونه بیماری و تلفات را سریعاً به مقامات رسمی دامپزشکی گزارش دهند و دقت نمایند تا سیستم امحاء مناسب و براساس موازین بهداشتی را برای کود و لاشه های پرندگان مرده در فارم خود بکار بگیرند. یادآور می گردد سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ آماده دریافت گزارش های مرغداران و تمامی دامپزشکان شاغل در این واحدها در این ارتباط می باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.