معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین موضوعات مذاکرات دو طرف ایرانی و افغانستانی در چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات، رفع مشکلات مرز دوغارون و ارائه بهتر خدمات به بازرگانان است.

تاکید بر رفع مشکلات مرز دوغارون در نشست مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان در نشست کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات  که در محل هتل پردیسان مشهد با حضور معاون والی هرات برگزار شد، یکی از مهمترین موضوعات مذاکرات طرفین در چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی این استان و هرات، رفع مشکلات مرز دوغارون و ارائه بهتر خدمات به بازرگانان اعلام کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به این نکته که به منظور افزایش ورود و خروج کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی، ساعات کاری در مرز به مدت پنج ساعت افزایش یافت، افزود:ایجاد توقفگاه خودرو و اماکن بهتر برای استقرار مسافران و کامیون‌داران و توسعه و تسهیل خدمات در مرز از دیگر اقدامات پیشرو خراسان رضوی برای بهبود وضعیت دوغارون است.

وی یادآور شد: سوابق فرهنگی و دینی دو کشور افغانستان و ایران به ویژه خراسان رضوی و هرات نشان می‌دهد که سطح همکاری دو کشور می‌تواند بیش از آنچه هست، گسترش یابد.

رسولیان با ابراز خرسندی نسبت به پیشبرد روند دموکراسی در افغانستان طی سال‌های گذشته،   افتتاح راه آهن خواف - هرات را یک رویداد مهم اقتصادی بین دو کشور دانست و تصریح کرد: افتتاح این خط ریلی سطح مبادلات تجاری دو کشور را افزایش داده و افغانستان را به مسیر تبادل کالا در آسیای میانه تبدیل خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه باید روابط خراسان رضوی و هرات در همه حوزه‌های تجاری، گمرکی، تولیدی، سرمایه‌گذاری، انرژی، حمل و نقل، فرهنگی و گردشگری توسعه یابد، اضافه کرد: به همین منظور نمایشگاه اختصاصی کالاهای جمهوری اسلامی ایران با محوریت خراسان رضوی بهمن ماه در هرات برگزار می‌شود؛ برپایی این نمایشگاه می‌تواند سطح مبادلات کالایی و همکاری شرکت‌های بازرگانی دو کشور را افزایش دهد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: افغانستان ظرفیت‌های اقتصادی زیادی دارد و برای بهره گیری از این ظرفیت‌ها در تلاش برای توسعه سرمایه گذاری در این کشور هستیم تا ارتباطات تجاری دو کشور فقط ختم به صادرات ایران به افغانستان نشود.

برنامه ریزی برای ایجاد پایه انرژی در دوغارون و انتقال فرآورده های نفتی

رسولیان توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی به ویژه گاز سی. ان. جی را از دیگر اهداف این استان در توسعه روابط با افغانستان خواند و خاطرنشان کرد: در پی ایجاد پایانه انرژی در دوغارون هستیم تا از طریق خط لوله محدود بین دو کشور تا اسلام قلعه، صادرات فرآورده نفتی را افزایش و هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های خراسان رضوی از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌تواند روابط اقتصادی کشور را توسعه دهد در مقابل در تلاش هستیم به جای واردات محصولات کشاورزی از کشورهای دیگر، نیازهای استان در این بخش را از طریق واردات محصولات کشاورزی افغانستان تامین کنیم.

وی توسعه ترانزیت کالا از مرز دوغارون از طریق سرمایه‌گذاری در مزار شریف، همکاری مشترک معدنی از طریق حمل و نقل ریلی مواد معدنی سنگ آهن خراسان رضوی را از دیگر زمینه‌های توسعه همکاری اقتصادی دو طرف برشمرد

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.