پنجمین نشست علمی کنفرانس ملی امام رضا (ع) و علوم روز با عنوان "بنیادهای اقتصاد و اشتغال در تعالیم امام" روز چهارشنبه به صورت مجازی برگزار شد.

نشست علمی کنفرانس ملی امام رضا (ع) و علوم روز برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: تعالیم ائمه اطهار (ع) و امام رضا (ع) باید به عنوان یک سرمایه با اهمیت و گرانقدر نگریسته شود.

دکتر عادل پیغامی افزود: برای استفاده از این سرمایه باید محققان در مسیر تبیین این گفتار گام بردارند تا بتوانیم از گفته آن بزرگواران که گاهی به شکل کلی و در برخی موارد جزیی بیان شده است به شکل قابل اجرا برای حل مشکلات کشور استفاده کنیم.   

وی ادامه داد: آنچه از خوانش برخی دعاها و گفته‌های معنوی حضرت امام رضا (ع) به دست می‌آید، بیشتر در باب هستی شناسی اقتصاد است و بر همین اساس معیشتی از خداوند خواسته می‌شود که برآورده کننده حاجات دنیا و آخرت به‌ گونه‌ای باشد که رفاه زدگی در زندگی دنیوی شکل نگیرد زیرا این نوع زندگی سبب ایجاد طغیان خواهد بود و باید راه اعتدال را در پیش گرفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی به عنوان نجات مسیر اقتصاد کشور گفت: اقتصاد مقاومتی برگرفته از کلام ائمه اطهار (ع) است که باید با تلاش دانشمندان اصول و مسیر صحیح را از کلام معنوی آنها استخراج و کاربردی کرد و اینگونه می توان کلام آنها را برای همه دوران قابل استفاده نمود.

رییس دانشکده و پژوهشکده علوم و معارف قرآن دانشگاه قرآن و حدیث قم نیز گفت: احادیث باید به عنوان یک سرمایه نگریسته شوند و نه یک کالای مصرفی و به همین منظور باید گفت و گوی گام به گام و مشارکتی بین دانشمندان علم اقتصاد و حدیث شناسان ایجاد شود تا پرسش‌های روز پاسخ داده شود.

حجت الاسلام دکتر عبدالهادی مسعودی افزود: از دیدگاه اهل بیت (ع)، دارایی و مال ارزشمند است و این برخلاف تفکر صوفیانه‌ای است که به اسلام منتسب می‌شود زیرا استفاده از امکانات دنیایی برای بهره گرفتن و داشتن آسایش روانی انسان پیش بینی شده است و بر همین اساس گفته اند اگر انسان زر و سیم نداشته باشد، از زندگی خود بهره و آسایش روانی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مال از دیدگاه حضرت امام رضا (ع) ارزشمند است ولی نباید اندوخته غیرمفید باشد و به عبارتی مال باید در چرخه اقتصاد حضور داشته باشد و در نگاه کلان اعلام شده است اگر کسی برای تامین خانواده اش به دنبال روزی می‌رود، پاداشش کمتر از مجاهده در راه خدا نیست.

رییس دانشکده علوم و معارف قرآن دانشگاه قرآن و حدیث قم با اشاره به حدیثی از حضرت امام صادق (ع) گفت: ایشان خطاب به شخصی گفتند سرمایه خود را در چند جا به گردش در می‌آورم که اگر به بخشی از آن ضرری وارد شد، همه سرمایه را تحت تاثیر خود قرار ندهد لذا اگر مردم بر اساس این رهنمود در شرایط مناسب بازار بورس سرمایه خود را در سبدهای سرمایه‌گذاری که از سوی افراد متخصص معرفی شده بود، وارد می‌کردند در زمان نزول این بازار کمتر دچار ضرر اقتصادی می شدند.

وی افزود: در روایت دیگری تاکید شده است انسان باید نیازهای معیشتی یکسال آینده خود را فراهم آورد و سپس به سراغ سایر نیازهای اقتصادی خود برود و حال اینکه شاهد بودیم  برخی افراد برای حضور در بازار بورس، خانه و خودرو شخصی خود را به هوای سود بیشتر به فروش رساندند.

حجت الاسلام مسعودی ادامه داد: اگر بتوانیم روح نشاط، کار، جدیت، عزم و تصمیم را در افراد کشور بدمیم و همه مردم ابتدا مسوول رسیدگی به خود و خانواده خود باشند، دیگر دست نیاز به سوی دیگران دراز نخواهد شد زیرا ملتی که نیازمند باشد روی خوش زندگی را طبق فرمایش ائمه (ع) نخواهد دید.

دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) بر اساس رسالت و رویکرد علمی خود مبنی بر اولویت گذاری نسبت به موضوع ترویج معارف اهل بیت (ع) و تبیین ارتباط مسائل علمی و اجرایی جامعه با معارف حضرت امام رضا (ع) و ارائه راهبردهای علمی- دینی، اقدام به طراحی کنفرانس ملی "معارف امام رضا (ع) و علوم روز" و پیش نشست های تخصصی آن در سال جاری کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.