نخستین جلد از کتاب «مدینه البلاغه فی خطب النبی(ص)» دربردارنده توصیه‌ها و سخنان کوتاه پیامبر(ص) از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

توصیه‌ها و سخنان کوتاه پیامبر(ص) در کتاب «مدینه البلاغه فی خطب النبی(ص)»

به گزارش قدس آنلاین، این کتاب نخستین جلد از مجلدات چهارگانه «مدینه البلاغه فی خطب النبی(ص)» است که در آن بیشتر سخنان رسول خدا(ص) به جز روایات فقهی، از طریق شیعه و سنی آورده شده و در ۷ باب خطبه‌ها، توصیه‌ها، اندرزها، نامه‌ها، مناظرات، دعاها و سخنان کوتاه سامان یافته است.

به گفته نویسنده این کتاب، «مدینه البلاغه» شهر دانش و فرزانگی، راه و رسم پیامبر(ص) است، فروع و اصول، علوم رسول خدا(ص) و شهر معارف اسلام، فلسفه و کلام و بیان حکمت و علت‌هاست.

خواننده با مطالعه این اثر ضمن شناختن خدا و صفات او، پیامبر(ص) و نشانه حقانیت او را نیز می‌شناسد و از مبدا و معاد و آنچه در این جهان ناپایدار است شناخت به دست می‌آورد، همچنین مومن را از منافق و پایداران در دین را از ناکثین و قاسطین و مارقین تشخیص می‌دهد.

این اثر، مخاطب را از سرنوشت آسمان و زمین و دین و دنیا با خبر می‌کند، خدا را آنچنان که باید می‌شناسد و او را آنگونه که شایسته است می‌پرستد، تفسیر قرآن را همان گونه که نازل شده می‌شناسد و بیانش را چنان که پیامبر(ص) شرح داده می‌بیند.

گفتار پیامبر(ص) پس از مبعوث شدن، پس از رفتن به کوه صفا، انتخاب حضرت علی(ع) به عنوان برادر و جانشین خود، در هنگام تزویج فاطمه(س) و... و. همچنین خطبه این حضرت هنگام پراکنده شدن یارانش از پیرامون او در احد، آنگاه که مسلمانان در احد تار و مار شدند و... همچنین خطبه‌های پیامبر(ص) درباره فضیلت اهل بیت(ع) و دوست داشتن آنان از جمله مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهد.

فقیه محدث شیخ موسی زنجانی این اثر را تالیف کرده و توسط شیخ ابراهیم انصاری، عبدالحسین انصاری زاهد، محمد حسن زبری قائنی و محمد رضا سیبویه تحقیق و تصحیح شده و کار ترجمه آن را نیز حمید رضا شیخی بر عهده داشته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.