در پی آشوب‌های ایجاد شده با فراخوان ترامپ برای تجمع حامیانش مقابل کنگره که به درگیری و اشغال ساختمان مجلس نمایندگان و سنای این کشور برای ساعاتی منجر شد، گفته می‌شود اعضای کابینه ترامپ مشغول گفت‌وگو درباره احتمال فعال‌سازی متمم شماره ۲۵ قانون اساسی آمریکا جهت برکناری ترامپ از قدرت هستند.

کابینه آمریکا در فکر برکناری ترامپ

قدس آنلاین: شبکه «سی‌بی‌اس» اعلام کرد، زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه اعضای کابینه ترامپ مشغول گفت‌وگو درباره احتمال فعال‌سازی متمم شماره ۲۵ قانون اساسی آمریکا جهت برکناری ترامپ از قدرت هستند، شنیده می‌شود.

مطابق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، چنانچه معاون ریاست جمهوری و اعضای کابینه تشخیص دهند که رئیس جمهور به لحاظ جسمی یا روانی دیگر قادر به هدایت امور نیست، می‌توانند با استناد به این متمم، امور را به معاون ریاست جمهوری بسپرند.

این همان متممی است که در سال ۲۰۱۶ و پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، جمعی از روانپزشکان در نامه‌ای با نامناسب خواندن دونالد ترامپ او را برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری استفاده از آن را خاطر نشان شدند.

با این حال هنوز هنوز هیچ طرح رسمی به مایک پنس در این زمینه ارائه نشده است.

مایک پنس معاون ترامپ که ریاست سنا را در دست دارد روز گذشته درخواست ترامپ برای تغییر نتیجه انتخحابات را رد کرده بود.

رئیس جمهوری آمریکا از معاونش خواسته بود تا "نهایت شجاعت" را به خرج داده و از اختیاراتش در سنا برای کمک به ایالت‌ها در "تصحیح نتایج متقلبانه خودشان" استفاده کند.

مایک پنس اما با رد درخواست ترامپ در بیانیه‌ای گفت: براساس قضاوتی که دارم، سوگند من به حمایت و دفاع از قانون اساسی، من را از اینکه به صورت یکجانبه اعلام کنم کدام رای های الکتورال باید خوانده شود، و کدام خوانده نشود، باز می‌دارد. برخی حامبات ترامپ معاون او را به خیانت متهم کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی از استعفای «سارا متیوز» معاون سخنگوی کاخ سفید در پی خشونت هواداران ترامپ در کنگره خبر دادند.

شبکه ای‌بی‌سی نیوز هم گزارش داد «آنا ریکی نیکِتا» مسئول امور اجتماعی کاخ سفید سومین مقام آمریکایی است که بعد از بحران کنگره، از سمت خود در دولت ترامپ استعفا داد.

منابع سی‌ان‌ان نیز گفتند «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا، «مت پوتینگر» معاون وی و «کریس لیدل» معاون رئیس کارکنان کاخ سفید نیز به فکر استعفا از دولت ترامپ هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.