معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ایران و افغانستان برای بهبود تراز تجاری دو کشور و توجه به ظرفیت‌های جدید سرمایه گذاری دو همسایه تلاش ‌می‌کنند.

تلاش ایران و افغانستان برای بهبود تراز تجاری و رشد سرمایه گذاری متقابل

به گزارش قدس آنلاین، علی غفوری مقدم معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه بخشی از محصولات کشاورزی ایران از بازار افغانستان تامین شود، گفت: با اعلام آمادگی افغانستان، از ظرفیت زمین‌های مستعد کشاورزی این کشور برای کشت محصولاتی مانند چغندر (که ظرفیت کارخانجات قند ما را افزایش خواهد داد)، استفاده شود.
او افزود: قرارداد بیش از ۱۵ قلم کالا به زودی بین دو کشور به تصویب خواهد رسید و تحقق این مهم به بهبود تراز تجاری ما با افغانستان کمک می‌کند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: استفاده از ظرفیت راه آهن خواف_ هرات یکی از دیگر مواردی بود که در مذاکرات با افغانستان مطرح شد. بهره برداری آزمایشی از این راه آهن انجام گرفته و در حال حاضر مراحل تکمیلی باند چهار آن نیز در دست اقدام است که اگر این مهم محقق شود می‌تواند در کاهش هزینه کالا از ایران به افغانستان و همین طور ترانزیت کالا به شدت موثر باشد. همچنین این خط راه آهن می‌تواند در فراهم کردن دسترسی ایران به کشورهای آسیای میانه به شدت تاثیر گذار باشد.
غفوری مقدم بیان کرد: همچنین مباحث خوبی پیرامون انرژی‌های تجدید پذیر اعم از انرژی خورشیدی، باد، استفاده از ظرفیت معدن و بهره گیری از ظرفیت علمی و تکنولوژی ایران انجام گرفت و طرف افغان از انتقال تکنولوژی به کشورش استقبال کرد. البته کشور افغانستان در حوزه‌های خاص مانند پسماند و بازیافت زباله دارای طرح است و مقرر شد تا برنامه مشترکی میان طرفین تدوین شود.
او تصریح کرد: در رابطه با سرمایه گذاری‌های مشترک نیز مقرر شد تا دو کشور بسته‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری را تدوین کرده و اعلام کنند. علاوه بر این تسهیلاتی که طرفین می‌توانند برای جذب سرمایه گذاری ایجاد کنند نیز باید مشخص شود
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین در جمع بندی نهایی مقرر شد تا کمیته تولید، صنعت، سرمایه گذاری، کشاورزی به حوزه خدمات به ویژه خدمات فنی و مهندسی نیز ورود پیدا کند و از این پس به عنوان یک ساختار دائمی ذیل این کارگروه مشترک، فعالیت خود را ادامه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.