رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) تعاملات علمی فعالانه در عرصه بین‌المللی را جزو سیاست‌های این دانشگاه معرفی کرد.

دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) به دنبال تعاملات علمی فعالانه در عرصه بین‌المللی است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مرتضی رجوعی در دیدار با دکتر افشین آخوندزاده بستی، سرپرست امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، و وحید علایی، مدیر امور کنسولی وزارت علوم، با اشاره به سیاست‌های دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) در حوزه بین‌الملل گفت: برنامه‌ریزی و پیگیری لازم برای پی‌ریزی شبکه‌های ارتباطی با مؤسسه‌ها و نهادهای علمی جهانی و ایجاد پیوند بین نخبگان خارجی و بدنه علمی و دانشجویی دانشگاه، افزایش و پیگیری تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی با دانشگاه‌ها، مؤسسه‌ها، و مراکز آموزشی پژوهشی و فرهنگی خارجی و داخلی و زمینه‌سازی برای ورود به برنامه‌های تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر بین‌المللی جزو سیاست‌های این دانشگاه در حوزه بین‌الملل است.

کسب مرجعیت علمی
این مقام مسئول در ادامه سخنانش با اشاره به سیاست‌های جدید ابلاغی آستان قدس رضوی، بیان کرد: در حوزه علمی و فرهنگی کسب مرجعیت علمی در حوزه‌های مرتبط، متناسب با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل، و پشتیبانی علمی از مأموریت‌ها برای تحقق چشم‌انداز آستان قدس رضوی به وضوح تصریح شده است.

به گفته رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع)، سامان‌بخشی و شبکه‌ سازی ظرفیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی با هدف اعتلای گفتمان، فرهنگ و اندیشه رضوی و تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و پشتیبانی علمی از مقوله زیارت و وقف و نذر، ضرورت اصلی در پیشبرد وظایف ذاتی آستان قدس رضوی است.

دکتر رجوعی افزود: حمایت و پشتیبانی از دانشجویان نخبه و مؤثر کشورهای اسلامی، با اولویت کشورهای همسایه و رشته‌های مورد نیاز جامعه هدف، متناسب با مأموریت‌های آستان قدس رضوی در دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) دنبال می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن معرفی دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) اظهار کرد: این دانشگاه جزو معدود دانشگاه‌های غیردولتی کشور است که پس از دریافت مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۳، در سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرده است.

برترین دانشگاه غیردولتی ایران
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: طبق جدیدترین رتبه‌بندی مرکز منطقه‌ای علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) برترین دانشگاه غیردولتی ایران معرفی شده است. اکنون دانشجویان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و در سال اخیر توسعه رشته‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) با ۶ دانشکده فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم اداری، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، و معماری و شهرسازی جزو دانشگاه‌های جامع کشور است، خاطرنشان کرد: در جدیدترین رتبه‌بندی مرکز منطقه‌ای علوم جهان اسلام در سال جاری، این دانشگاه موفق به کسب رتبه ۴۳ تا ۴۹ دانشگاه‌های جامع کشور شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه توضیح داد: هم‌زمان با هفته پژوهش، دو تن از استادان این دانشگاه در حوزه فنی و معندسی و علوم انسانی به عنوان پژوهشگران برتر دانشگاه‌های غیردولتی منطقه ۹ کشور انتخاب شده‌اند.

دکتر رجوعی در ادامه با اشاره به اعطای بورسیه تحصیلی رایگان امام‌رضا(ع) به دانشجویان ممتاز و محروم ایرانی و غیرایرانی در دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع)، گفت: برای پذیرش دانشجویان بورسیه، علاوه بر شاخص‌های علمی، شاخص‌های فرهنگی دانشجویان ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به تحصیل بالغ بر ۱۰۰۰ دانشجوی غیرایرانی از ملیت‌های مختلف در این دانشگاه، افزود: ۱۸ درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان غیرایرانی تشکیل می‌دهند که ۷۵ درصد آن‌ها آقایان و ۲۵ درصد دیگر دانشجویان خانم هستند.
وی با اشاره به اجرای برنامه متنوع فرهنگی و فوق‌برنامه برای این دسته از دانشجویان توضیح داد: برگزاری جشن آغاز تحصیلی دانشجویان غیرایرانی، برگزاری جشن یوم‌النصر به مناسبت سالگرد پیروزی ملت ایران بر داعش، برپایی موکب در ایام عزاداری و ... از جمله این برنامه‌ها در طول سال است.
دکتر رجوعی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، اکنون همه آموزش‌ها برای دانشجویان ایرانی و غیرایرانی و آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرفارسی‌زبان در بستر آموزش‌های الکترونیکی در حال پیگیری است.
در ادامه این دیدار، دکتر افشین آخوندزاده بستی، سرپرست امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، با اشاره به همکاری‌های این سازمان برای توسعه و تسهیل فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع)، درباره توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی این دانشگاه‌ها با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر دنیا نکاتی را بیان کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.