ارتباطات نزدیک آیت‌الله مصباح با سرداران و رهبران مقاومت، وی را به یکی از چهره‌های تعیین‌کننده در مسائل منطقه‌ای تبدیل کرده بود و نفس گرم ایشان برای دوستداران انقلاب خمینی(ره) در سراسر منطقه محسوس بود.
نقش استاد مصباح در پشتیبانی از محورمقاومت، در سه سطح قابل تبیین است: نخست؛ در سطح تقویت مبانی فکری نیروهای مقاومت، سطح دوم؛ در حمایت معنوی و روحی سرداران، رزمندگان و خانواده‌های شهدای مقاومت و سطح سوم؛ در حمایت میدانی از مقاومت. 
آیت‌الله مصباح در پشتیبانی فکری از جبهه مقاومت، اقدام‌های چشمگیری مانند برگزاری دوره «طرح ولایت» به زبان عربی برای نیروهای حزب‌الله لبنان، اجرای طرح منسجم و نظام‌واره طرح ولایت برای آن‌ها، خط‌ دهی به روحانیون سپاه قدس، تبیین دستاوردهای مقاومت در منطقه و جهان و تربیت شاگردانی آگاه به مسائل صهیونیسم جهانی، بخشی از فعالیت‌های علمی ایشان است. 
ارتباط فکری حزب‌الله لبنان با استاد مصباح به حدی بود که هر گاه افراد اثرگذاری از این حزب مانند سیدهاشم صفی‌الدین به ایران سفر می‌کردند، یکی از مأموریت‌های اصلی خود را دیدار با علامه تعریف می‌کردند. نوع تبیین استاد از وقایع منطقه، افق‌های جدیدی را پیش‌روی مجاهدان قرار می‌داد. استاد مصباح حمایت‌های مستشاری ایران از محورمقاومت در منطقه را در راستای دفاع از اسلام و بیداری و مقاومت مسلمانان منطقه می‌دانست و درباره مسئله سوریه در ماجرای داعش فرموده بود:«مسئله سوریه، مسئله حکومت سوریه نیست بلکه مسئله این است که تنها حلقه واسطه برای کمک رساندن به دو کشور لبنان و فلسطین، سوریه است. حمایت ایران از دولت سوریه وسیله‌ای است که بتواند برای اسلام خدمت کند و حرکت مقاومت را در عالم زنده کند». حمایت معنوی آیت‌الله مصباح از محورمقاومت را می‌توان در قالب دلجویی‌ها و دیدارهای مکرر ایشان با بیت شیخ زکزاکی، بانوان شیعه کویت و خانواده عماد مغنیه، شاهد بود. دیدارهای وی با سیدحسن نصرالله، شیخ‌نعیم قاسم و ارتباطات ایشان با سردار شهید قاسم سلیمانی، در این زمینه قابل توجه ‌هستند. 
تمجید از رشادت‌ها و ایثارگری‌های حزب‌الله لبنان، بخشی از حمایت معنوی را شامل می‌شد. وی در جمع دانش‌آموزان و جوانان نخبه فرموده بودند: «حزب‌الله یکی از شاخه‌های درخت پرثمر انقلاب است».ایشان در دیدار با شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان، جناب سیدحسن نصرالله را در مرتبه پس از رهبر انقلاب، یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند دانسته و فرمودند:«باید خدا را به خاطر وجود چنین نعمت‌هایی شکرگزار باشیم و برای سلامتی ایشان، دعا کنیم».
آیت‌الله مصباح در دیدار با اعضای خانواده شهید عماد مغنیه نیز شهادت حاج عماد را  مبدأ برکاتی برای حزب‌الله دانست و خاطرنشان کرد: «پیروزی‌های حزب‌الله پس از شهادت ایشان، در واقع از برکات شهادت ایشان است».
بخش دیگری از حمایت‌های استاد مصباح، در قالب حمایت‌های میدانی از محورمقاومت ظهور و بروز داشته است. اعزام مستمر بخشی از شاگردان به سوریه و تقدیم چهار شهید مدافع حرم از مؤسسه تحت مدیریت ایشان، نشان‌دهنده اهتمام ایشان نسبت به مقاومت است. 
ارتباطات ایشان با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به گونه‌ای بود که سردار شهید، انگشتر خود را به یکی از نزدیکان علامه می‌دهد و می‌گوید: «سلام بنده را به آیت‌الله مصباح برسانید و این انگشتر را از طرف بنده به ایشان هدیه کنید». مقبولیت استاد در میان سران مقاومت به حدی بود که رهبر شیعیان بحرین، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم درباره وی فرموده بود:«دین اسلام دارای مردان و ستون‌های بزرگی است که آیت‌الله مصباح از جمله آن‌هاست».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.