همزمان با شیوع کرونا نهادهای مختلف با بسیج امکانات خود در کنار دیگر سازمانها و نهادها به مقابله با این ویروس پرداختند یکی از این نهادها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از روز نخست وارد عرصه شد.

سپاهی از مردم، برای پاسداری از سلامت

از زمان شیوع این ویروس دولت و نهادهای دیگر در کنار هم قرار گرفتند و با انجام طرحهای مختلف از جمله ایجاد محدویت، منع رفت و آمد و سپس ایجاد محدودیتهای هوشمند به مقابله با این ویروس پرداختند.

سپاه پاسداران نیز در این روزها لحظه لحظه و تمام قد کنار مردم ایستاد تا بتواند ذره ای از فشارها و سختی‌های تحمیل شده بر دوش و زندگانی مردم را کم کند.

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی در خصوص اقدامات انجام شده این نهاد در مقابله با کرونا با بیان این که گستره فعالیت های سپاه مرز و جغرافیا نمی شناسد گفت: هر کجای این مرز و بوم که مردم نیاز به کمک داشته باشند سپاه پاسداران با تمام همت و قدرت در میان مردم است و نوکری برای مردم را بهترین خدمت می‌داند. از همین رو از روزهای اولیه حضور ناخوانده کرونا ما هم در بین مردم حضور پیدا کردیم تا بتوانیم با توکل و عنایت خاص خدا از شر این ویروس رهایی پیدا کنیم.

سرهنگ پاسدار دکتر محمود صادقی وزین به حضور حداکثری سپاه امام رضا(ع) در تمام شهرهای استان خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: بلافاصله بعد از شیوع کرونا تمام مراکز درمانی هشت گانه زیر نظر سپاه استان به صورت ۲۴ ساعته فعال شدند و در سطوح یک و ۲  اقدام به انجام مراحل تشخیص و شناسایی بیماران کرونایی کردند که این مراکز درمانگاه‌های ولیعصر (عج) و فجر در مشهد، تربت حیدریه، کاشمر، سبزوار، نیشابور، گناباد و تربت جام است.

وی ادامه داد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، اقدام به آموزش تخصصی پرسنل مراکز درمانی برای خود مراقبتی نمودیم. همچنین راه اندازی ۶ مرکز فرهنگی و آموزشی برای نقاهتگاه و تعداد چهار هزار و ۵۰۰ تخت و همچنین آمادگی شبکه آمبولانس استان در جهت کمک به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مواقع بحرانی و نیاز امدادی و درمانی را در دستور کار خود داشتیم و داریم.

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی راه اندازی سامانه واکنش سریع بهداشت و تامین مواد ضدعفونی را از مهمترین اقدامات سپاه نام برد و افزود: ۲۰ تیم شامل پزشک، پرستار و بهداشت جهت حضور در بیمارستانها و پستهای امدادی تشکیل و آماده به کار شدند تا در کنار خادمان سلامت کمک و یاور آنها باشند و در این راستا از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۳۹ ناحیه بسیج در تمام استان خدمت رسانی به مردم را دستور کار خود قرار داده اند.

صادقی با اشاره به این که در جهت تولید ماسک در استان ۳۸۵ کارگاه مردمی توسط بسیجیان راه اندازی شده است گفت: در این کارگاهها بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار عدد ماسک تولید و در بین مردم و اقشار نیازمند توزیع شده است و  ۱۲ هزار و ۱۸۰ جهادگر بسیجی هم در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: همچنین تا کنون ۲۵۰ هزار بسته معیشتی برای کمک به آسیب دیدگان از کرونا توزیع شد.

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه امام رضا(ع) گفت: در طرح "مسجد، سنگر سلامت" تا کنون بیش از ۶۰ هزار بسته معیشتی بین خانواده های کرونایی  توزیع شده است.

صادقی به تشکیل کمیته رفع آلودگی برای مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: این کمیته در تمام ۳۹ ناحیه استان تشکیل شده است و برای رفع آلودگی تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کوله ای و ۹۰۰ دستگاه خودرویی سازماندهی شده است و همچنین به میزان بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر محلول پاشی صورت گرفته است.

فرمانده مرکز بهداری رزمی شمال شرق قرارگاه ثامن الائمه نیروی زمینی سپاه هم گفت: این مرکز از ابتدای رخداد همه گیری بیماری کووید ۱۹ در کشور و پیرو ابلاغ فرمان مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا به رییس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص پیشگیری و درمان این بیماری و همکاری و مساعدت با وزارت بهداشت و درمان وارد عرصه مقابله با کرونا شد.

سرهنگ پاسدار دکتر علیرضا سرگزی افزود: مجاهدت و فداکاری کارکنان خدوم این مرکز در بیمارستانها و مراکز نقاهتگاهی که با ایثارگری کم نظیر تیمهای پزشکی، پرستاران، پیراپزشکان و نیروهای پشتیبانی شکل گرفت اثرات قابل ملاحظه ای را در کاهش شیوع بیماری و به خصوص مرگ و میر ناشی از آن داشته است.

وی ادامه داد: ایجاد نقاهتگاه و فعالیت در بیمارستان‌ و درمانگاه‌های مختلف استان گلستان و همچنین حضور پر رنگ و موثر این مرکز در رزمایش سراسری پدافند بیولوژیک شهدای سلامت در سطح شهر مشهد نمونه دیگری از اقدامات انجام شده در مقابله با کروناست.

فرمانده مرکز بهداری رزمی شمال شرق قرارگاه ثامن الائمه نیروی زمینی سپاه گفت: در اوج شیوع کرونا و شدت مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان گلستان و فضای رعب و وحشت جامعه از بیماری، همکاران این مرکز از روز ۲۲ اسفند ماه پارسال تا ۲۵ فروردین امسال به این استان عازم و بیمارستان سطح ۲ ثامن الائمه را در شهر گرگان راه اندازی کردند و  در این ماموریت به سه هزار و ۶۴۹ نفر خدمت رسانی رایگان انجام شد.

سرگزی افزود: مرکز غربالگری تخصصی کویید ۱۹ را نیز در همان محل راه اندازی کردیم و در این ماموریت بیش از ۱۵۰ نفر از همکارانمان شرکت فعال داشتند و توانستند برگی زرین از تاریخ ماموریتهای این مرکز را به نمایش بگذارند.

وی اضافه کرد: سرعت عمل بسیار بالا در تجهیز و عملیاتی کردن ۳۰ تخت اورژانس در مجاورت نقاهتگاه بیماران کرونایی و ۱۷۰ تخت بستری، برپایی مرکز غربالگری بیماران کرونایی، طراحی و ساخت یک دستگاه درفش مه پاش در ۷۲ ساعت و به کارگیری آن در ماموریت جهت رفع آلودگی محیط نقاهتگاه و معابر شهری، برخی از اقداماتی است که در مقابله با کرونا انجام شده است.

فرمانده مرکز بهداری شمال شرق قرارگاه ثامن الائمه(ع) افزود: این مرکز نقاهتگاهی با توجه به اشغال تختهای بیمارستانی شهر مشهد به دلیل شیوع و همه گیری مرحله نخست کرونا و اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اقدام به راه اندازی نقاهتگاهی به ظرفیت ۲۰۰ تخت در فضایی مناسب در حاشیه شهر کرد که تا پایان آذر توانست تعداد ۱۰۹ بیمارکرونایی را پذیرایی و ۶۴۲ تخت خدمت را ارائه کند.

سرگزی افزود: تعداد ۱۲ دستگاه سامانه بیمارستان سیار هم به منظور برپایی بیمارستان صحرایی و در صورت نیاز تبدیل به بیمارستان ثابت سطح ۲ با قابلیت ۲۰۰ تخت در این نقاهتگاه مستقر و فعال شد.

وی ادامه داد: این مرکز در رزمایش سراسری پدافند بیولوژیک و پاکسازی محیطی شهدای مدافع سلامت نیز حضوری فعال داشت و تاکنون تعداد بسیاری از شهروندان را در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی غربالگری و تعداد ۲۱۹ نفر مبتلا را نیز در بیمارستان بستری کرده است همچنین با ۴۶۵ هزار لیتر محلول ضد عفونی، ۷۰ کیلومتر مربع ضدعفونی محیط را انجام داده است.

طرح شهید سلیمانی

یکی دیگر از برنامه هایی که با محوریت سپاه و بسیج در مقابله با کرونا انجام شد طرح شهید سلیمانی با عنوان "مسجد، سنگر سلامت" است.

این طرح در خراسان رضوی و سپس در دیگر استانها از ۲۰ آبان اجرا شد و از جمله اهداف آن شناسایی بیماران از طریق شبکه محله‌ای، معرفی به مراکز جامع سلامت منتخب، تسهیل هدایت بیمار به درمانگاه، نقاهتگاه و بیمارستان مطابق فرایند تعریف شده دانشگاه علوم پزشکی، پشتیبانی و حمایت از بیماران در دوره قرنطینه با رفع موانع معیشتی در قالب اهدای بسته‌های کمک معیشتی به خانواده بیماران، رفع موانع شغلی با اخذ و ارائه گواهی مرخصی استعلاجی معتبر و برطرف کردن مشکلات شخصی آنها با خرید و انجام امور جاری زندگی فرد بیمار توسط جوانان بسیجی مومن، امین و معتمد محل بود.

با شروع اجرای طرح "مسجد، سنگر سلامت" علاوه بر این که همه نهادها، دستگاههای اجرایی و سازمانهای ذیربط در خراسان رضوی پای کار آمدند در حال حاضر دست کم پنج هزار بسیجی نیز در همین ارتباط با هدف فعالیت موثر و نتیجه‌بخش آموزش دیده‌اند.

همچنین بعد از شیوع کرونا رهبر معظم انقلاب بر توجه به آسیب دیگان از کرونا تاکید کردند و رزمایش مواسات در کشور به راه افتاد و در مناسبتهای مختلف بسته های معیشتی در اختیار نیازمندان قرار گرفت که یکی از نهادهای فعال در این زمینه سپاه است که در مناسبتهای مختلف بسته های معیشتی توزیع کرده است.

معاون مردم یاری و محرومیت‌زدایی قرارگاه ثامن الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این قرارگاه تاکنون ۱۴ هزار و ۹۱۰ بسته معیشتی در بین آسیب‌دیدگان از کرونا و نیازمندان توزیع کرده است.

سرهنگ پاسدار مهدی منظری ارزش هر بسته معیشتی را به طور میانگین ۲ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این بسته‌ها در مناطق محروم و مرزی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و حاشیه شهر مشهد توزیع شده است.

وی با بیان این که توزیع ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم از دیگر اقدامات این قرار گاه است ادامه داد: در مناسبتهای مختلف عملیات ضدعفونی معابر و اماکن در مشهد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام، خواف، تایباد و صالح آباد انجام شده است.

معاون مردم یاری و محرومیت‌زدایی قرارگاه ثامن الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: همچنین به منظور مقابله با کرونا کارگاه تولید ماسک راه اندازی شد که این کارگاه به طور میانگین در هر روز چهار هزار ماسک تولید می‌کند.

منظری افزود: در این مدت همچنین ۲۰ هزار ماسک و  هزار بسته بهداشتی در بین قشرهای نیازمند توزیع شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.