محمدعلی باشه آهنگر معتقد است جشنواره های موضوعی زمانی جریان‌ساز خواهند بود که پژوهش به عنوان محوریت آثار حاضر در آن ها مورد توجه بوده و شخصیت‌ها، مکان‌ها و حوزه‌های مرتبط فاصله خود را با فیلمسازان فعال در زمینه این موضوعات کم کنند.

انتقاد باشه آهنگر از کم لطفی به جشنواره‌ای که نام مقدس امام رضا (ع) را دارد

قدس آنلاین: به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، محمدعلی باشه آهنگر عضو شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با اشاره به وضعیت رویدادهای سینمایی در شرایط کرونا بیان کرد: کرونا یک اتفاق ناگزیر بود که شرایط کنونی را ایجاد کرد و اصلا نمی توان به عنوان یک ظرفیت به این اجبار نگاه کرد. زیرا فیلم دیدن در سالن سینما یک تجربه جذاب گروهی و دسته جمعی است و دقیقا موقعیتی شبیه به تماشای فوتبال را فراهم می‌کند که وقتی تماشاگرانش را از آن بگیریم، بخش عمده‌ای از جذابیت خود را از دست می‌دهد اما ما ناچار به تبعیت از شرایط موجود هستیم و امیدواریم بیش از این طول نکشد و همه چیز روی روال بیافتد.

وی افزود: تجربه گروهی سینما و برگزاری حضوری رویدادهای سینمایی علاوه بر اشتغال‌زایی به ایجاد همدلی میان اهالی‌اش کمک می‌کند. نفس به نفس تماشاگران فیلم دیدن همچنین فرصت نقد بیشتر و بهتری را برای تماشاگران و فیلمساز توامان فراهم می‌کند و اندیشه های مختلف جریان می‌یابد.

کارگردان فیلم سینمایی «ملکه» خاطر نشان کرد: از سویی دیگر رسانه‌ها می‌توانند واکنش جدی نسبت به فیلم نشان بدهند که تقریبا از همه آن‌ها در این شرایط کرونا بی بهره هستیم. همچنین تداخل جشنواره‌ها و همزمانی‌شان اگر در فضای آنلاین جریان داشته باشند، فرصت دنبال کردن مطلوب‌شان را از دست می‌دهد. 

این عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم کوتاه رضوی درباره تصمیمات این شورا برای برگزاری جشنواره در شرایط کرونا عنوان کرد: شاید بزرگترین مشکل ایجاد شده در این مسیر، عقب افتادن تاریخ جشنواره به دلیل کرونا بود. شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مدت‌ها به این که جشنواره شاید قابلیت اجرایی شدن نداشته باشد، بیاندیشیم. بعدها که تصمیم به برگزاری نیمه آنلاین گرفته شد مطابقت ما با شرایط هم کار را در این جشنواره و سایر رویدادها سخت کرد. همچنین عدم بودجه کافی هم مشکل دیگر بوده و هست. به نظرم به جشنواره‌ای که نام مقدس امام رضا علیه السلام را دارد، کم لطفی می‌شود و امیدوارم در مدت زمان باقیمانده حمایت‌های بیشتری از این رویداد و دبیر آن که خود از فیلمسازان ارزشمند است، صورت بگیرد.

باشه آهنگر ادامه داد: این در شرایطی است که معمولا گفته می‌شود سینمای ارزشی دارای بودجه‌های کلانی است. برخی از سازمان‌ها در شرح وظایف خود حمایت از این جشنواره‌های موضوعی و ارزشی را دارند و گاهی تعدد این جشنواره‌ها باعث می‌شود تامین سرمایه برایشان کمی سخت شود. ما تصور می‌کردیم که شرکت‌ها و برندهای مختلفی به دلیل عرق به موضوع سیره عملی و علمی امام رضا علیه السلام از جشنواره حمایت کنند اما رکود اقتصادی یک سال اخیر، آن‌ها را با مشکلات مالی روبه رو کرده است و در این شرایط حمایت از جشنواره‌ها برایشان اولویت ندارد. وقتی همه چیز به هم می‌ریزد، این جشنواره نیز مستثنا از اوضاع نخواهد بود.

این فیلمساز همچنین درباره اهمیت جشنواره‎های موضوعی بر جریان‌سازی فرهنگی و هنری توضیح داد: جای تردید دارد که جشنواره‌های موضوعی در تاریخ برگزاری‌شان در این زمینه موفق بوده باشد. زیرا این موفقیت زمانی خواهد بود که آن‌ها یک جریان فرهنگی را رقم بزنند و صرفا نباید به جرقه‌ها اکتفا کرد. مهم‌ترین دغدغه‌شان هم عدم پژوهش درباره موضوعی است که درباره‌اش در آن رویداد فیلم ساخته می‌شود. این مساله هم ناشی از وجود مشکل اقتصادی است. زیرا پژوهش خود هزینه زیادی می‌طلبد. حتی فیلم‌هایی که درباره امام رضا علیه السلام با بودجه‌های بیشتر ساخته شده هم نتوانسته‌اند حق مطلب را ادا کنند. در این میان چه توقعی می‌توان از جوانان فیلمساز داشت که با سرمایه‌های بسیار اندک به سراغ موضوعاتی چنین می‌روند؟!

باشه آهنگر عنوان کرد: باید بگویم کتابخانه‌ها، حوزه‌ها و شخصیت‌هایی هم از فیلمسازان پردازنده به موضوعات دینی و مذهبی فاصله دارند. آن مکان ها و شرایط و شخصیت‌ها و حوزه ها این مسیر را گویی به سمت خود بن بست کرده اند و راهی به سمت فیلمساز ایجاد نمی‌کنند. انگار همه منتظر فیلمسازان و اقدام‌شان در این زمینه هستند.

وی در پایان گفت: برای سعید نجاتی دبیر جشنواره چهاردهم و همه عزیزانی که برای این رویداد زحمت می‌کشند و همه مردم، آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم هرچه زودتر ویروس منحوس کرونا از بین برود.

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی به همت و با مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.