مدیرکل اقتصاد و دارایی استان خراسان رضوی گفت: در پی شیوع ویروس کرونا بیش از 5 هزار میلیارد تومان خسارت به صنایع متوسط به پایین وارد شده که در مجموع درآمد یکسال دولت از استان خراسان رضوی است.

 خسارت 5 هزار میلیارد تومانی کرونا  در صنایع  متوسط  به پایین خراسان رضوی

حسین امیر رحیمی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، در بازدید از کارخانه نساجی مدرس واقع در شهرک صنعتی بردسکن گفت: هنوز برآورد قطعی از خسارت وارده ناشی از کرونا در استان مشخص نیست ولی براساس برآورده های صورت گرفته  معادل  درآمد یکسال  دولت از خراسان رضوی است که این رقم 5 هزار میلیارد تومان است.

 وی اظهارداشت: به طور متوسط هر ماه  500 میلیارد تومان از درآمد ناخالص استان  براثر کرونا کاهش پیدا کرده است.وی بیان کرد: دراین رابطه بسته های حمایتی از جمله امهال مالیاتی  و فرصت به بدهکاران مالیاتی و بحث پرداخت تسهیلات کرونایی در نظر گرفته شده   و یا در حال انجام است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی اظهار کرد: حدود 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رسته‌های مختلف شغلی اختصاص یافته که تا کنون بیش از 60 درصد این رقم جذب شده است.

وی به فرار مالیاتی در استان اشاره کرد و گفت:  در آمد ناخالص از فرار مالیاتی استان 500 میلیارد تومان است که دراین رابطه 46 پرونده فرار مالیاتی تشکیل و  از این تعداد 13 پرونده موافقت و 3 مورد هم مخالفت و مابقی در حال رسیدگی در دستگاه قضایی است.  وی بیان کرد: خوشبختانه بحث  پرداخت مالیات خروج از استان و شهرستان ها  حققیتا  نسبت به دوسال گذشته  بهتر شده است  و توانسته ایم مالیات  بسیاری از  صنایع  را  به استان برگردانیم.

وی اظهارامیدواری کرد:ظرف دوسال آینده  با پیشرفت هایی  در حوزه مالیات ستانی و بحث مالیات هوشمند، مالیات برمبنای صندوق های فروشگاهی  و مالیات در لحظه  به شفافیت در بحث  وصول مالیات ها دست پیدا کنیم.  

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان خراسان رضوی به وجود املاک مازاد دستگاههای اجرایی در استان اشاره کرد و گفت:  50 درصد  هزینه این املاک به خود دستگاه اجرایی برگشت داده می شود و مابقی آن صرف پروژه های نیمه تمام در استان می شود.  حسین امیر رحیمی افزود: مرکز بهبود فرایندهای فضای کسب و کار در وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل شده است که با هدف کاهش مجوزهای صادره توانسته است در سال گذشته 11 فرایند را در سطح استان مورد بررسی قرار دهد.

وی بابیان اینکه از پیشنهادات داده شده به این مرکز 4 مورد مصوبه آن را گرفته ایم ، گفت: 19 موضوع دیگر نیز در بحث اصلاح فرایندها که مخل کسب و کار میباشد در این ستاد در دست بررسی است.

 امیررحیمی در ادامه این گفت و گو به موضوع سهام عدالت که این روزها تجمع زیادی در کافی نت ها به وجود آورده است ،اظهارداشت: کسانی که روش مستقیم و یا غیر مستقیم انتخاب کرده اند حتما باید تا پایان این ماه برای روشن تر شدن وضعیت خود در سامانه سجام احراز هویت  کنند. وی اظهارداشت: کسانی که علاقه مند در شرکت های سرمایه گذاری و یا دریافت سود سهام عدالت هستند باید در این سامانه ثبت نام کنند.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان خراسان رضوی به افت و خیز های روزهای بازار سرمایه و یا بورس اشاره کرد و گفت: مهمترین عاملی که باعث افت و خیزهای بورس در روزهای اخیر شده است، شرایط معاملاتی است که هیجان و یک جو روانی به بازار وارد کرده است.وی افزود: با توجه به اینکه افرادی در حالت تبلیغی وارد بورس شده اند ، اظهارداشت: در حال حاضر شرایط بورس نسبت به بازارهای دیگر شرایطش بهتره شده است.

وی با بیان اینکه افزایش زنجیره کامل پنبه و مبادلات و بحث ریسندگی یکی از صنایع بزرگ کشور میباشد گفت: کارخانه نساجی مدرس یکی از شرکت های موفق در  استان است. وی با توجه به  مسایل و مشکلات فرآروی این واحد تولیدی و اشتغال زایی 500 نفری  آن گفت: با توجه به تقاضای سرمایه در گردش مدیریت این شرکت ورفع مشکلات مالیاتی آن قول های مساعدی داده شد تا با پیگیری مسئولان  شهرستان وشرکت مذکور ظرفیت کاری این مجموعه به روزهای اوج خود برسد.دراین بازدید مجتبی شاکری فرماندار بردسکن گفت:  مجموعه نساجی مدرس در حوزه صنعت شهرستان بردسکن سرآمد است و در واقع گل سرسبد صنعت شهرستان بردسکن کارخانه نساجی مدرس است و در حوزه اشتغال سهم عمده ای را به خود اختصاص داده است.  وی از همراهی این واحد تولیدی در بحث تامین پک های بهداشتی در بحث شیوع ویروس کرونا تقدیر کرد. فرماندار بردسکن  به ظرفیت ها و پتانسیل های  شهرستان بردسکن در  کشاورزی و معادن اشاره کرد و گفت:  اقتصاد مردم منطقه برپایه کشاورزی است  و با داشتن بیش از 28 هزار هکتار سطح باغات و اراضی و تولید بیش از 50 نوع محصول   سالانه  هزار و 600 میلیارد تومان گردش مالی این بخش است.

وی همچنین گفت: شهرستان بردسکن در تولید محصول پنبه  در استان  از جایگاه خوبی برخوردار است و بیش از 90 درصد پنبه تولیدی  منطقه ترشیز را به خود اختصاص داده است. وی با بیان اینکه 42 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 850 میلیارد تومان در شهرستان بردسکن فعال است گفت:  شهرک صنعتی بردسکن 147 هکتار مساحت دارد و از تمامی زیرساخت های لازم برخوردار است و در حال حاضر 10 واحد فعال در این شهرک فعالیت دارد و 5 واحد دیگر در حال مجوز و ساخت و ساز مجموعه تولیدی خود هستند.  وی با بیان اینکه بردسکن  قطب معادن در استان است و در تولید کنندگان مس در شرق کشور است گفت: متاسفانه برخی از معادن دفاتر  و حساب بانکی آنها در خارج از شهرستان و استان است  که می طلبد به منظور تقویت منابع بانکی و کمک به اقتصاد منطقه مالیات و حساب های بانکی خود را در خود شهرستان  پرداخت و منتقل کنند.دراین بازدید مهندس سعید نعمتی قائم مقام مدیرعامل کارخانه نساجی کاشمر مدرس گفت:کارخانه نساجی کاشمر مدرس به عنوان یکی از قدیمی ترین کارخانه های نساجی در منطقه ترشیز کهن، بیش از 25 سال سابقه فعالیت دارد و پنج هزار و 600 نفر نیز سهام دار آن هستند. وی بیان کرد: این کارخانه در بدترین وضعیت تحریم ها دست از تولید برنداشته است و  در فاز دو این مجموعه بهترین ماشین آلات  نصب و راه اندازی شده است ولی متاسفانه به خاطر کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش  فاز دو کارخانه نساجی به صورت آزمایشی  فعالیت خود را آغاز کرده است.  وی عنوان کرد:  13 میلیون و 100 هزار  یورو و 200 میلیارد تومان هم توسط سهام داران   در فاز دو سرمایه گذاری  صورت گرفته است و علی رغم اینکه  در ستاد تسهیل استان 126 میلیارد تومان  مصوب شد وقرار شد  برای سرمایه درگردش و سرمایه ثابت تکمیلی به این مجموعه پرداخت شود ولی تاکنون سیستم بانکی  به قول خود عمل نکرده است که امید است در سال 1400 این تسهیلات پرداخت شود تا بتوانیم با تمام ظرفیت  تولید کنیم.   قائم مقام مدیرعامل کارخانه نساجی کاشمر مدرس گفت: خوشبختانه زمینه اشتغال 500 نفر در کارخانه نساجی کاشمر مدرس فراهم شده است و  با توجه به اینکه محصول تولیدی این کارخانه از برند و کیفیت بالایی برخوردار است  و حتی کشورهای هند و ترکیه که خود تولید کننده نخ هستند درخواست نخ کارخانه ما   هستند و پیش بینی ما این است که حداقل 60 درصد محصول تولیدی به خارج از کشور صادر شود.  وی گفت: یکی از عللی که تاکنون محصول تولیدی کارخانه را  صادر  نکرده ایم مشکلات مالیاتی بوده است و علی رغم اینکه  پنبه محلوج از مالیات معاف است   ولی اداره کل مالیات 17 میلیارد تومان برای این کارخانه مالیات بریده است  درصورتی که باید تمامی این مالیات بخشوده شود و حتی ستاد تسهیل استان نیز  کارخانه  را از پرداخت مالیات معاف کرده است. درهمین زمینه  مدیرکل  امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت:  کارخانه نساجی مدرس می تواند این مهم را در هیات 251 مکرر اعتراض کند تا بتوانیم از وزیر استعلام گرفته شود تا این مالیات بخشوده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.