بوشهر- هنوز دوهفته‌ای از شکستن لوله نفت «مارون» و سرازیر شدن نفت به رودخانه سرخون در اردل چهارمحال و بختیاری نمی گذرد که شاهد جاری شدن نفت در رودخانه فصلی «بهون» در گناوه هستیم.

جاری شدن نفت در رودخانه های گناوه؛ محیط زیست جامه سیاه به تن کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: رودخانه فصلی«بهون» که از کوه‌های روستای «گمارون» چشمه گرفته و از مابین روستاهای «محمد صالحی» و «چم شهاب» از بخش مرکزی گناوه به سمت بندر گناوه عبور می‌کند تاکنون بارها به دلیل جاری شدن نفت سیاه در رگ‌هایش روزگار تلخی را تجربه کرده است.

نشت نفت در طی هفته گذشته متعلق به شرکت نفت و گاز گچساران یک‌بار دیگر رودخانه «بهون‌» گناوه را آلوده و بر تن محیط‌زیست جامه سیاه پوشانده است.

گرچه این نخستین باری نیست که این رودخانه طعم تلخ نفت را می‌چشد و اراضی کشاورزی مردم به خاک سیاه می‌نشیند اما سؤال بسیاری از مردم دقیقا همین‌جاست که چرا تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده نمی‌شود و خسارت‌های به بار آمده درگذشته را چه شخصی پاسخگو خواهد بود؟

آنچه گذشت

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر علاوه بر هم‌جواری با تأسیسات و شرکت‌های نفتی، در مسیر اصلی و شاهرگ خطوط لوله‌های انتقال نفت خام در بستر دریا به پایانه نفتی جزیره خارگ قرار دارد و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های مهم تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که برخی تأسیسات نفتی موجود آن در استان بوشهر زیرمجموعه این شرکت قرار دارد. 

با توجه به خسارتی که پیش از این از لکه‌های نفتی به شهرستان گناوه به‌ویژه زمین‌های کشاورزی و دریا واردشده اداره کل حفاظت از محیط‌زیست این شهرستان پیگیری‌های قضایی را انجام داده و پرونده آن در دادستانی با نظارت ویژه دادستان و بازپرس هنوز هم ادامه دارد.

متأسفانه پائیز سال ۹۷ نیز در پی بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌های فصلی لکه‌های نفتی در دو مرحله در مسیر «دره گپ» گناوه و به‌صورت گسترده این نقطه بکر را آلوده کرد و هرچند تلاش شد تا آلودگی‌ها پاک شوند اما به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی بخشی از این آلودگی‌ها به خلیج‌فارس سرازیر و در مرحله دوم نیز حجم دیگری وارد رودخانه و ساحل شد. 

تهدید اراضی کشاورزی

آلودگی‌ها و لکه‌های نفتی همواره یکی از مشکلات شهرستان گناوه بوده است که به دلیل عبور لوله‌های انتقال نفت، نزدیکی به سکوهای نفتی فلات قاره خارگ و بهرگان یا از منابع دیگر در مواردی باعث آلودگی ساحل و خشکی می‌شوند.

جاری شدن لکه‌های نفتی چند سال اخیر در دره‌ها و ساحل شهرستان گناوه باعث آسیب به محیط‌زیست بوده و پوشش‌های گیاهی می‌شود و جانوران خشکی و دریایی را در معرض آسیب‌هایی قرار می‌دهد.

گرچه رد پای نفت در محیط‌زیست کاملاً پیدا است اما مسئولان از آلوده نشدن زمین‌های کشاورزی براثر نشت نفت صحبت می‌کنند و این در حالی است که از سال ۹۵ تاکنون به‌کرات این اراضی و پوشش گیاهی منطقه به نفت آلوده‌شده و حتی به آب‌های کشاورزی نیز سرایت کرده است.

کامبیز عبداللهی مسئول محیط‌زیست گناوه در این رابطه اظهار می‌کند: ۱۱ دی‌ماه لوله‌های نفتی شرکت نشت می‌کند و نفت سرازیر شده پشت یکی از سیل بندها جمع می‌شود لوله‌ها تعمیر می‌شود اما لکه نفتی به حال خود رها می‌شود.

وی روایت می‌کند: ۶ روز بعد باران، سیل بند روستاییان را می‌شکند و نفت وارد رودخانه و دره بهون می‌شود.

مسئول محیط‌زیست گناوه ادامه می‌دهد: این سیل بندها را روستاییان برای جمع‌آوری باران‌های فصلی ساخته بودند اما نشت نفت این فرصت را از کشاورزان منطقه گرفت و نفت به آلوده شدن منابع آبی دو روستای محمد صالحی و چم شهاب منجر شد.


 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.