حسین مشعلچی‌زاده گفت: شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه بهداشت و درمان که در طول سال‌ها تجارب ارزنده‌ای کسب کرده‌اند، تمایل خود را برای انتقال تجارب به طرف‌های الجزایری ابراز کردند.

عادی سازی کشورهای عربی با اسرائیل یک اشتباه راهبردی است

قدس آنلاین: حسین مشعلچی زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه "الاخباریه" الجزایر به سوالات این خبرنگار در مورد تحولات ایران، منطقه و جهان و موضع جمهوری اسلامی در قبال آن پاسخ داده است که در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانیم:

روابط الجزایر و ایران را بعد از گذشت یک‌سال از ریاست‌جمهوری عبدالمجید تبون چطور ارزیابی می‌کنید؟

تعامل با کشورهای دنیا بر اساس احترام متقابل، یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است و در این راستا برای توسعه روابط بین ایران با کشورهای مختلف از جمله الجزایر تلاش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد. روابط ایران و الجزایر همواره از ویژگی‌های خوبی برخوردار بوده است. دو کشور پتانسیل و ظرفیت خوبی برای ارتقای روابط داشته‌اند که این، هم از سوی ایران و هم از سوی الجزایر همواره تأکید و پیگیری شده است. شروع ریاست جمهوری جناب آقای عبدالمجید تبون با تحرک بالای دیپلماسی الجزایر همراه بود و این نوید را می داد که این کشور، با سابقه طولانی و تأثیرگذار دیپلماسی و روابط خارجی، بتواند نقش ارزنده‌ای در تحولات منطقه ایفا کرده و گام‌های خوبی در ارتقای روابط دوجانبه بردارد. این شرایط زمینه‌ساز تأکید مجدد طرفین بر ضرورت تحکیم و ارتقای روابط فیمابین شد. اما با غافلگیری کشورها که یکی پس از دیگری با موج شیوع کرونا مواجه می‌شدند، نوعی مشغولیت داخلی بر کشورهای جهان تحمیل کرد و موانعی جدی را برای پیشبرد برنامه‌ها و سیاست‌ها به‌وجود آورد که همچنان ادامه دارد. با این حال ما تلاش کرده‌ایم روابط خود را حتی در شرایطی که سیاست‌ها و برنامه‌ها به شدت متأثر از شرایط ناشی از کرونا است حفظ کرده و در زمینه‌های مختلف متناسب با این شرایط جدید آن را تقویت کنیم. شرایط تحمیلی بر کشورها نیازمند به‌روزرسانی برنامه‌ها و سیاست‌ها متناسب با ظرفیت‌های کنونی است که دولت‌ها با تمام مشکلاتشان از آن برخوردارند و این در دستور کار جمهوری اسلامی برای ارتقای روابط با الجزایر قرار دارد. در اینجا لازم می‌دانم اشاره کنم خبر ابتلای جناب رئیس‌جمهور به ویروس کرونا ما را متأثر کرد. جناب آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور ایران چندی پیش با ارسال پیامی ابراز امیدواری کردند ایشان هرچه زودتر شفای کامل یافته و ما ایشان را در کنار دولت و ملت الجزایر ببینیم. الحمدلله با انتشار ویدئوی جناب رئیس جمهور، این اطمینان حاصل شد که ایشان روند درمان را به خوبی طی کرده و ما امیدواریم هرچه زودتر سلامتی کامل خود را به دست آورده و شاهد حضور ایشان در الجزایر باشیم.   

آیا بعد از سپری‌شدن دوره کرونا، برنامه ای برای شراکت اقتصادی بین دو کشور دارید؟

تقویت روابط اقتصادی در بخش خصوص از جمله نقاط قوتی است که می‌تواند در روابط میان ایران و الجزایر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. همکاری‌های اقتصادی دوکشور دربخش خصوص حتی در دوره شیوع کرونا هم برقرار بود و علاوه بر آن، شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه بهداشت و درمان که در طول سال‌ها تجارب ارزنده‌ای کسب کرده‌اند، تمایل خود را برای انتقال تجارب به طرف‌های الجزایری ابراز کردند. از سوی دیگر در همین دوره، مذاکراتی با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در بخش خصوص بین فعالان اقتصادی دوکشور صورت گرفته و همچنان در جریان است. ما امیدواریم پس از فروکش‌کردن شیوع این ویروس، به نتایج مطلوبی از این مذاکرات برسیم. بخش خصوصی ایران با توجه به تغییرات صورت‌گرفته در فضای کسب‌وکار الجزایر به‌ویژه تغییر قانون سرمایه‌گذاری جهت حضور در بخش‌هایی از جمله کشاورزی، مسکن، داروسازی و خدمات فنی ـ مهندسی ابراز تمایل کرده که امیدواریم با فراهم‌شدن شرایط، این پتانسیل‌ها جنبه اجرایی به ‌خود بگیرد. زمینه همکاری دو کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادی مهیا است. پاندمی کرونا به ما نشان داد کشورهای اسلامی و با دیدگاه‌های نزدیک به‌هم، فرصت‌هایی دارند که همکاری‌های بیشتری را چه در زمینه‌های تبال تجاری، چه تولید اقلام درمانی و چه در عرصه‌های تحقیقاتی با هم پی‌بگیرند. امیدواریم در طول این دوره و در دوره پساکرونا فضای همکاری مشترک رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

طبق آنچه در روزنامه نیویورک‌تایمز آمده، دونالد ترامپ صحبت از حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران تا قبل از ترک کاخ سفید کرده؛ به‌نظر شما ترامپ با این صحبت‌ها ـ چه عملی شود چه خیر ـ به دنبال ارسال چه پیامی است؟

متأسفانه در طول حاکمیت دولت کنونی آمریکا شاهد تنش‌زایی و ایجاد بحران‌های بیشتر در ابعاد مختلف چه در ارتباط با کشورها و چه در رابطه با معاهدات بین‌المللی بودیم که روش یکجانبه‌گرایانه آمریکا در تعامل با این مسائل عامل اصلی آن بود. نمونه آن خروج ایالات متحده از معاهده تغییرات آب‌وهوایی و توافق هسته‌ای با ایران بود. همانطور که می‌دانید توافق هسته‌ای یک توافق چندجانبه بود که به دنبال مذاکرات طولانی بین ایران و قدرت‌های بزرگ انجام شد و توسط شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه 2231 مورد تصویب نهایی قرار گرفت. خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تحت مدیریت دولت کنونی و تحمیل فشارهای حداکثری بر ایران، یک اقدام غیرقانونی بود که به درستی از طرف وزیر خارجه ما جناب آقای دکتر ظریف از آن به عنوان تروریسم اقتصادی یاد شد. انتظار آمریکا این بود که ایران درمقابل این فشار حداکثری به زانو درآید ولی مردم بزرگ ایران همانطور که طی بیش‌ از چهار دهه گذشته نشان دادند، تسلیم زورگویی‌ها نمی‌شوند و این فشار حداکثری را با یک مقاومت حداکثری پاسخ دادند و با یاری خداوند از این امتحان سربلند بیرون آمدند. به‌نظر من این قبیل تحلیل‌ها و گزارش‌ها، به دلیل شکست سیاست‌های آمریکا و اینکه این شکست ممکن است آن‌ها را به انجام اقداماتی غیرمنطقی و حساب‌نشده بکشاند، صورت گرفته است. آن‌ها به خوبی می‌دانند که هرگونه خطا در عملی‌سازی این قبیل اقدامات، کل منطقه را متأثر خواهد کرد و بدیهی است طبق قوانین بین‌الملل، ایران از همه امکانات و توان خود برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود کوتاهی نخواهد کرد. ما انتظار داریم همه کشورها و عقلای جهان که مدافع صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی هستند نهایت تلاش خود را در راستای مصون‌داشتن منطقه از فرو رفتن در بحران‌های عمیق و فراگیر به‌عمل آورده و عواقب وخیم آن را گوشزد کنند.

آیا برنامه‌ای برای حل اختلافات با آمریکا از جمله حل موضوع برنامه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در زمان جو بایدن دارید؟ آیا روی آن حساب می‌کنید؟

در ارتباط با حل اختلافات معتقدیم مشکل را آمریکایی‌ها با خروج از برجام به‌وجود آوردند و خود آن‌ها باید با بازگشت رسمی به برجام و لغو تحریم‌هایی که علیرغم امضای خود آن‌ها در زیر توافق هسته‌ای، بر جمهوری اسلامی تحمیل شده، زمینه را برای اجرای مجدد این توافق چندجانبه فراهم نمایند. ایران بارها تأکید کرده در صورت پایبندی دیگران به این توافق، متعهد به اجرای تعهدات خود خواهد بود. قضاوت درخصوص بایدن، بعد از استقرار و عملی‌ساختن سیاست‌ها و برنامه‌های وی باید انجام شود. اما انتظار این است که همانطور که در کمپین تبلیغاتی شاهد آن بودیم، دولت جدید آمریکا از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه و ایجاد تنش در روابط بین‌الملل دست بردارد و با اجرای تعهدات خود و رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی زمینه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم سازد.

جدیدترین نتایج تحقیقات در خصوص دانشمند هسته‌ای مرحوم فخری‌زاده که شما رژیم اسرائیل را متهم به ترورش می‌کنید، چیست؟

من در ابتدا لازم می‌دانم شهادت این دانشمند بزرگ ایرانی ـ اسلامی را به جامعه علمی به‌خصوص مردم مسلمان تبریک و تسلیت بگویم. شهید فخری‌زاده از دانشمندان بزرگ ایران و از مفاخر جهان اسلام بود که در زمینه‌های مختلف، کارهای علمی و تحقیقاتی را با گروهی از دانشمندان جوان ایرانی به اجرا درآورده بود. یکی از آخرین پروژه‌هایی که به دست ایشان به مرحله اجرا در آمد، پروژه تهیه واکسن کووید ـ 19 بود که یک خدمت بزرگ به جامعه بشری محسوب می‌شود. ترور ناجوانمردانه ایشان یک جنایت آشکار و نقض قوانین بین‌المللی بود. انتظار این بوده و هست که همه یکصدا و با صدای رسا اینگونه اعمال ترویستی را محکوم کنند و بطور عملی فضایی ایجاد گردد  که عاملان اینگونه جنایات جرأت تکرار آن را در هیچ جای جهان نداشته باشند.

در اینکه رژیم صهیونیستی بارها در اقداماتی مشابه، با تروریسم دولتی مرتکب جنایاتی از این دست شده، هیچ تردیدی نیست. در این ترور نیز بنا به گفته مسؤولان ذیربط ایرانی شواهد و دلایلی از دست‌داشتن اسرائیل در آن وجود دارد. به دنبال ترور این دانشمند برجسته ایرانی، رهبر معظم انقلاب دو اقدام را به عنوان دستورالعمل ابلاغ کردند: نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن؛ دوم پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ بخش‌هایی که وی به آن‌ها اشتغال داشت. پیگیری‌ها در هر دو این موارد درحال انجام است.

فرانک فیلوزی نایب‌رئیس سابق دفتر تحقیقات فدرال ضدجاسوسی آمریکا در گفتگو با ان بی سی احتمال وجود هماهنگی با واشنگتن برای ترور دانشمند هسته‌ای محسن فخری‌زاده را مطرح کرده، نظر شما چیست؟ و اینکه دو سال پیش بنیامین نتانیاهو با آوردن اسم محسن فخری‌زاده، او را پدر بمب‌هسته‌ای ایران توصیف کرد؛ این یعنی آنکه وی در معرض ترور قرار داشته! آیا اقدامات پیشگیرانه لازم در این خصوص انجام نشده بود؟

این تحلیل‌ها در درون خود بیانگر یک‌سری واقعیت‌ها است. ما امیدواریم همه کشورهای جهان و همچنین مردم آزاده‌ با حکمت و عقلانیت از این تحلیل‌ها برداشت واقع‌بینانه داشته باشند و ماهیت بسیاری که خود را مدافع حقوق بشر و حاکمیت قوانین می‌دانند بهتر بشناسند. متأسفانه سیاستی توسط صهیونیست‌ها و حامیان آن علیه کشورهای اسلامی پیگیری می‌شود که همانا ممانعت از دستیابی آن‌ها به فناوری‌ها و علوم جدید است. ما بارها اعلام کردیم فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صرفا اهداف صلح‌آمیز داشته و برای خدمت‌رسانی بشردوستانه به‌خصوص در زمینه پزشکی و درمانی است. بازرسی‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را بارها تأیید کرده است. ولی همانطور که گفته شد رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد هیچ کشور اسلامی پیشرفت داشته باشد. به همین منظور با ابزارهای مختلفی که از سوی حامیانش در اختیارش گذاشته می‌شود سعی در ضربه زدن دارد. شهید فخری‌زاده از چندسال قبل یکی از اهداف تروریسم دولتی بود. به همین منظور جمهوری اسلامی تدابیری را برای حفاظت از ایشان درنظر گرفته بود اما نهایتا این جنایت به دلایلی که بعدا افشا خواهد شد متأسفانه حادث گردید. به‌هرحال علیرغم وجود تدابیر حفاظتی، شاهد هستیم در نقاط مختلف جهان در موارد مشابه عملیات ترویستی توانسته تدابیر حفاظتی را تحت الشعاع قرار دهد و شخصیت‌های بارزی بر اثر آن ترور شوند؛ به‌ویژه وقتی‌که از پشتیبانی تروریسم دولتی برخوردار بوده است.

شما وعده انتقام سخت دادید! چه زمان اتفاق می‌افتد؟

این اقدام تروریستی از نظر ما یک‌سری اهداف سیاسی هم در پس پرده داشته است. جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری نسبت به این موضوع اقدام لازم را به‌عمل خواهد آورد. ایران درچارچوب دفاع مشروع هیچ‌ ضربه‌ای را بی‌پاسخ نگذاشته است و در این خصوص نیز ما تأکید کرده‌ایم به این عمل بزدلانه در زمان، مکان و به شیوه‌ای که مشخص خواهد شد، پاسخ مناسب داده می‌شود.

در ایران در سایه تحریم‌ها چطور با کرونا مقابله می‌شود؟ و آیا خبر جدیدی از واکسن ضدکرونا که گفته بودید دنیا را با آن غافلگیر می‌کنید هست؟

متأسفانه ایران از جمله نخستین کشورهایی بود که شیوع کرونا را تجربه کرد. ورود کرونا به ایران با یک حجم گسترده همراه بود. کادر پزشکی ما از همان روزهای اول تمام تلاش خود را به‌کار گرفت تا این ویروس را مهار کند. خوشبختانه این تلاش‌ها با دستاوردهای خوبی همراه بود. ما  کادر پزشکی حرفه‌ای و بسیار باکفایتی داریم که به آن افتخار می‌کنیم. ایران در مواجهه با کرونا، در دو عرصه مشغول مقابله است. ما علاوه بر مقابله با این پاندمی، مشکل اضافی هم داریم و آن هم تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا است. مستثنی‌نشدن داروها به طور عام و واکسن کرونا بطور خاص از تحریم‌های آمریکا یک جنایت علیه بشریت است که دولت ترامپ در روزهای آخرش مرتکب می‌شود. علیرغم وجود این مشکلات با ابتکارات و نوآوری‌های کادر درمانی، در مجموع این ویروس کنترل شد هرچند که معتقدیم هنوز کار زیادی باید صورت بگیرد.

انتظار این است که همه کشورها و همه اصحاب فکر و قلم و فعالان حقوق بشر، این تحریم‌های ظالمانه آمریکا را محکوم کنند و خواستار لغو آن باشند. در کشور ما از چندین ماه پیش، گروه‌های مختلفی بر روی ساخت واکسن کار کردند که یکی از این گروه‌ها هم به ریاست شهید فخری‌زاده بود. از حدود شش ماه پیش کارهای اولیه این واکسن آغاز شد و این واکسن اخیرا وارد کارآزمایی بالینی شده است.

چگونه به مسأله عادی‌سازی روابط میان امارات، بحرین و مراکش با رژیم صهیونیستی نگاه می‌کنید؟ استراتژی محور مقاومت برای پاسخ به این عادی‌سازی چیست؟

روند تاریخی سازش اینطور نشان داده که جهان اسلام و کشورهایی که تن به سازش با رژیم صهیونیستی می‌دهند هیچ نفع عملی از این سازش نمی‌برند بلکه بهره اصلی نصیب رژیم صهیونیستی که آشکارا توسعه‌طلبی را دنبال می‌کند می‌شود. با عنایت به این موضوع، بدیهی است که همه کشورهای مستقل و دارای حاکمیت و همچنین امت اسلامی و آزادگان جهان این اقدامات را محکوم می‌کنند و تن به این ذلت نمی‌دهند. اقدام به عادی‌سازی یک اشتباه راهبردی از سوی کشورهایی است که در این مسیر قدم برمی‌دارند. حاصل آن بی تردید تقویت محور مقاومت در منطقه و اتحاد و همبستگی علیه این رژیم غاصب خواهد بود.

سناریوی مورد پیش‌بینی برای حل مسأله فلسطین بعد از این عادی‌سازی چیست؟

طبیعی است که قضیه فلسطین همچنان اولویت و مسأله اصلی جهان اسلام باشد. مذاکرات سازشی که پیش از این انجام شده، عملا فلسطینی‌ها را به این نتیجه رسانده که رژیم اسرائیل حتی به امتیازات حداقلی که نسبت به آن‌ها متعهد شده پای‌بند نبوده و فقط در طول زمان، گستره سرزمین‌های اشغالی و شهرک‌سازی‌های اسرائیلی بیشتر شده است. درحال حاضر در دو جهت باید اقدام شود؛ تقویت محور مقاومت و فعالیت مؤثر دیپلماتیک باید بیش از پیش مورد توجه باشد. تنها راه حل مسأله فلسطین راه ‌حل دموکراتیک و رجوع به نظر مردم فلسطین در قالب رفراندوم است و مردم فلسطین باید بتوانند نظرشان را آزادانه راجع به آینده‌شان ابراز کرده و حق تعیین سرنوشت داشته باشند.

به مسأله صحرای غربی بعد از تصمیم اخیر ترامپ چطور نگاه می‌کنید؟

اقدام دولت آمریکا در قبال صحرا در چارچوب سیاست یکجانبه‌گرایانه انجام شده که به دلیل نداشتن مشروعیت قانونی تأثیری نمی‌تواند داشته باشد. معالجه پرونده صحرای غربی برعهده سازمان ملل است و از نظر ما همه کشورها باید به تصمیمات و قطعنامه‌های این سازمان در ارتباط با صحرای غربی احترام بگذارند.

موضع شما درخصوص گشایش کنسولگری از سوی امارات در شهر العیون همزمان با این عادی‌سازی چیست؟

اقداماتی از این قبیل، تأثیری در رسیدگی و حل موضوعات سرزمینی، به‌خصوص موضوعاتی که در کمیته چهارم سازمان ملل در دست بررسی است ندارد و ماهیت این موضوعات را تغییر نخواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.