گیلان- اگر در همین ابتدای گزارش بنویسم ورود فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، وجود گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت‌وساز، آتش زدن نیزارها باهدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب همگی در تالاب انزلی دست‌به‌دست هم دادند تا آن را از صحنه زندگی حذف کنند به‌طور حتم شما هم مانند سایر دوستداران محیط‌زیست نگران می‌شوید.

مرثیه ای برای محیط زیست؛ تالاب انزلی ذره ذره آب می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: تالاب انزلی که بین شهرستان‌های انزلی، رشت، صومعه‌سرا و شهرستان جدید خمام مشترک است در سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و امروز جدی بودن این خطرات تا آنجاست که تالاب انزلی را در سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قراردادند.

متأسفانه به دلیل همان مشکلات تیتر واری که در ابتدای گزارش به آن‌ها اشاره شد هرسال که می‌گذرد بر مشکلات این تالاب افزوده و عمق آن هرروز کمتر می‌شود.

مشکل مهم تالاب انزلی آلودگی روزافزون آب آن است، چراکه تقریباً فاضلاب‌ تمام خانه‌های مسکونی و اغلب  کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی واقع در اطراف تالاب به درون آن یا به داخل رودخانه‌هایی که به تالاب می‌ریزند سرازیر می‌شوند. از دیگر دلایلی که موجب تهدید تالاب انزلی شده، افزایش سطح رسوب‌ها است که باعث کاهش عمق این تالاب شده و هم‌چنین تغییر کاربری اراضی حاشیه تالاب است. در همین حال فاضلاب گوهررود و زرجوب بعد از ریخته‌ شدن به رودخانه پیر بازار، راهی تالاب انزلی می‌شود که وضعیت آلودگی مرداب انزلی را تشدید می‌کند.

بنا بر اعلام سازمان محیط زیست  گیلان بالغ بر ۱۰۰ رودخانه دائمی و فصلی دارد و متاسفانه این فاضلاب‌ها در بسیاری از مناطق بدون تصفیه به رودخانه‌ها سرازیر شده و در نهایت به تالاب و دریا می‌ریزد.

البته نه اینکه مسئولان به فکر تالاب نیستند بلکه مانند همین پنجشنبه هفته گذشته و پنجشنبه‌های بی‌شمار برای مرگ لحظه‌ای آن جلسه اضطراری تشکیل می دهند ما ماحصل این جلسات فقط نقش قبر مشکلات گذشته است!

روزگار ناخوش تالاب

در همین حال احمد دنیامالی نماینده مردم انزلی در مجلس  بیان می‌کند: برای مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی که از امریکای جنوبی به تالاب‌های اروپا، آسیای شرقی و سپس ایران واردشده است، باید چاره‌اندیشی کرد.

وی بیان می‌کند: محیط‌زیست در این راستا دستگاه مدرنی خریداری کرده اما در گوشه‌ای پارک کرده، این در حالی است که تالاب انزلی با این‌گونه مهاجم، دست‌به‌گریبان است.

وی تأکید می‌کند: پاک‌سازی برخی تالاب‌ها به جهت وسعت محدود به‌راحتی صورت می‌گیرد و مدیریت آن آسان‌تر است اما برای پاک‌سازی تالاب بین‌المللی انزلی بدون بهره‌گیری از ظرفیت و توان همه بخش‌ها ازجمله سمن‌ها و مردم امکان‌پذیر نیست لذا موضوع مسائل زیست‌محیطی تالاب کاملاً به کارکرد بنادر و دریانوردی، محیط‌زیست و آب منطقه‌ای وابسته است.

نماینده مردم انزلی می‌گوید: آب منطقه‌ای تنها مسئول تعیین حریم و بستر نیست و باید لایروبی بخش‌هایی که قانون بر عهده‌اش گذاشته چون تالاب را نیز انجام دهد.

دنیامالی حجم زیاد انباشت رسوب در تالاب انزلی را به جهت جنگل‌تراشی‌هایی بالادست عنوان و تصریح کرد: تا زمانی که این روند ادامه دارد، هر اقدامی در تالاب به دلیل بالا آمدن آب و رسوب‌گذاری بیشتر نتیجه‌بخش نخواهد بود.

مسئولان چه می‌گویند؟

ساسان کفایی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، تیرماه امسال اعلام کرد: حفظ محیط‌زیست ، سلامت، بهداشت و محیط‌زیست خط قرمز اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان است و در این راستا هیچ‌گونه تسامح و تساهلی انجام نمی‌شود.

سید رحمان سید زاده دادستان انزلی نیز در ابتدای سال به موضوع واگذاری و یا اجاره برخی زمین‌های حاشیه تالاب ورود پیدا کرد و گفت: در مراجعه به حریم تالاب شاهد فعالیت زراعی برخی از شهروندان هستیم که معیشتی ندارند؛ قطعاً معیشت مردم دغدغه دادگستری است، اما وقتی قانون وضع می‌شود، ما ملزم به رعایت قانون هستیم و اجرای قانون خط قرمز دستگاه قضا است.

حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به تعاملات شهر و بندر و در راستای آن برنامه‌ریزی برای کمک به احیای تالاب بین‌المللی بندرانزلی گفت: بر خود وظیفه شرعی و میهنی می‌دانیم که به این تالاب کمک کنیم.

مصاحبه‌های مسئولان را که از ابتدای سال تاکنون مرور می‌کنم همگی بر این جمله اصرار و تأکیددارند که پای‌کار بوده و تمام‌قد برای نجات این تالاب ایستاده‌اند اما سؤالی که همواره در ذهن پاسخی نمی‌یابم این است که پس با حضور تمام‌قد مدیران این تالاب هرروز آب می‌رود؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.