کرمان- وقتی پای معدن و مواد معدنی در کشور به میان می‌آید کرمان ازجمله استان‌هایی است که حرف برای گفتن زیاد دارد و در این حوزه پیشتاز است اما جالب اینجاست که این استان در تعداد معادن راکد هم جدیداً گوی سبقت را از دیگر استان ربوده و تعداد معادن غیرفعال آن در حال نزدیک شده به رقم یک هزار عدد است.

کرمان کلکسیون معادن راکد؛ ضرب الاجل مسئولان تمام شد

قدس آنلاین-گروه استان ها:استان کرمان درزمینهٔ ذخایر مس، آهن و ذغالسنگ سرآمد است و معادن سنگ‌های قیمتی در استان نیز قابل‌توجه است که می‌توان به معادن فیروزه شهربابک اشاره کرد.

معادن مس در رفسنجان و شهربابک، ذغالسنگ در زرند، کوهبنان و راور، سنگ‌آهن در سیرجان، کرومیت و تیتانیوم در جنوب استان نمونه‌ای از داشته‌های این استان که می‌تواند در زمره معدنی برای ایجاد اشتغال آن را منظور کرد.

بنا بر اعلام کارشناسان تعداد ۹۰۰ معدن راکد در این استان وجود دارد که در صورت فعال‌سازی آن می‌توان کمک شایانی به ارزآوری و هم‌چنین ایجاد اشتغال و تولدی کرد اما چرا این تعداد معدن راکد تعیین تکلیف نیم شود خود پرسشی است که ما هم به دنبال پاسخ آن هستیم.

معادن راکد تعیین تکلیف می‌شوند

رئیس صمت شمال استان کرمان بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان کرمان وجود معادن غیرفعال است می‌گوید: ما به‌عنوان یکی از استان‌های غیرنفتی در کشور باید تلاش خود را برای ارزآوری غیرنفتی انجام دهیم و مواد معدنی موردنیاز کشور برای خودکفایی را نیز تأمین کنیم.

مهدی حسینی نژاد با اشاره به این موضوع که اگر معادن فعال نشود ، صاحبان معادن باید بدانند که شورای معادن این قابلیت‌های اقتصادی را تعیین تکلیف می‌کنند می‌افزاید: در همین راستا اخطار لازم به این افراد داده‌شده است.

رئیس سازمان صمت بیان می‌کند: ما از همه دستگاه‌های می‌خواهیم در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند تا معادن نیمه فعال یا غیرفعال به حداکثر تولید بنا به نیازهای داخل کشور برسند و لذا در همین راستا نیز شورای معادن استان کرمان برای تعیین تکلیف این معادن ورود کرده است.

حسینی نژاد بابیان اینکه آماده همکاری با صاحبان معادن هستیم و اگر مانع یا مشکلی وجود داشته باشد که باید در بخش دولتی برطرف شود آمادگی لازم برای بررسی وجود دارد خاطرنشان می‌کند: استان کرمان بهشت معادن است اما این به معنی این است که باید با اندیشه و تفکر لازم و دلسوزی در راستای اشتغال‌زایی و تولید گام برداریم.

وی به وجود دو هزار عرصه معدنی در استان کرمان اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: اکتشاف و بهره‌برداری و از این عرصه‌ها نیاز به مجوز دارد و معادن مجوز دار نیز باید در این خصوص با تمام توان حضور یابند.

حسینی نژاد از  تمامی دستگاه‌ها درخواست می‌کند تا در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند تا معادن نیمه فعال و یا غیرفعال به حداکثر تولید بنا به نیازهای داخل کشور برسند.

یخ زدایی معادن فریز شده

گفتنی است در همین رابطه علی زینی‌وند استاندار کرمان هم از اصطلاح معادن فریز شده نام‌برده و می‌گوید:  مشکلی که وجود دارد و تنها مختص این استان نیست این است که در استان کرمان بسیاری از محدوده‌های معدنی آن توسط اشخاص یا حتی ایمیدرو به اسم فرد یا شرکتی به ثبت رسیده، اما در حال حاضر غیرفعال هستند.

وی اظهار  می کند: متأسفانه طی سال‌های گذشته پروانه‌های متعددی بنام افراد و شرکت‌هایی به ثبت رسیده که تاکنون هیچ بهره‌وری نداشته و معادن به‌نوعی فریز مانده‌اند، از همین رو تصمیم بر این است که مجوز این افراد بنام کسانی که سرمایه کافی داشته و آمادگی فعال‌سازی این معادن کوچک رادارند تغییر پیدا کند.

وی تاکید می کند: این کار پس از تفکیک معادن غیرفعال و باطل شدن پروانه‌های افراد در چارچوب قانونی و تغییر آن به افراد صلاحیت‌دار صورت می‌گیرد تا این معادن نیز به چرخه تولید وارد شوند.  

پایان ضرب‌الاجل

گفتنی است در همین راستا علیرضا رزم حسینی عصر روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه با حضور در کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان اذعان کرد: سه ماه مهلت برای تعیین تکلیف معادن راکد به اتمام رسیده و از چند روز آینده مخالفت‌های زیادی با ما می‌شود اما کوتاه نخواهیم آمد.

حال باید دید که آیا با توجه به ایان ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط وزیر صمت آیا معادن راکد این استان تا پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.