کارگردان سینمای ایران گفت: متأسفانه سینمای ایران سال خوبی را پشت سر نگذاشت و تنها امیدم این است که برپایی جشنواره روزنه‌ای به آینده سینمای ایران باز کند و چراغ سینما با جشنواره فیلم فجر روشن شود.

 امیدوارم مردم هم بتوانند آثار جشنواره امسال را ببینند/ خروج فیلم‌ها از انزوا زیر سایه «فجر ۳۹»

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نادر مقدس فیلمساز و تهیه‌کننده پس از شش سال دوری از سینما، حالا با «شاه ماهی» متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است. بخش عمده مراحل ساخت و تولید «شاه ماهی» سال گذشته انجام شد اما شیوع کرونا آن را نیمه تمام گذشت و امسال با پایان مراحل فنی آماده نمایش است.

مقدس درباره روند تولید این فیلم گفت: سال ۹۸ فیلمبرداری «شاه ماهی» تقریباً به پایان رسیده بود و قرار بود همان سال هم آماده نمایش شود، اما به دلیل اینکه فیلمبرداری چند پلان آن باقی مانده بود و کرونا هم پیش آمد، ادامه پروژه تا تابستان امسال طول کشید و در نهایت چند پلان باقی مانده را گرفتیم. البته مونتاژ اولیه انجام شده بود و باقی مراحل فنی را نیز ادامه دادیم.

وی در ادامه با اشاره به ثبت نام «شاه ماهی» در لیست فیلم‌های متقاضی جشنواره امسال افزود: واقعیتش این است که چندان در فکر جشنواره نبودم و بیشتر به شرایط اکران فیلم‌ها در وضعیت فعلی سینما فکر می‌کردم که تصمیم به برپایی این دوره جشنواره از سوی متولیان اتخاذ شد و ما هم باقی مانده کارها را انجام دادیم و تلاش‌هایمان را چندین برابر کردیم که فیلم را به جشنواره برسانیم.

این کارگردان درباره مضمون تازه‌ترین ساخته خود گفت: حال و هوای فیلم درباره نسل جوان بین سال‌های ۱۸ تا ۲۲ سال است و فضای آن هم جاده‌ای و درباره سفر است. اکثر بازیگران هم جوان هستند و برخی از آنها برای نخستین بار است که در یک فیلم سینمایی بازی می‌کنند، اما در کنار آنها بازیگران حرفه‌ای مانند فریبا کوثری، همایون ارشادی و چندتن از بازیگران تئاتری که سابقه بازی در سینما هم داشتند نیز در این فیلم حضور دارند.

مقدس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که باور نمی‌کردم امسال جشنواره فیلم فجر برگزار شود، گفت: با توجه به شرایطی که در آن هستیم اصلاً تصور نمی‌کردم بتوان به برپایی جشنواره فکر کرد. ضمن اینکه از نظر من جشنواره باید زمانی برگزار شود که مردم بتوانند فیلم‌ها را ببینند. واقعیت این است که در بطن جشنواره ارتباطی میان مردم و فیلمسازان شکل می‌گیرد و آنجاست که ما به عنوان سازنده اثر خودمان را محک می‌زنیم و فارغ از بحث داوری و جایزه‌ها، مسئله ارتباط با مردم مطرح است که نسبت به واکنش آنها و میزان رضایتمندی‌شان از فیلم‌ها می‌توانیم سطح کیفی آثار و ذائقه آنها را بهتر بررسی کنیم.

در شرایط فعلی برگزاری جشنواره امر مثبتی است که باید آن را به فال نیک گرفت

وی تصریح کرد: اما با این حال و در اوضاع فعلی این شیوه برپایی بد نیست و در شرایطی که اصلاً نمی‌توان جشنواره برگزار کرد یا فعالیت فرهنگی داشت برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث می‌شود که جو حاکم بر سینما از بین برود و موجی ایجاد شود و فیلم‌ها از انزوا خارج شوند و این اعتماد به وجود بیاید که بتوانیم در آینده اکران‌های بهتری داشته باشیم، از سویی دیگر می‌توان مردم را به بازگشت به سینما تشویق کرد و از این منظر برگزاری جشنواره امر مثبتی است که باید آن را به فال نیک گرفت.

این کارگردان با اشاره به احتمال نمایش آثار جشنواره به صورت محدود برای مردم عنوان کرد: امیدوارم شرایطی فراهم شود که مردم هم بتوانند به سینما بیایند و آثار جشنواره امسال را ببینند. تعداد بالای فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره امسال نشان می‌دهد که بسیاری از این فیلم‌ها سال گذشته تولید شده بودند. متاسفانه گرفتاری‌های سینما در سال جاری کم نبود و سینمای ایران سال خوبی را پشت سر نگذاشت. من تنها امیدم این است که جشنواره باعث شود یک روزنه‌ای برای آینده سینمای ایران باز شود.

مقدس در پایان با اشاره به تجربه متفاوت برپایی این دوره از جشنواره نسبت به ادوار گذشته گفت: نمی‌توان شرایط را پیش‌بینی کرد، فقط امیدوارم چراغ سینما با جشنواره فیلم فجر روشن شود. این اتفاق در شرایط فعلی تنها راهکاری است که می‌تواند برای سینمای ایران مفید باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.