برخی از شهروندان بیرجند نسبت به زیادی سرعتگیرها گلایه دارند و معتقدند برخی از سرعتگیرها علائم هشداردهنده لازم را نداشته و مانند سکوی پرشی هستند که برای خودرویشان خسارت به بار می‌آورند.

سکوی پرش یا سرعتگیر؟!

ضرورت ایجاد سرعتگیر در معابر عمومی برحسب نقطه نظرات شورای ترافیک در شهرها مشخص می‌شود که آیتم‌های خاص خود را دارد؛ از جمله در نزدیکی تقاطع‌ها و میدان‌ها و یا در نزدیکی مدارس نصب می‌شود و توجه نکردن به ساختار مهندسی این سرعتگیرها، دردسرهایی برای عموم مردم ایجاد می‌کند.

امروزه اما نصب سرعتگیرهای نامناسب و جدید که عاری از هر گونه رنگ‌آمیزی مشخص روی آن‌هاست، تبدیل به معضلی برای مردم و رانندگان این شهر شده است.

هرچند نصب سرعتگیر راهکاری برای کاهش سرعت خودروها و افزایش ضریب ایمنی و تردد در جاده‌هاست اما گاهی استاندارد بودن و جانمایی درست آن‌ها نیازمند نگاه کارشناسی است.

یکی از شهروندان بیرجندی معتقد است خیابان‌های شهر پر از سرعتگیرهایی است که بسیاری از آن‌ها فاقد علائم هشداردهنده است و اگر راننده آشنایی با آن خیابان نداشته باشد وقتی به یکباره به سرعتگیر می‌رسد، با سکوی پرشی مواجه می‌شود که علاوه بر احساس ناخوشایند برای سرنشینان موجب هزینه برای صاحب خودرو نیز می‌شود؛ چرا که جلوبندی ماشین با رد شدن از این سرعتگیرها با مشکل مواجه می‌شود.

وی که راننده تاکسی است افزود: وقتی که یک ماشین با مسافر به سرعتگیر برخورد می‌کند، آسیب جدی به بدنه و شاسی، جلوبندی و حتی فرمان‌پذیری خودرو وارد می‌شود و ممکن است خودرو از کنترل خارج شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه به جای اینکه جاده‌ها را ایمن و استاندارد کنند و نظارت بیشتری بر سرعت‌های غیرمجاز داشته باشند، فقط سنگ‌اندازی می‌کنند و ارزان‌ترین روش هم ساخت سرعتگیر است.

یکی دیگر از تاکسی‌داران بیان کرد: سرعتگیرها به بلای جان ما و خودروهای ما تبدیل شده است و بیشتر خودروهایی که در شهر تردد زیادی دارند پس از مدتی دچار نقص می‌شوند به ویژه جلوبندی خودروها دچار نقص و خرابی می‌شود که هزینه زیادی بر دوش راننده می‌گذارد.

یکی از رانندگان تاکسی‌های برون‌شهری نیز گفت: احتمالاً مسئولان با خودرو شخصی از مسیرهای ورودی و خروجی شهر رفت و آمد نمی‌کنند؛ در غیر این صورت چنین تپه‌هایی در جاده اصلی ایجاد نمی‌کردند.

وی بیان کرد: نمی‌دانم چرا مسئولان فکر می‌کنند با ایجاد و نصب سرعتگیر ایمنی جاده بیشتر می‌شود؟ این تفکر اشتباه است؛ چون راننده برای اینکه وسیله نقلیه‌اش آسیب نبیند پا بر ترمز می‌گذارد در حالی که در همان هنگام ممکن است خودرو پشت سر با او برخورد کند.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی اظهار کرد: در گذشته مقابل مدارس و حاشیه جاده‌ها کاهنده سرعت نصب می‌کردند اما حالا برعکس شده است و در مقابل پلیس راه به جای یک سرعتگیر سه تا چهار تپه ایجاد کرده‌اند.

وی از جانمایی نامناسب کاهنده‌های سرعت در مسیر جاده‌های اصلی گلایه کرد و ادامه داد: در این بحران اقتصادی خسارت‌هایی که به دلیل این سرعتگیرها به خودروها وارد می‌شود دردی مضاعف برای رانندگان است.

معاون عمرانی شهردار بیرجند نیز معتقد است سرعتگیرهای بیرجند مشکلی ندارند و در نزدیکی هر کدام از سرعتگیرها تابلو هشدار لازم نصب شده است و حتی چند ردیف چشم گربه‌ای هم نصب شده تا راننده نسبت به سرعتگیر آگاه باشد.

اما پلیس راهور بیرجند معتقد است: در برخی از سرعتگیرها علائم خط کشی پاک شده که از شهرداری خواسته‌ایم نسبت به رنگ‌آمیزی اقدام شود.

وی بیان کرد: ضرورت ایجاد سرعتگیرها در معابر عمومی بر حسب نظر شورای ترافیک در شهرها مشخص می‌شود و اگر جایی سرعتگیر دارد، این آخرین راهکار بوده است.

وی افزود: سرعتگیرها به عنوان ابزاری برای آرام‌سازی ترافیک مطرح است اما با وجود معایب و مضرات این سرعتگیرها باید اصول رانندگی را نیز رعایت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.