این روزها هنوز هم در محافل خبری و رسانه‌ای، اخبار مربوط به شهادت سردار سلیمانی داغ است و باگذشت یک‌سال از آن واقعه، همچنان محافل هنری و فرهنگی در سراسر جهان اسلام به انحای مختلف تلاش دارند یاد او را زنده نگه دارند؛ از رونمایی از تندیس او در ضاحیه لبنان تا نام‌گذاری خیابان و میدانی به‌نام او در عراق و دیگر کشورها.

غرب با قهرمانان جنگ خود چه می‌کند؟

اما سؤال اینجاست که مدیریت‌های شهری در کشورمان به اندازه‌ای شایسته نسبت به زنده نگه‌داشتن یاد شهید سلیمانی تلاش کرده‌اند؟ آیا به جز نام‌گذاری خیابانی در یکی از گوشه‌های شهر کار دیگری هم می‌شود کرد؟ مرور تجربیات جهانی نشان می‌دهد کشورهای دیگر به‌ویژه آن‌ها که ما به‌نام غرب می‌شناسیم چنین فعالیت‌هایی داشته‌اند. مردمان دیگر کشورها به کشته‌های خود در جنگ‌ها به‌قدری اهمیت می‌دهند که در بسیاری موارد ما از آن‌ها عقب‌تر هستیم. در همین زمینه نگاهی داشته‌ایم به برخی المان‌های هنری خلق شده برای کشته‌های جنگ در ایالات متحده. برای رعایت امانت عین عبارات ترجمه شده است.

مقبره سرباز گمنام آرلینگتون، ویرجینیا

مسلماً کسی نمی‌داند کدام سرباز آمریکایی در زیر مقبره سرباز گمنام در آرلینگتون ایالت ویرجینیا دفن شده است. این سرباز که هویتش نامشخص است در زمان جنگ جهانی اول در فرانسه کشته شد و به عنوان نمادی از تمامی سربازان آمریکایی که پس از کشته شدن هویتشان نامشخص مانده معرفی شده است. روی مقبره مرمر سفید او این‌گونه نوشته شده است: «در اینجا سربازی با افتخار و شکوه آرام گرفته که هویتش به جز خداوند برای هیچ‌کس مشخص نیست». در این مقبره سربازان کشته شده آمریکایی گمنامی از جنگ جهانی دوم، جنگ کره و جنگ ویتنام نیز به چشم می‌خورد که البته هویت برخی از آن‌ها بعدها مشخص شد. بنای یادبود کهنه سربازانی که تا آخر عمر معلول خواهند بود

واشنگتن دی‌سی

این نخستین بنای یادبود اختصاصی برای معلولان جنگی در آمریکا محسوب می‌شود. ۴ میلیون آمریکایی در جنگ‌های مختلف متحمل جراحات و معلولیت شدند و در این بنا روی ۴۸ پنل شیشه‌ای داستان بسیاری از این مجروحان تعریف شده است. در مرکز این یادبود که در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد نیز فواره‌هایی به شکل ستاره در استخری مثلثی شکل به چشم می‌خورد که دائم آب داخل آن در حال چرخش است. مشعلی بزرگ نیز در مرکز این بنای یادبود قرار دارد.

مزار و بنای یادبود آمریکایی‌ها

کمبریج، بریتانیا

این بنا یادبودی برای سربازان کشته شده آمریکایی است که در جنگ جهانی دوم حضور داشتند و در سال ۱۹۵۶ افتتاح شده است. در این بنا ۳هزار و ۸۰۹ سنگ مزار به چشم می‌خورد. بخش جدید آن برای بازدید عموم نیز در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد، در آن اطلاعات جالب توجهی از عملیات‌های هوایی در خلال جنگ جهانی دوم به تصویر کشیده شده و شامل دو نقشه بسیار بزرگ از جنس سنگ مرمر است که روی آن نقشه‌های جنگی پیاده‌سازی شده است.

پارک یادبود ملل متحد

پوسان/کره جنوبی

این پارک یادبود در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد که شامل مزار ۲هزار و ۳۰۰ سرباز از ۱۱ کشور در طول جنگ کره است. دروازه اصلی این پارک در سال ۱۹۶۶ بنا شده که طرحی انتزاعی در مورد رفتن از زندگی خاکی به سمت بهشت را تداعی کرده است. بنای یادبود سربازان آمریکایی کشته شده نیز در این پارک به چشم می‌خورد که روی آن نوشته شده:«این یادبود برای زنان و مردان آمریکایی است که جان خود را برای دفاع از آزادی جمهوری کره در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ فدا کرده‌اند». اگرچه ۳۳هزار و ۷۳۹ آمریکایی در نبرد پوسان کشته شدند اما تنها ۳۶ قبر از آن‌ها در این پارک به چشم می‌خورد و بقیه آن‌ها به آمریکا برده شده‌اند.

یادبود کهنه‌سربازان جنگ کره

واشنگتن دی سی

این بنای یادبود در فضای باز در نزدیکی بنای یادبود لینکلن در واشنگتن دی‌سی بنا شده است. این بنا بزرگداشتی است برای ۸/۵ میلیون سرباز آمریکایی که در طول سه سال جنگ کره در آن شرکت داشتند. در این مدت ۵۴ هزار و ۲۴۶ سرباز کشته و ۱۰۳ هزار و ۲۸۴ سرباز نیز زخمی شدند. در این یابود ۱۹ مجسمه از جنس فلز به شکل سربازان آمریکایی نصب شده که پانچوهایی پوشیده‌اند؛ همان‌گونه که سربازان در آن زمان چنین لباس‌هایی را در بسیاری از بخش‌های جنگ کره به تن می‌کردند.

یادبود تفنگداران دریایی

آرلینگتون، ویرجینیا

این یابود که به عنوان یادبود ایووجیما نیز شناخته می‌شود ادای احترامی به خدمات نیروی تفنگداران ایالات متحده است. مجسمه برنزی نصب شده در این یابود، بی‌شک مشهورترین و شناخته شده‌ترین بنای یادبود جنگی آمریکا به شمار می‌رود. این مجسمه از روی عکسی معروف در زمان برافراشتن پرچم آمریکا توسط ۶ سرباز آمریکایی در ایووجیمای ژاپن در سال ۱۹۴۵ طی جنگ جهانی دوم ساخته شده است. روی پایه این مجسمه نیز تمامی نبردهایی که نیروی تفنگداران آمریکایی در طول تاریخ در آن شرکت داشته‌اند حک شده است.

مزار و بنای یادبود آمریکایی‌های نبرد نورماندی

کولویل-سور-مر، فرانسه

فرانسه ۱۱ مزار و بنای یادبود را به سربازان کشته شده آمریکایی اختصاص داده که مهم‌ترین آن‌ها بنای یابود کشته‌شدگان نبرد نورماندی است که درست در جایی که چتربازان آمریکایی فرود آمده‌اند بنا شده است. این بنا به مساحت ۵/۱۷۲ هکتار ساخته شده و شامل مزار ۹ هزار و۳۸۷ سرباز آمریکایی کشته شده در روز عملیات D-Day درخلال جنگ جهانی دوم است که برای آزادسازی فرانسه از دست نیروهای آلمان نازی قدم به فرانسه گذاشتند.

یادبود نیروی هوایی

آرلینگتون، ویرجینیا

این یادبود نه تنها به آن‌هایی که در طول دهه‌های گذشته در نیروی هوایی آمریکا خدمت کرده‌اند تعلق دارد بلکه تلاش داشته خدمات تمامی بخش‌های صنعت هوایی این کشور را ارج نهد. طراحی این یادبود، پرواز را در ذهن بیننده تداعی می‌کند و فلزی که در آن به کار رفته در طول روز با تابیدن نور خورشید به آن و در طول شب با نورپردازی خاصی به همین شکل تلألؤ نور خورشید در آسمان را به خوبی بازتاب می‌دهد.

یادبود ملی جنگ جهانی دوم

واشنگتن دی سی

یادبود ملی جنگ جهانی دوم در سال ۲۰۰۴ برای بزرگداشت ۱۶ میلیون سرباز آمریکایی که در طول جنگ جهانی دوم شرکت داشتند و ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها کشته شدند و آن‌هایی که در کشورشان کارهای خدماتی را برای جنگ به انجام می‌رساندند ساخته شد. در ورودی این یادبود، ۲۴ دیوارکوب شامل حجاری‌های برجسته‌ای به جنس برنز دیده می‌شود که روی آن‌ها تأثیرگذاری جنگ بر سربازان در میدان نبرد و آن‌هایی که در خانه منتظرشان بودند به تصویر کشیده شده است. همچنین دیواری با ۴ هزار ستاره طلایی به احترام کشته‌شدگان و همین‌طور ۵۶ ستون گرانیتی که نشان‌دهنده ایالات و مناطق تحت مالکیت آمریکاست دیده می‌شود که پیرامون استخری از فواره‌ها بنا شده‌اند.

یادبود آفریقایی‌های جنگ داخلی

واشنگتن دی سی

در طول جنگ داخلی آمریکا که جنگی بود بین جنوب و شمال آمریکا، بیش از ۲۰۰ هزار سرباز رنگین‌پوست شرکت داشتند. بیشتر آن‌ها برده‌هایی بودند که علیه نظام برده‌داری وارد جنگ شدند یا به‌زور سرنیزه اربابانشان. مجسه‌ای برنزی با تیتر «روح آزادی» و البته نام‌هایی از بسیاری از آن‌ها که روی این یادبود حک شده تلاش دارد به این سربازان قرن نوزدهمی ارج نهد.

یادبود کهنه سربازان ویتنام

واشنگتن دی سی

این یادبود برای سربازان کشته یا مفقود شده آمریکایی در طول جنگ ویتنام نصب شده است. این بنا از سه بخش تشکیل شده که شامل دیوار یابود، دیوار برنزی یادبود زنان و سه مجسمه سرباز است. دیوار یادبود از دو دیوار نزدیک به هم به طول حدود ۹۲ متر تشکیل شده که بر آن ۵۸ هزار نام بر اساس زمان کشته شدن آن‌ها حکاکی شده است. دیوار زنان نیز شامل نام ۲۶۵ هزار زنی است که در این جنگ خدمت کرده‌اند و بیشتر آن‌ها پرستار بوده‌اند.

بنای یادبود زنان نیروی نظامی آمریکا

آرلینگتون، ویرجینیا

در طول حدود ۲۵۰ سال که از تأسیس ارتش آمریکا می‌گذرد، ۳ میلیون زن نیز در خدمت آن بوده‌اند. این بنای یادبود شامل نمایشگاه‌ها، فیلم و اسنادی از ۲۵۸ هزار نفر از این زنان است. دیواری با طراحی نئوکلاسیک، استخری که تصویر اطراف را بازتاب می‌دهد و مرکزی تحصیلی همگی از جمله بخش‌های این بنای یادبود به شمار می‌رود که در سال ۱۹۹۷ افتتاح شده است.

مزار و بنای یادبود آمریکایی‌ها در هلند

مارخراتن، هلند

این یادبود ۶۵.۵ هکتاری در جایی بنا شده که سربازان آلمان نازی توسط سربازان آمریکایی، عقب رانده شده و در نهایت منجر به آزادسازی کشور هلند شد. این یادبود شامل مجسمه زنی است که مشغول گریه و زاری برای کشته‌شدگان است و به جز استخری بزرگ و دیوارنوشته‌هایی از سربازان مفقود شده، قبر ۸هزار و ۳۰۱ سرباز آمریکایی کشته شده در عملیات آزادسازی هلند نیز در آن قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.