نوذر شفیعی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ایران در مقابل بلوکه شدن دارایی‌هایش، ظرفیت‌ها و ابزارهایی برای ایجاد محدودیت و تنگنا برای اقتصاد کره جنوبی دارد که تاکنون نخواسته از آنها استفاده کند، می‌گوید: ظاهر امر و سفر مقام کره‌ای به تهران نشان می‌دهد مسائل مربوط به دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور رو به حل و فصل است، هرچند ممکن است مکانیزم های آن علنی نشود.

مذاکرات سخت فرستاده سئول در تهران، گام دیر هنگام برای جبران نامردی

قدس آنلاین: «چویی جونگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی امروز در حالی وارد تهران می‌شود که پس از سه روز مذاکرات هیئت کارشناسی که پیش از به ایران آمده بودند، می‌گوید اوضاع پیرامون کشتی توقیف شده این کشور در خلیج فارس جدی است.

به گزارش یونهاپ، معاون وزیر خارجه کره جنوبی صبح امروز در فرودگاه بین‌المللی «اینچئون» و پیش از عزیمت به ایران به خبرنگاران گفت که برای رایزنی و گفت‌وگوبا مقامات ایرانی  به منظور آزاد کردن کشتی توقیف شده این کشور در خلیج فارس به تهران می‌آید.

وی افزود: از اینکه می‌دانیم تمام خدمه کشتی ایمن و سلامت هستند، خیالمان راحت است اما اوضاع (پیرامون این کشتی) جدی است.

وی همچنین به خبرنگاران گفت: امیدواریم که گفت‌وگوهای عمیق با مقامات ایران انجام دهیم، چه موضوع کنسولی باشد و چه سایر مسائل مهم بین کره جنوبی و ایران.

معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی افزود: این فرصت خوبی است تا بار دیگر آنچه دولت ایران می‌خواهد را بشنویم و تشخیص دهیم که ما چه کاری می توانیم در رابطه با پول بلوکه شده (ایران) انجام دهیم و چه کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم.

فرار به جلو سئول در تنگنا

این اظهارات معاون وزیر خارجه کره جنوبی و تلاش او برای برجسته سازی موضوع توقیف کشتی متخلف این کشور در خلیج فارس به دلیل ایجاد آلودگی، در حالی است که سفر وی از هفته‌های قبل و پیش از توقیف کشتی مذکور که به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی و در پی بی‌اعتنایی این شناور به تذکرهای مکرر صورت گرفت برنامه ‌ریزی شده بود.

گواه این امر آنکه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از توقیف کشتی کره‌ای در نشست خبری خود سفر وی به تهران را اعلام کرده بود.

«چویی جونگ کان» به اذعان خودش، به درخواست ایران و برای مذاکره در مورد پولهای بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی قرار بود به ایران سفر کند.

وی به خبرنگاران گفته بود: ایران از کره جنوبی درخواست کرده است که اجازه استفاده از پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی را بدهد و به همین منظور قصد دارد در سفر خود به ایران یک بار دیگر، درخواست ایران در این زمینه را بداند و بررسی کند که سئول چه اقداماتی را می‌تواند در زمینه پول‌های بلوکه شده ایران انجام دهد.

حالا به نظر می‌رسد دولت کره قصد دارد تا با برجسته کردن و عملیات رسانه‌ای حول موضوع کشتی توقیف شده‌ در خلیج فارس، تلویحا این اتفاق را گروگان‌گیری از سوی ایران جلوه داده و بتوان زمینه اعمال فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بر تهران را فراهم سازد تا در نهایت در مذاکرات بر سر پول‌های بلوکه شده ایران دست برتر را داشته باشد.

پیچ تند تغییر مقابل سئول

سئول می‌داند دولت ایران به شدت از همراهی کره جنوبی با ترامپ در تحریم‌ها و بلوکه کردن حدود ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های کشور در بدترین و سخت‌ترین شرایط به شدن عصبانی است و بارها آنرا به صراحت بر زبان آوردن و حتی مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که این رفتار کره‌ای‌ها را فراموش نخواهند کرد و بیشک بر آینده روابط تجاری دو کشور اثر خواهد گذاشت.

این تنها بدعهدی و نارو زدن کره‌ای‌ها به ایران نبود و پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم ها شرکت‌های کره‌ای که در بخشهای مختلف اقتصاد ایران از صنعت خودرو و لوازم الکترونیکی و خانگی گرفته با صنعت نفت و گاز فعال بودند، ایران را ترک کردند.

از اینرو حالا که ترامپ به شکلی مفتضحانه شکست خورده و از قدرت کنار می‌رود و دولت بایدن احتمالا فشارها بر ایران را برای بازگشت به برجام کاهش می‌دهد، دولت سئول هم می‌داند دیگر بهانه‌های بلوکه کردن پولهای ایران را از دست می‌دهد و ناگزیر از تغییر رفتار خواهد بود، اما برای توجیه کار خود و در امان ماندن یا کاستن از تبعات اقدماتش در آیند در روابط به ویژه تجاری با ایران باید دست پیش را بگیرد و مظلوم نمایی کند.

معاون وزیر خارجه کره هنوز هم می‌گوید برای شنیدن مطالبه و درخواست مقامات ایران به تهران می‌آید تا بررسی کند که چه کاری می‌تواند انجام دهد، حال آنکه برخی منابع داخلی کره از چراغ سبز آمریکا به این کشور برای استفاده ایران از بخششی از منابعش در این کشور خبر داده‌اند.

این منابع البته گفته‌اند ایران خواستار خرید واکسن کرونا و تجهیزات پزشکی  به مبلغ یک میلیاردلار از محل منابع خود در کره جنوبی است، هر چند که پیش از این تهران پیش‌پرداخت حق السهم خود به "کواکس" پروژه تولید واکسن سازمان بهداشت جهانی را از منابع دیگری انجام داد.

ایران پیشتر هم راهکارها و پیشنهادهای مختلف و متعددی را به دولت کره برای استفاده از این پولها ارائه داده بود از جمله انتقال این پولها به کانال مالی اروپا(اینستکس) اما سئول حتی برای خرید دارو و مواد غذایی در اوج بحران کرونا و مشقت‌های اقتصادی ایران از این کار هم سرباز زد.

سال گذشته(میلادی) و پس از شکل گیری کانال مالی سوئیس برای تامین داروهای بیماران خاص و سرطانی ایران هم کره جنوبی از انتقال بخش کوچکی از پولهای ایران به این کانال هم امتناع کرد و کمترین نرمشی نشان نداد.

حالا اما به کفته یک کارشناس مسائل جنوب شرق آسیا، نظر می‌رسد دولت کره با تغییر فضا پس از آنکه بایدن برنده قطعی انتخابات شد و امیدها برای احیای دوباره برجام قوت گرفته به دنبال تلطیف جو سنگین میان تهران و سئول است.

کره جنوبی ناگزیر از تغییر رفتار!

دکتر نوذر شفیعی می‌گوید کشورهایی مثل کره بنا به اقتضای شرایط خاص خودشان همکاری نزدیکی با آمریکا دارند و مهم‌ترین عنصر حیاتی برای انها یعنی امنیتشان توسط آمریکا تامین می‌شود، لذا کره آزادی عملی ندارد که فراتر از خواست آمریکا عمل کند.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌افزاید: با این حال چون در روابط بین‌الملل دوری یک کشور باعث نزدیک شدن و جایگزینی رابطه با کشور ثالث در روابط خارجی کشور محدود شده می‌شود، بالطبع کره‌ای‌ها و آمریکایی‌ها این واقعیت را درک کرده‌اند که تحریم ها و همراه شدن سئول با آن موجب جایگزین شدن چین به ویژه در حوزه اقتصادی، تجاری و صنعت به ایران شده که میدنا بازگشت کره به اقتصاد ایران را به شدت تنگ کرده و سئول چه بسا نگران روابط تهران و پیونگ‌یانگ رقیب و دشمن دیرینه خودش باشد. از اینرو دور از واقعیت نیست که آمریکایی‌ها چراغ سبزی به سئول داده باشند که از مزیت رابطه با ایران سود ببرد.

نوذر شفیعی خاطرنشان می‌کند، برخی کارشناسان و تحلیلگران هم معتقدند کره بر اساس علایم و نشانه‌ها و نگاه به آینده و روی کار آمدن دولت دموکراتها به این سمت رفته باشد چون در حال حاضر هنوز هم این اتفاق خلاف دستورات و سیاست دونالد ترامپ است. آنچه اما در شرایط موجود بیش از عوامل دیگر بر این مذاکرات و نتیجه آن اثرگذار است، فشارهای ایران بر دولت کره و ابزارهایی که در اختیار تهران قرار دارد است.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌افزاید: ایران هم در مقابل بلوکه شدن دارایی‌هایش در کره، ظرفیت‌ها و ابزارهایی برای ایجاد محدودیت و تنگنا برای اقتصاد کره دارد که تاکنون نخواسته از آنها استفاده کند، البته، اعلام پیروزی نهایی بایدن وتغییر فضای سنگین ایجاد شده توسط تیم ترامپ هم کره را وادار به تغییر رفتار می‌کند.

وی با این حال در مورد امکان به نتیجه رسیدن تهران و سئول در مذاکراتی که امروز آغاز می‌شود، گفت: اختلاف و مشکل بین دو کشور چیز ساده ای نیست و سالها ادامه داشته، ولی به هر حال پیش از آمدن معاون وزیر خارجه کره جنوبی به تهران، قطعا پیغام‌هایی رد و بدل شده و با علم به این پیام‌ها و راهکارهای ارائه شده سفر مقام کره‌ای انجام می‌شود. شاید مکانیزم حل مسئله آشکار  و علنی نشود ولی از ظواهر امر می‌توان پی برد که مسائل دو کشور رو به حل شدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.