رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی بررسی هایی که در فروشگاه های زنجیره ای انجام شده است مشخص شده که تعدادی از این فروشگاهها علاوه بر اینکه در شبکه توزیع در حال فعالیت هستند در شبکه تامین هم فعالیت دارند

تخفیف هایی که برای مشهدی هاگران تمام میشود

 تخفیف های عجیب و غریب در فروشگاه های زنجیره ای و نیز دوکیفیتی یا به تعبیر دیگر دو درجه بودن برخی کالاهای عرضه شده در این فروشگاه ها مورد اعتراض اکثر مصرف کنندگان است و عموم مشتریان را برای انتخاب و خرید یک کالای مصرفی دچار سردرگرمی می کند. ولی این تخفیف ها تا چه میزان واقعی است؟ پشت پرده این تخفیف ها چیست؟

خانم عطایی بانوی میانسالی است که برای خرید به یکی از این فروشگاه های سطح شهر مراجعه کرده است و ضمن ابراز ناراحتی از وضعیت قیمتی برخی کالاها توضیح داد: من بازنشسته آموزش و پرورش هستم. چندی قبل جهت استفاده از بن خریدی که به بازنشستگان اختصاص پیدا کرده بود برای خرید به یکی از این فروشگاه های زنجیره ای مراجعه کردم. در ابتدا از اینکه می توانستم کالاهای مورد نیازم را با تخفیف خریداری کنم خیلی خوشحال بودم و زمانی هم که به صندوق مراجعه کردم چندین بار متصدی صندوق از من بابت این که مثلا این مایع ظرف شویی را از کدام قسمت فروشگاه برداشته ام توضیح خواست و متذکر شد که مثلا فلان کالا با تخفیف ارائه شده است. این در حالی بود که یک مدل کالا در دو جای فروشگاه با دو قیمت در معرض فروش گذاشته شده بود.

وی افزود: در ابتدا خوشحال بودم که توانسته ام با تخفیف مواد و کالاهای  مورد نیازم را خریداری کنم ولی زمانی متوجه این اشتباه شدم که قیمت چند قلم از کالاهای خریداری شده را با قیمتی که همان کالا در سوپری محل ارائه می داد، مقایسه کردم. در کمال تعجب متوجه شدم قیمت کالاهایی که من از فروشگاه زنجیره ای ظاهرا تخفیف دار خریداری کرده ام از قیمت های همان کالاها در داخل سوپر محله بیشتر است. با این توصیف تصور من این است که نکند این کالاها چون کیفیت پایینی دارند با تخفیف فروخته می شوند. چون این اجناس مشکلاتی دارند و امکان فروش ندارند اما با تخفیف های آنچنانی می خواهند جنسشان را به فروش برسانند؟ واقعا دلیل این تخفیف های بدون اساس چیست؟

در همین رابطه آقایی انتظاری که فروشنده یکی از این فروشگاه های زنجیره ای است در پاسخ به این سئوال که دلیل ارائه تخفیف های بالا در برخی از این فروشگاههای زنجیره ای چیست، گفت: متاسفانه برخی به دلیل کم فروشی از این تخفیف ها در ارائه کالایشان استفاده می کنند به این شکل که مثلا این قوطی تن ماهی نسبت به فلان قوطی تن ماهی از حجم کمتری برخوردار است. و چون حجم کمتری دارد با تخفیف ارائه می شود این در حالی است که این قضیه در چگونگی ارائه ذکر نمی شود.

این فروشنده افزود: گاهی هم پیش می آید که قیمت درج شده بر روی کالا به سفارش فروشگاه که خریدار این کالا ها بوده کمتر از قیمت اصلی کالا درج می شود که متاسفانه بعدا قیمت اصلی به عنوان تخفیف به مشتری ارائه می شود ولی این ربطی به بی کیفیتی کالا ندارد.

*غیر واقعی است!

در همین رابطه عباس اخوان رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت بیان کرد: باید به این سئوال از دو منظر پاسخ بدهم. گاهی قیمت ها به صورت غیر واقعی بر روی کالاها درج می شود و زمانی هم هست که این تخفیف هایی که بر روی کالاها درج می شود غیر واقعی است.

اخوان ادامه داد: طی بررسی هایی که در فروشگاه های زنجیره ای انجام شده است مشخص شده که تعداد از این فروشگاهها علاوه بر اینکه در شبکه توزیع در حال فعالیت هستند در شبکه تامین هم فعالیت دارند یعنی ارتباطی را بین شبکه تامین و توزیع برقرار کردند. این ارتباط منجر شده است که در قوانین بعضا تخلفاتی در قالب تبانی گزارش شود.

وی اضافه کرد: در قانون حمایت از حقوق مصرف کننده به این موارد به صراحت به عنوان تبانی اشاره شده است. که دراینجا تبانی دیگر یک تخلف نیست و از سمت قانونگذار جرم اعلام شده است. در همین راستا طی یکی دو سال اخیر ما به موضوع تخلف فروشگاههای زنجیره ای استان ورود پیدا کرده ایم و پرونده هایی را هم به محاکم قضایی ارائه کرده ایم که به استناد قانون تبانی قطعا اعمال قانون خواهند شد.

عباس اخوان در پاسخ به این سئوال که آیا حقیقت دارد که قیمت درج شده بر روی فلان کالا به دلخواه خریدار است؟ سود فلان کالا از کارخانه تا رسیدن به دست خریدار چقدر است؟ بیان کرد: قانون گذار در هر کدام از این بخش ها ضرایب سودی را در نظر گرفته است مثلا برای واحدهای تولیدی حداکثر ۱۷ درصد را لحاظ کرده و در شبکه های پخش ضریب سود دیگری را اعمال کرده است و این سودها به نسبت اینکه مثلا این شبکه توزیع استانی است یا سراسری و...جداگانه تعیین شده است. بعد از آن کمیسیون هیات عالی نظارت مشخص می شود که مثلا برای شرکت پخش واحدهای عمده فروشی و خرده فروشی ضریب هر کدام چه میزان سود باید باشد و نهایتا قیمت مصرف کننده بر اساس این ضرایب مشخص می شود و واحدهای تولیدی ملزم هستند که همین قیمت ها را بر روی کالایشان درج کنند. در مواردی که بازرسان ما ورود پیدا می کنند و مشخص می شود که این موارد رعایت نشده بازرسین سازمان نسبت به اعمال قانون اقدام می کنند.

عباس اخوان افزود: رسیدگی به شکایاتی که از فروشگاههای زنجیره ای به دست ما میرسد به سه شکل بررسی می شود. یا گزارشات شکایت محور است یا از طریق سامانه ۱۲۴ منعکس می شود و یا در بازرسی ها تخلفاتی رخ داده است که در حال حاضر و کماکان در دستور کار ما است و اخیرا هم با توجه به شرایط موجود طرح تشدید بازرسی را در سطح استان و بخصوص در سطح شهر مشهد انجام داده ایم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.