مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: باتوجه به اینکه خودروها یکی از منابع تولید آلودگی صوت هستند و استاندارد سنجش خودرها در آیین نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون هوای پاک تعریف شده است و این آیین نامه و دستورالعمل سنجش صوت به مراکز معاینه فنی ابلاغ گردیده است، متاسفانه به دلیل عدم تجهیز این مراکز به تجهیزات مورد نیاز و همچنین عدم تعریف این موضوع در سامانه سیمفا (سامانه معاینه فنی کشور)، این آلودگی در مراکز معاینه فنی کنترل نمی شود.

در مراکز معاینه فنی آلودگی صدا کنترل نمی شود

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:آلودگی های محیط زیستی در سه دهه اخیر بیش از گذشته توجه جهانیان را به خود معطوف داشته است. در این میان آلودگی صدای شهرها در اکثر ممالک به عنوان یک مشکل فراگیر و بلکه جهانی مطرح است. آلودگی صوتی از انواع آلودگی های زیست محیطی است که سلامت جامعه و بقای موجودات زنده را تهدید می کند.

تورج همتی، مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی در توضیح این معضل شهری گفت: یکی ازمعضلات مدیریت شهری، آلودگی صدا است. به طوری که حتی درکشورهای توسعه یافته صنعتی هم یکی از معضلات عمده محیط شهری محسوب می شود. آلودگی صوتی امواج ناخواسته‌ای است که در شرایط مکانی و زمانی، بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تاثیر گذار است و می‌تواند عوارض متعدد جسمی، روحی و اجتماعی ایجاد نماید.

وی افزود: واحد اندازه‌گیری آلودگی صوتی «دسی بل» است و آستانه تحمل گوش انسان در حدود ۱۳۰ دسی‌بل است. حدود مجاز آلودگی صوتی باتوجه به زمان و فضای انتشار متفاوت می باشد.

وی در توضیح عمده منابع آلاینده های صدا بیان کرد: عمده منابع آلاینده صدا در محیط شهری، منابع متحرک (حمل و نقل عمومی، خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، حمل ونقل هوایی، حمل و نقل دریایی، حمل ونقل زمینی(مترو) و  منابع ثابت (نیروگاه ها، کارخانه ها، کارگاه ها، فرودگاه ها، پایانه های حمل و نقل، توقفگاه های دائمی وسائط حمل و نقل عمومی، تعمیرگاه های وسائط نقلیه موتوری و... ) محسوب می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین منابع آلودگی صدا درکلانشهر ها بخصوص در مشهد کدام است گفت: در کلانشهرها از جمله کلانشهر مشهد مهمترین عوامل ایجاد آلودگی صوتی سیستم حمل ونقل شهری است. از این عوامل می توان به استفاده از وسایل نقلیه مانند سواری، اتوبوس، کامیون، موتورسیکلت اشاره نمود که افزایش تعداد خودروها بر این معضل افزوده می شود. از سویی آلودگی صوتی درشهر با کاربری شهری رابطه مستقیمی دارد به این ترتیب که در برخی از کاربری ها مانند فرودگاه و صنایع سنگین، آلودگی صوتی بالاست.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مشهد هم در بحث پایش از ایستگاه سنجش صوت بهره برده است، افزود: پس از تاسیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی در سال ۱۳۹۳، معاونت خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد در جهت پایش آنلاین و لحظه ای و تأمین ابزار سنجش مورد نیاز دراین حوزه اقدام به خرید ۵ ایستگاه سنجش صوت نموده است. این ایستگاه ها در تقاطع مفتح-طبرسی، میدان ۱۵ خرداد، تقاطع میدان شریعتی، تقاطع مصلی-چمن و چهاراره شهدا نصب شده است و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

همتی ادامه داد: براساس مصوبه هیات دولت استاندارد میزان شدت صوت برای مناطق مسکونی ۵۵ دسی‌بل در روز و ۴۵ دسی‌بل از ساعت ۲۲ الی ۷ صبح است در حالی که در برداشت های بدست آمده از ایستگاه های مذکور اکثر خیابان‌های شهر مشهد تراز صوت بالاتر از ۷۰ دسی‌بل به ثبت رسیده است.

مدیر کل محیط زیست استان خراسان در پاسخ به این سئوال که آیا این موضوع در مراکز معاینه فنی کنترل می شود یا خیر گفت: باتوجه به اینکه خودروها نیز از منابع تولید آلودگی صوت هستند و استاندارد سنجش خودرها در آیین نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون هوای پاک تعریف شده است و این آیین نامه و دستورالعمل سنجش صوت به مراکز معاینه فنی ابلاغ گردیده است، متاسفانه به دلیل عدم تجهیز این مراکز به  تجهیزات مورد نیاز و همچنین عدم تعریف این موضوع در سامانه سیمفا (سامانه معاینه فنی کشور)، این آلودگی در مراکز معاینه فنی کنترل نمی شود و پیگیری در جهت انجام این آیین نامه درحال انجام است. البته نا گفته نماند که بر حسب شکوائیه هایی مردمی اداره محیط زیست اکنون در محیط های شهری و صنعتی آلایندگی مبادرت به ایجاد اندازه گیری صدا نموده است.

وی در توضیح اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر مشهد بیان کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر مشهد در سال ۱۳۸۱ تهیه شد و پس از آن و به جهت هماهنگی میان بخش های مختلف دخیل در طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر مشهد اجرا و پیگیری این طرح توسط کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان انجام گرفته است. باتوجه به اتمام طرح سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر مشهد در سال جاری، مشاور طرح برنامه هایی در قالب سناریورهای اجرایی در جهت کاهش آلودگی هوای شهر مشهد پیشنهاد نموده است. علاوه براین اداره کل حفاظت محیط زیست با همکاری دستگاه های عضو کارگروه در حال برنامه ریزی و به نحوی بازنگری برنامه های طرح جامع کاهش آلودگی هوا (با درنظر گرفتن خروجی سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر مشهد) هستند.

تورج همتی اضافه کرد: در آلودگی هوای شهر علاوه بر منابع ثابت و متحرک، مضوعات اقلیمی و جغرافیایی هم لازم است در نظر گرفته شود. بررسی علل آلودگی هوا نیاز به تحلیل کلیه موارد موثر در آلودگی هوا دارد، که بررسی ها و تحلیل های صورت گرفته پس از جمع بندی منتشر خواهد گردید.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به گستردگی موضوع آلودگی هوا و متاثر از پارامترهای اقلیمی و انسانی، بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی آن نیاز مند پایندی و اجرای تکالیف مشخص شده در قانون هوای پاک و آیین نامه های اجرایی ذیل آن توسط کلیه دستگاه ها و و ارگان ها می باشد.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.