سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سازمان انرژی اتمی بر اساس زمانبندی کاهش تعهدات هسته‌ای، در حال باز طراحی راکتور آب سنگین اراک مطابق با نمونه پیش از نوسازی است.

نصب سانتریفیوژهای IR2M تا رسیدن به هزار دستگاه آغاز شده است/ راکتور آب سنگین اراک مطابق نمونه اول باز طراحی می‌شود

قدس آنلاین: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه امروز عصر این کمیسیون با معاونین سازمان انرژی اتمی برای بررسی  نحوه اجرای قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت" ، گفت: آقای دکتر کمالوندی در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از نحوه اجرای مواد مختلف این طرح توضیحاتی در مورد روند غنی سازی 20 درصد ارائه و و خاطرنشان کرد، مصوبه مجلس در این زمینه وفق ماده یک قانون اجرا شده و به اطلاع آژانس بین الملی انرژی اتمی نیز رسیده است.

وی در گفتگو با خبرنگار ما  با اشاره به الزام مجلس برای نصب و بکار گیری هزار دستگاه سانتریفیوژ نسل دوم(IR2M)، افزود: بنا بر گزارش سخنگو  و معاون سازمان انرژی اتمی نصب این سانتریفیوژها نیز آغاز شده است.

ابوالفضل عمویی همچنین با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی بر اساس یک برنامه زمانبندی در حال طراحی یک راکتور مشابه با راکتور آب سنگین اراک پیش از نوسازی است، گفت: این اقدام در راستای ماده 5 "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" صورت می‌گیرد و به زودی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه خواهد شد.

وی افزود: آقای بهاروند، معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه هم در این جلسه تاکید کرد که دستگاه دیپلماسی کشور در کلیه مراودت بین المللی برای طرف‌های برجام و دیگر کشورها شفاف سازی کرده است که مسیر کامل قانونی شدن "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها" طی شده و به طرف‌های خارجی اجازه خدشه به این قانون را نمی‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز ضمن طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود از زحمات و اهتمام اجزای مختلف دولت از جمله سازمان انرژی اتمی در  اجرای قانون مصوب مجلس تقدیر و بر ادامه همکاری دولت و مجلس در اجرای قانون تاکید کردند.

عمویی گفت: در ادامه این جلسه همچنین "لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح در موارد ضروری" در کلیات مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت و برای بررسی جزییات و پیشنهادها، به کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.