۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 735634

تلاش دولت پنهان آمریکا برای کنترل ترامپ

دکتر علیرضا رضاخواه / کارشناس مسائل اروپا و آمریکا

یکی از وظایف دولت پنهان در آمریکا کنترل سیاستمداران و تنش‌های ناشی از بازیگری غیرمنطقی آن‌ها در محیط سیاسی است. دولت پنهان یا Deep State، اصطلاحی است در اشاره به دولتی قدرتمندتر از دولتِ انتخابی. دولتی بالفعل اما مخفی که با استفاده از امکانات دولتی با هویتی مجهول در تشکیلات رسمی نظام، به‌گونه‌ای سازمان‌یافته و برای مقاصدی غیر از منافع ملی در حال فعالیت است. حضور ترامپ به‌عنوان فردی خارج از دایره بسته سیاستمداران ایالات متحده در بالاترین جایگاه سیاسی و اجرایی آمریکا، بار دیگر مباحث مربوط به دولت پنهان را در این کشور پررنگ ساخت. جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، در کتاب خاطراتش که به‌تازگی منتشر شده بارها به نقش دولت پنهان در کنترل دولت ترامپ اشاره می‌کند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی، بحران اخیر در آمریکا و حمله طرفداران ترامپ به کنگره را یک صحنه گردانی دیگر دولت پنهان در واشنگتن برای کنترل دونالد ترامپ می‌دانند. بر اساس این تحلیل، یکی از نکات قابل توجه در ماجرای ‎اشغال کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه به دست هواداران ترامپ، فقدان یک برخورد نظام‌یافته امنیتی گسترده با معترضان بود. کاری که گارد ملی و پلیس آمریکا به‌ویژه در حفاظت از اماکن حساس در مقابله با جنبش ‎سیاهپوستان(Black Lives Matter) بارها آن را انجام دادند.

‏اما این بار باوجود حساسیت بسیار بالای مکان تجمع و اعلام از پیش تجمع گسترده توسط هواداران ‎ترامپ با دعوت رئیس جمهور، نوعی تسامح میدانی یا به تعبیر دیگر آرایش غیرمؤثر در میدان مشهود بود.

‏این قرائن، سناریو تله‌گذاری برای ترامپ و مهار وی به عنوان یک بازیگر مؤثر در آینده آمریکا و حزب جمهوری‌خواه را بسیار محتمل ساخته است؛ به‌ویژه اینکه غول‌های فناوری در آمریکا خیلی سریع و به صورت هماهنگ تصمیم به بستن حساب‌های کاربری ترامپ در شبکه‌های مجازی گرفتند و یا اینکه بسیاری از سناتورها و مقامات سیاسی هوادار رئیس جمهور در حزب جمهوری‌خواه مانند میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواه سنا و یا لیندزی گراهام، دوست گرمابه و گلستان ترامپ به او پشت کردند.

‏دولت پنهان در آمریکا در انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ شاهد قطبی شدن بسیار خطرناک جامعه بود. برای کنترل خشم طرفداران ترامپ و ترمیم و بازسازی جامعه، نیاز به گذر زمان و مدیریت تصویر ترامپ از یک قهرمان ملی به یک آشوبگر بود. ششم ژانویه را می‌توان تیر خلاص دولت پنهان به ترامپ دانست. اما این تازه شروع ماجراست! تعابیر بایدن در مورد مهاجمان به کنگره نظیر اوباش، آشوبگر، معتقدان به برتری‌نژادی سفیدپوستان، یهودستیز و مهم‌تر از همه تروریست‌های داخلی و ابراز تردیدهای وی در مورد نحوه برخورد بخش امنیتی و پلیس با مهاجمان، شاید در نگاه اول بیانگر نگاه دولت آینده به مسئله و برخورد سخت احتمالی با معترضان باشد اما نشان از هراس ساختار از این جریان، شکاف عمیق اجتماعی و موج‌های آینده برخورد درون جامعه آمریکا دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.