هرمزگان- شهرستان جاسک که سالیان سال با محرومیت های بسیاری مواجه بوده در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد دارای اهمیت فراوانی است اما متاسفانه با وجود این ظرفیت ها نتوانسته محرومیت را از چهره خود بزداید.

«جاسک» غنی از ثروت محروم از توسعه؛ هدف گذاری برای جبران عقب ماندگی ها

قدس آنلاین گروه استان ها: از ان جا که جاسک یکی از بهترین نقاط برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی و توسعه‌ای است به تازگی اجرای برخی طرح های بزرگ مانند خط انتقال نفت و هم چنین توسعه بنادر روزنه ای از امید در دل مردم این منطقه روشن کرده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی سرعت و شتاب توسعه در شهرستان جاسک بسیار بالا بوده و هم اکنون اقدامات و طرح های ملی بسیار مهمی در این شهرستان در دست اجرا است که از جمله آنها می توان به ایجاد دو پالایشگاه نفت سنگین و یک مجموعه پتروپالایش و همچنین پایانه صادرات نفت اشاره کرد که با تکمیل و بهره برداری از آن جاسک به نمادی از توسعه و آبادانی تبدیل خواهد شد.

خط انتقال گوره به جاسک

یکی از مهمترین طرح های ملی در دست اجرا، خط انتقال گوره به جاسک است که معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر اخیر خود به هرمزگان، بازدیدی از این طرح نیز به عمل آورد و آن را یک پروژه مهم ملی و راهبردی در کشور عنوان کرد.

این طرح با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی درسواحل مکران اجرا می‌شود.

تامین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آن‌ها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تاسیسات جانبی آن در سواحل مکران  را می‌توان از مهم‌ترین پروژه‌های این طرح ملی دانست.

معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان برنامه وبودجه درجریان بازدید از این طرح گفت: همه طرح‌های در حال اجرای کشور مهم هستند اما طرح خط انتقال گوره به جاسک را می‌توان مهم‌ترین طرح‌ها ذکر کرد.

محمدباقر نوبخت اظهار داشت: هیچ یک از طرح‌های در دست اجرا به اندازه این خط لوله که می‌توان با آن تنگه هرمز را دور زد، دارای اهمیت نیست.

وی ادامه داد: مخازنی که در جاسک با ظرفیت ذخیره سازی ۱۰ میلیون بشکه  نفت در حال احداث است، طرح راهبردی بزرگی برای کشور است، بویژه اینکه الآن از خلیج فارس هم فاصله گرفته و ذخیره سازی را در ساحل دریای عمان انجام می‌دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه  اظهار داشت: گزارش داده شده از روند اجرای طرح هزار کیلومتری خط لوله گوره به جاسک امید بخش بوده و اقدام‌های خوبی انجام شده است و با تکمیل آن می‌توان تنگه هرمز را پشت سر گذاشت و از ظرفیت ملی دریای عمان به خوبی استفاده کرد.

وی گفت: طرح راهبردی پایانه نفتی جاسک با پیشرفت فیزیکی خوب درحال نزدیک شدن به پایان کار و اتمام خود قرار دارد.

معاون رییس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: امید می‌رود تا سال آینده شاهد بهره برداری از این طرح بزرگ که مخازن عظیمی برای شرکت نفت و صادرات نفت ایجاد می‌کند، باشیم.

توسعه تجارت

گفتنی است علاوه بر سرمایه گذار ی در حوزه نفت و انرژی طبق اعلام مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تا پایان سال سه طرح مهم بندری در جاسک نیز به بهره برداری می رسد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر نیز در این خصوص می گوید: با توجه به ظرفیت توانمندی بندر جاسک به عنوان کانون توسعه فعالیت‌های دریایی و بندری در شرق هرمزگان می شود.

حمید رضا محمدحسینی اظهار می کند: بندر چند منظوره جاسک دارای حوضچه به وسعت ۲۶ هکتار و اراضی پسکرانه‌ای ۱۱ هکتاری است و اسکله‌های این بندر از قابلیت پهلودهی شناورهای فلزی و لنج‌های تجاری و صیادی برخوردار می‌باشد.

وی ادامه می دهد: مولفه‌ها و قابلیت‌های متمایز بندر جاسک در مقایسه با دیگر نقاط باعث شده صادرکنندگان هزینه کمتری را از مزرعه تا بندر پرداخت کنند و این عامل اقبال سرمایه گذاران را جهت صادارات محصولات خود از جاسک به بنادر هدف دوچندان کرده است.

مدیر بندر شهید باهنر و بنادر شرق هرمزگان اظهار می کند: توجه ویژه به فعالیت‌های دریایی و بندری با هدف توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد برای بومیان منطقه را راهبردی مهم در توسعه بندر جاسک و بنادر واقع در سواحل مکران عنوان کرد.

محمد حسینی یادآور می شود: تقویت و سرعت بخشی در امور توسعه‌ای بندر جاسک یکی از رویکردهای مهم سالجاری است که ایجاد ظرفیت‌های جدید و گسترش فعالیت‌های تجاری باتوجه به مزیت‌های مورد اشاره می‌تواند سرعت بخشی در روند صادرات محصولات کشاورزی منطقه و استان‌های همجوار را درپی داشته باشد.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۰۰ هزار تن کالای غیرنفتی توسط لنج‌های باری و لندینگ کرافت از بندرجاسک به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد که درهمسنجی با سال قبل‌تر از آن ۹۶ درصد افزایش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.