فرماندار بردسکن گفت: خوشبختانه با مشارکت دهیاران و مردم ۳۰۰ هزار متر مربع از معابر روستایی شهرستان بردسکن عملیات زیرسازی و جدول گذاری آن آماده و به محض تخصیص قیر رایگان دولت نسبت به آسفالت آن اقدام می شود.

آسفالت ۳۰۰ هزار متر مربع از معابر روستایی بردسکن در انتظار تخصیص قیر رایگان دولت

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی شاکری  در برنامه دهگردشی  به روستاهای علی آباد، آبنو و کشمر از توابع بخش مرکزی  این شهرستان گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد روستاهای شهرستان با حضور مدیران دستگاههای اجرایی  در قالب برنامه ده گردشی مورد بازدید قرار گرفته است و از نزدیک با مردم و دهیاران و شوراهای اسلامی مسایل و مشکلات آنها به صورت چهره به چهره  مورد بررسی قرار گرفته است.   وی بیان کرد: تمامی مشکلات مطرح شده از طریق بخشداران بسته بندی و در جلسه انسجام مدیریتی شهرستان که هر ۱۵ روز یک بار  برگزار می شود مورد بررسی و مواردی که نیاز به پی گیری از مدیران استانی دارد  از طریق دستگاه مربوطه اقدام می شود.  

فرماندار بردسکن با بیان اینکه حضور مدیران دستگاههای اجرایی در برنامه های ده گردشی می تواند در تصمیم گیری ها و جذب اعتبارت و توزیع عادلانه آن نقش بسزایی داشته باشد گفت:  مدیران دستگاههای اجرایی از هم اکنون  باید پروژه های اولویت دار خود را برای اعتبارات سال ۱۴۰۰  آماده  و به ادارات کل خود ارجاع دهند.   وی  عنوان کرد:  روستاها چرخه تولید و اقتصاد کشور هستند و در واقع روستاها در خط مقدم  تولید می باشند چرا که حل مشکلات حاشیه نشینی شهرها  در گروه توجه به مشکلات روستاها است.  

وی اظهارداشت: علی رغم اینکه  بردسکن در حوزه تولید  برخی از محصولات  کشاورزی در استان  سرآمد است ولی متاسفانه در حوزه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کار خاصی صورت نگرفته است که می طلبد متولیان امر دراین حوزه نیز ورود پیدا و سرمایه گذارانی را نیز جذب کنند. شاکری  به پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار خوب روستاها در حوزه کشاورزی و گردشگری اشاره کرد و گفت:  روستاهای علی آباد، آبنو و کشمر در تولید محصول انار با کیفیت در شهرستان سرآمد است  و در حوزه گردشگری برج علی آباد کشمر یکی از بناهای تاریخی سده ۸ ه. ق است که در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه شهرستان بردسکن ۲۳۰ اثر تاریخی، مذهبی و فرهنگی  دارد گفت: ازاین تعداد ۳۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تعداد ۳۰ اثر دیگر برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی  پرونده آن تشکیل و به استان ارسال شده است. شاکری  گفت:  اقتصاد مردم منطقه مبتنی بر کشاورزی است و با توجه به وجود بیش از ۳۷۰ حلقه چاه کشاورزی در منطقه  متاسفانه ها تخصیص ها کم و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی  در منطقه زیاد است که می طلبد  آب منطقه ای برای حل این مشکل به صورت منطقه ای و اقلیم منطقه برنامه ریزی داشته باشد نه اینکه برای تمام استان یک  تصمیم گرفته باشد.   وی اظهارداشت:  با توجه به سطح زیرکشت کشاورزی منطقه  و پایین بودن دبی آبی در برخی از چاه موتورها  اجرای طرح  خاموشی چاه موتورهای کشاورزی  نیاز آبی محصولات کشاورزی را نمی دهد که می طلبد آب منطقه ای یک تصمیم دیگری اتخاذ کند. وی همچنین از بهره برداران بخش کشاورزی خواست با تغییر کشت محصولات و آبیاری خودشان را به دانش روز مجهز کنند چرا که  آبیاری غرقابی دیگر جواب نمی دهد.   وی بیان کرد: خوشبختانه دولت برای اجرای سیستم های نوین آبیاری  ۸۵ درصد تسهیلات پرداخت می کند.

فرماندار بردسکن یکی دیگر از مشکلات روستاها در حوزه تامین آب شرب را  فرسودگی ۶۰ درصد شبکه ها و خطوط انتقال آبرسانی  عنوان کرد و گفت:  از مجموع بیش از هزار کیلومتر اجرای خط انتقال و شبکه های آبرسانی روستاها ۶۰ درصد آن فرسوده و بالای ۴۰ سال قدمت دارند که می طلبد  شرکت آب و فاضلاب استان در اعتبارات سال آینده توجه ویژه ای را به این شهرستان داشته باشد. شاکری با بیان اینکه برخی از مشکلات از طریق استان باید پیگیری شود، گفت: مناطق کوهپایه شهرستان فاقد آنتن دهی همراه و اینترنت بود که با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق استان تا پایان سال سایت BTS روستای خمی و سنگ پیر نصب و راه اندازی می شود.
شاکری در خصوص احداث پل ورودی روستاهای علی آباد، کشمر و آبنو که در مواقع سیل باعث قطع ارتباط این روستاها با مرکزشهرستان می شود گفت: قطعا این موضوع مهم طی ۱۰ روز آینده با سفر مدیران استانی به شهرستان بردسکن در میان گذاشته می‌شود و پیگیری لازم انجام خواهد شد. در این  دیدار مهندس علی اکبر یوسفیان رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان بردسکن نیز در خصوص مشکلات بیان شده از طرف دهیاران و شوراها افزود: سیلاب های فصلی باعث قطع ارتباط روستاهای آبنو، علی آباد و کشمر با بردسکن می شود که احداث پل در ورودی روستا ضرورت دارد.

وی افزود: برای ایجاد پل ۴۰ باکس یک متری لازم است که با توجه به سیل سال گذشته و احداث ضروری پل، سهمیه شهرستان به پایان رسیده و طی مکاتبات انجام شده، احداث پل جزو پروژه های پیشنهادی با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان قرار دارد. همچنین مهندس احسان میری مدیر بنیاد مسکن شهرستان بردسکن ضمن پاسخگویی به مشکلات مردم روستا اظهار کرد: بازنگری طرح هادی روستاهای آبنو و کشمر در حال انجام است و نقشه برداری آن تهیه شده که ظرف سه ماه آینده نهایی و مصوب خواهد شد. وی در پاسخ به بیان مشکل در خصوص آسفالت معابر روستایی افزود: طی دوسال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار متر مربع  از معابر روستایی با مشارکت دهیاران و مردم آسفالت شده و درحال حاضر نیز ۳۰۰ هزار متر مربع دیگر زیر سازی، جدول گذاری و ابنیه آن اجرا شده است و درصورت تخصیص قیر رایگان  این مهم در سطح ۲۵ روستای شهرستان اجرا خواهد شد.

مهندس میری به مشارکت مردم روستاها برای اجرای پروژه های عمرانی اشاره کرد و گفت: آسفالت معابر نیاز به مشارکت مردم دارد و اگر نباشد مشارکت مردم روستا امکان اجرای پروژه‌های عمرانی نخواهد بود. همچنین مهندس حسین اولیایی مدیر آب و فاضلاب شهرستان بردسکن با اشاره به فرسودگی های بالای شبکه انتقال آب افزود: روستاهای کشمر، آبنو و علی آباد بیشترین فرسودگی های شبکه انتقال آبرسانی رادر سطح روستاهای شهرستان  دارند.

وی افزود: با توجه به درصد کم تخصیص اعتبارات نیاز است با مشارکت مردم و دهیاران و شوراها اصلاح شبکه های آبرسانی صورت گیرد. وی بیان داشت: ۶ هزار متر اصلاح شبکه توزیع در حوزه روستایی را تاکنون داشته‌ایم که افزایش رضایتمندی را در بر داشته است.
مهندس حسین حکمتی فر مدیر  امور ناحیه آب  شهرستان های بردسکن و کاشمر هم در پی اظهارات  شوراها و دهیاران  این روستاها گفت:  بحث طرح خاموشی چاه موتورهای کشاورزی یک  دستورالعمل استانی است و چانه زنی دراین رابطه  فقط انرژی خود را هدر می دهیم. وی عنوان کرد: بخش کشاورزی بیشترین مصرف کننده  آب است و باید از سطح زیرکشت  موجود  بهره برداران بتوانند  راندمان تولید را افزایش دهند.  

وی با اشاره به افت شدید منابع آبی  از اجرای طرح همیاران آب  و یا طرح سازگاری کم آبی در استان خبرداد  و گفت:  کشاورزان باید  خودشان را با این طرح همراه کنند  و  از آب موجود   نهایت صرفه جویی را داشته باشند. دراین نشست دهیاران و شوراهای اسلامی این روستاها مسایل و مشکلات  و اقدامات انجام شده  در روستاهای آبنو، علی آباد و کشمر را  مورد اشاره  قرار دادند و از مسئولان دستگاههای اجرایی خواستار رفع  مشکلات و مطالبات مردم  این روستاها شدند. در ابتدای ورود به روستاهای علی آباد، آبنو و کشمر فرماندار بردسکن، معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری، بخشدار مرکزی،   جانشین سپاه، روسای ادارات برق، آب، راهداری، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، مدیر امور ناحیه آب و مسئول دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بر سر مزار شهدای این روستاها حاضر و به مقام شامخ شهدا ادای احترام  گذاشتند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.