سخنگوی نیروی انتظامی گفت: درخواست صدور اعلان قرمز برای چهار نفر از مرتکبان ترور شهید فخری زاده و همچنین لایحه دفاعی صدور اعلان قرمز اینترپل برای عاملان وآمران ترور سردارشهید قاسم سلیمانی نیز تنظیم شده است.

درخواست صدور اعلان قرمز برای عاملان ترور قاسم سلیمانی و فخری‌زاده

قدس آنلاین: پلیس بین‌الملل یا اینترپل سازمانی بین‌المللی است که برای مبارزه با مجرمان بین‌المللی و برقرار کردن امنیت عمومی کشورهای عضو سازمان به وجود آمده‌است. اهداف اصلی این سازمان، همکاری بین پلیس کشورهای عضو و هماهنگ‌کردن مراجع قضایی این کشورها برای مبارزه با مجرمان و جرم‌های بین‌المللی است.

اعلامیه‌های پلیس بین الملل بخش‌نامه‌هایی بین‌المللی هستند که به چهار زبان رسمی سازمان منتشر می‌شود و حاوی مشخصات هویتی فرد تحت پیگرد، اطلاعات راجع به جوانب قضایی جرم ارتکابی و اقداماتی که از سوی اداره اینترپل یا نیروی پلیس کشوری که فرد تحت پیگرد در آنجا پیدا می‌شود، باید انجام گیرد، است. این اعلامیه‌ها بسته به حساسیت محتوایی و موضوع، به چند دسته آبی، سبز، زرد، مشکی و قرمز دسته بندی شده است.

اعلان قرمز یا اعلان برای افراد تحت پیگرد، اعلانی است که می‌توان افرادی را که مرتکب جرم می‌شوند و به کشور یا کشورهای دیگر می‌گریزند را تحت پیگرد بین‌المللی قرار داد. در اعلان قرمز تصریح می‌شود که اداره اینترپل کشوری که فرد تحت پیگرد در آنجا پیدا شود، باید بلافاصله اداره اینترپل کشور درخواست‌کننده و دبیرخانه مرکزی را مطلع کند. از نظر کشورهایی که اعلان قرمز را به موجب نظام قضایی‌شان به رسمیت شناخته‌اند، اعلان قرمز به منزله درخواست دستگیری موقت است؛ لذا اعلان قرمز از این جهت مبنای حقوقی دستگیری فرد تحت پیگرد را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل، در اعلان قرمز تأکید می‌شود کشور درخواست کننده، از چه کشورهایی درخواست استرداد متهم را می‌کند.

پلیس بین‌الملل می‌گوید که نام تمام افراد تحت تعقیب در کشورهای مختلف در سایت اینترپل منتشر نمی‌شود، اما «کشور متقاضی است که تصمیم می‌گیرد که آیا اطلاعاتی دربارهٔ فرد تحت تعقیب در دسترس عموم قرار بگیرد یا اینکه این اطلاعات فقط برای مقامات قضایی و انتظامی قابل دسترس باشد.

به گزارش ایرنا، سردار مهدی حاجیان امروز در یک نشست خبری افزود: لایحه دفاعی صدور اعلان قرمز اینترپل برای عاملان وآمران ترور سردارشهید قاسم سلیمانی نیز تنظیم شده است.

وی اضافه کرد: ما حافظ حقوق بشر هستیم و جمهوری اسلامی از بشریت محافظت می‌کند. عملکرد پلیس ما، جهان شمول است و جامعه جهانی باید بداند که ما در صف اول مبارزه با جرائم سازمان یافته هستیم. دولت‌های مستبد ما را ناقض حقوق بشر می‌دانند،  در عمل مردم جهان می‌دانند که کدام کشورها حافظ حقوق بشرند و اقدامات جهان شمول ما در این زمینه چه بوده است.

حاجیان اضافه کرد: مبارزه با تروریسم در سطح جهانی و بین‌المللی نیز به عهده جمهوری اسلامی است، منبع درآمد تروریسم موادمخدر وجرائم سازمان یافته است که ایران در صف اول این مبارزه قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.