قزوین-عبور ۱۲ کیلومتر از شبکه ریلی از داخل شهر تاکستان یکی مطالبات قدیمی مردم است که تاکنون در بسیاری از جلسات و از سال ها پیش مطرح اما هنوز اقدامی برای این مطالبه انجام نشده است.

انتقال خط آهن «تاکستان» شاید وقتی دیگر؛ مسئولان زیر بار نمی روند

قدس آنلاین-گروه استان ها:سالهاست مردم تاکستان به دنبال انتقال ریل‌های این خط راه آهن به بیرون از تاکستان هستند تا اینکه در سال ۸۵ و بعد از سفر استانی رئیس جمهور وقت به تاکستان و شنیدن خواسته مردم، دستور رسیدگی به این موضوع صادر شد.

بهبهانی مسئول وقت راه آهن، پس از دیدارهایی از محل، دستور تشکیل تیم مطالعاتی برای بررسی لازم و انتقال این خط ۱۳ کیلومتری به حاشیه را صادر کرد و پس از این دستور بود کارشناسان مربوطه به مدت ۴ ماه در تاکستان مستقر شدند و به جمع بندی نهایی یعنی انتقال به بالای اتوبان به طوری که انشعاب از خط قزوین_رشت صورت گیرد رسیدند.

در همین راستا کمیسیون ماده ۳۲ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری هم تأییدیه اجرایی شدن آن را صادر کرد تا با انتقال این خط آهن به خارج از شهر مردم شاهد بسترسازی‌ها برای توسعه مطلوب شهر باشند.

حتی بودجه مناسب برای این کار نیز برآورد و مصوب شد این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در مدت ۴ سال عملیاتی شود اما این طرح هیچ وقت به سرانجام نرسید.

جابجایی خط آهن ضرورت دارد

بنا بر گفته  نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی ۱۲ کیلومتر خط ر یلی در تاکستان این شهر را به دو نیمه تقسیم کرده که مطالبه مردم خروج این مسیر است که هر کیلومتر آن ۶۰۰ میلیون تومان لازم دارد.

رجب رحمانی در این رابطه اظهار می کند: وجود ایستگاه راه‌آهن در جنوب شهر تاکستان مشکلات زیادی برای اهالی این منطقه به وجود آورده است و لذا انتقال ایستگاه راه‌آهن تاکستان به بیرون از شهر یکی از مطالبات دیرین مردم این شهر است و باید این انتقال هر چه زودتر محقق شود.

وی با ذکر اینکه وجود این راه‌آهن موانعی را برای عبور و مرور مردم جنوب تاکستان ایجاد می‌کند، اضافه کرد: با توجه به اینکه بیمارستان و درمانگاه‌های شهر تاکستان بالای راه‌آهن قرار دارند، وقتی که قرار است یک بیمار قلبی و یا مجروح یک سانحه رانندگی به بیمارستان منتقل شود، آمبولانس باید دقایق زیادی معطل شود تا قطار از جلوی جاده عبور کند.

وی با بیان اینکه  یکی از مشکلات مردم تاکستان عبور ریل راه آهن از داخل شهر است می افزاید: د این راستا انتظار داریم برای خروج این ریل اقدام شود.

مسئولان چه می‌گویند؟

سرپرست معاونت فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به درخواست عده‌ای از اهالی تاکستان برای انتقال راه‌آهن و ایستگاه آن به بیرون از شهر اذعان می‌کند:  سیاست این شرکت در ایجاد ایستگاه‌ها، احداث آن‌ها در خارج از شهر بوده و همین ایستگاه نیز در زمان ساخت در بیرون شهر قرار داشته و بعدها با توسعه شهر و ساخت‌وسازها در داخل شهر قرارگرفته است.

داوودی بابیان اینکه مطالعات و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که امکان انتقال خط آهن و ایستگاه قطار تاکستان به خارج از شهر وجود ندارد و اجرای چنین طرحی نیز به سود شهروندان و مسافران تاکستانی نخواهد بود، اظهار می‌کند: چنین کاری شاید برای عده‌ای محدود منفعت داشته باشد اما در اجرای طرح‌های بزرگ زیرساختی و اصلاحات آن باید منافع عمومی و اکثریت در نظر گرفته شود.

این مسئول شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مخاطرات و ملزوماتی مانند تأمین امنیت و زیرساخت در صورت انتقال خط آهن و ایستگاه قطار به خارج از شهرها اظهار می‌کند: اگر حتی خط آهن و ایستگاه تاکستان جابه‌جا و به خارج از شهر منتقل شود، چندین سال بعد بازهم با گسترش ساخت‌وسازها، شاهد قرارگیری آن در حریم شهر خواهیم بود.

پرونده انتقال بسته شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین بابیان اینکه مسیر خط آهن در شهر تاکستان تحت هیچ شرایطی تغییر نمی‌کند و بودجه‌ای برای این موضوع پیش‌بینی‌نشده است.اظهار می‌کند: مهندسان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و کارشناسان حوزه وزارت راه و شهرسازی پس از بررسی‌های مختلف، تغییر مسیر خط آهن در شهر تاکستان را از حیث فنی و اقتصادی مناسب ندیدند و مردم فهیم این شهر نیز البته به نتیجه رسیده‌اند.

ابوالفضل یاری با بیان اینکه موضوع تغییر مسیر خط آهن تاکستان را باید پرونده بسته‌شده دانست، اظهار می‌کند: تفاهمی بین استانداری و وزارت راه و شهرسازی انجام‌شده تا به‌جای تغییر مسیر خط آهن، با ارائه مشوق‌هایی همچون تغییر کاربری و اصلاح طبقات پلاک‌های مسکونی و همچنین نصب دیواره‌های صوتی و صداگیر بتوان شرایط بهتری را برای زندگی ساکنان مجاور با خط آهن تاکستان فراهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.