سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات و اتهامات دبیر شورایعای امنیت ملی اوکراین پیرامون حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، با تاکید بر اینکه رویکرد برخی از کشورها و عناصر نشان می‌دهد به دنبال حل موضوع نبوده و می‌خواهند ماجرا را سیاسی کنند، گفت: ما اسیر سیاست‌زدگی برخی افراد ورشکسته نخواهیم شد و اجازه نمی‌دهیم سیاست‌زدگی وارد این مسئله شود.

در پروندۀ هواپیمای اوکراینی اسیر سیاست زدگی نمی‌شویم/ قانون جنگل که نیست؛ دولت کره باید پول‌های ایران را بدهد

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز خود  به اظهارات دبیر شوراس عالی امنیت ملی اوکراین که ایران را به «کتمان حقیقت» و «عدم‌شفافیت در تحقیقات پرونده سقوط هواپیمای این کشور» متهم کرده بود، واکنش نشان داد و با تاکید بر اینکه صلاحیت انحصاری در پیگیری قضایی متهمین این ماجرا با ایران است، گفت:، دادستان نظامی تهران از روز نخست اقدامات لازم را در این مسیر انجام داده است.

الکسی دانیلوف در اظهاراتی غیر مستندو نامنطبق بر اسناد و گزارشهای فنی ارائه شده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی را اقدامی تروریستی خوانده و گفته بود پیشنهاد غرامت ایران مطابقتی با شرایط سانحه ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این اتهامات، با یادآوری اینکه متهمین این حادثه دستگیر شده‌اند و پرونده طبق مقررات پیگیری شده است، اظهار کرد: ما با دولت اوکراین معاضدت قضایی انجام دادیم و دو دور گفت‌وگوی سیاسی، حقوقی فنی و قضایی و... با طرف اوکراینی انجام شد. دور سوم نیز قرار بود در نوامبر ۲۰۲۰ در اوکراین برگزار شود که علیرغم پیگیری ما کی‌یف هنوز تاریخ نهایی را برای انجام این مذاکرات اعلام نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: ‌طبق ماده ۱۳ معاهده شیگاکو ما باید گزارش فنی خود را  ارائه می‌کردیم و با جدیت و پیگیری سازمان هواپیمایی کشوری این گزارش هم به شکل ویدئوکنفرانس ارائه شد و هم در  نهم دی ماه به طور رسمی و مکتوب برای طرف اوکراینی  ارسال شد و این کشورها ۶۰ روز فرصت دارند نظر خود را ارائه کنند و بعد از آن، سازمان هواپیمایی می‌تواند گزارش خود را تکمیل و آن را ارائه کند.

خطیب زاده  با بیان اینکه رویکرد برخی از کشورها و عناصر دیگر نشان می‌دهد به دنبال حل موضوع نبوده و می‌خواهند ماجرا را سیاسی کنند، گفت: کسانی که با مسائل آشنا هستند می‌دانند که در ماجراهای کوچک‌تر هم ممکن است سال‌ها روند قضایی طول بکشند و  در این ماجرای بزرگی مانند این حادثه  فشارهای سیاسی درست نیست. رسیدگی قضایی باید عادلانه و دقیق باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در دور گفت‌وگوی انجام شده ، موضوع غرامت‌ را هم مطرح کردیم ولی طرف اوکراینی نظری نداد، تصریح کرد: ایران به نشان حسن نیت پرداخت دیه یکسان را به همه قربانیان مطرح کرده است. به رغم این ماجرای ناگوار، دولت ایران به عنوان دولت مسئول در چارچوب فنی این مسائل را رسیدگی کرده ولی اسیر سیاست‌زدگی برخی عناصر و افراد ورشکسته نخواهیم شد و اجازه نمی‌دهیم سیاست‌زدگی وارد این مسئله شود.

تروئیکای اروپایی شریک آمریکا در نقض برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه انتقادی تروئیکای اروپایی در مورد آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد در ایران که این اقدام را نقض آشکار تعهدات برجامی و اقدامی منفی خوانده بودند هم با بیان اینکه این کشورها نه تنها به وظایف خود عمل نکردند بلکه شریک آمریکا در نقض برجام بودند، اظهار داشت: این کشورها بهتر می‌دانند آنچه امروز توسط ایران در خصوص کاهش تعهدات انجام می‌شود ذیل برجام و در چارچوب‌ بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام است.

وی تصریح کرد: آنها بهتر می‌دانند آنچه در ایران رخ می‌دهد نشانه یک بیماری و معضل است نه ریشه آن و نقض مکرر برجام در ابعاد تحریمی توسط آمریکا و اروپایی‌ها صورت گرفته است.

اجرای مؤثر در برابر اجرای مؤثر

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اقدامات اروپایی ها را به مسکنی برای کم کردن و مخفی کردن تب برجام بیمار تشبیه کرد که راه حل و درمان بیماری نیست و گفت: آن روز که اروپا و آمریکا به اجرای تعهدات خود برگردند ما به تعهدات خود برمی‌گردیم. اجرای موثر در مقابل اجرای موثر.

قانون جنگل که نیست، کره باید پولهای ایران را بدهد

خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره نفتکش توقیف شده کره جنوبی و طرح این ادعا که ایران آن را برای آزاد کردن پولهای بلوکه شده‌اش گروکشی کرده، با اشاره به اینکه کشتی کره‌ای به خاطر آلوده کردن محیط زیست دریایی در خلیج فارس و خطایی که داشته و با اخطار قبلی و حکم قضایی به ساحل هدایت شده و یک امر کاملا مرسوم فنی بوده اس، گفت:  آنهایی که به دنبال سیاسی کردن موضوع هستند مسیر غلطی را می‌روند. 

وی با یادآوری اینکه کشتی کره‌ای می‌تواند در مسیر قانونی وکیل در اختیار بگیرد و از خود دفاع کند، افزود: ما موظف هستیم از محیط زیست دریایی حفاظت کنیم. به طرف کره‌ای و به سایر طرف ها که دخالت کرده‌اند مکرر گفته‌ایم هر چقدر سیاسی کنند به حل و فصل موضوع فنی کمک نمی‌کند. امیدواریم اسناد و مدارک لازم را به دادگاه ارائه کنند. ما کمک‌های لازم را از لحاظ کنسولی و غیرکنسولی انجام داده‌ایم.

این مقام وزارت امور خارجه درباره امکان ازاد شدن ملوانان کشتی توقیف شده هم گفت: هیچ منعی برای این کار از نظر ما وجود ندارد ولی این موضوعی است که باید روند قضایی خود را طی کند و دادگاه در ارتباط با آن تصمیم گیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز با تاکید بر اینکه امکان عدم پرداخت این طلب از سوی دولت کره وجود ندارد، اظهار داشت:  قانون جنگل که حاکم نیست، دولت کره هم هیچ وقت نگفته نمی‌خواهد این پول را بدهد ولی بهانه‌هایی را مطرح کرده و هر چه زودتر به این بهانه‌ها پایان دهند و پول ایران را آزاد کنند بهتر است اما اینکه دولت کره نتوانسته به تعهداتش عمل کند و پاسخگو باشد و در تاریخ روابط دو کشور باقی می‌ماند.

سئول بیش از این منتظر ۲۰ ژانویه نماند

وی با اشاره به سفر هیئتی از کره به ریاست معاون وزیر خارجه این کشور و رایزنی‌های او با عباس عراقچی و دیگر مقامات کشور، گفت:این سفر در راستای پرداخت بدهی این کشور انجام شده است. ما می‌خواهیم پول‌های بلوکه شده ایران به سرعت آزاد شود. در حال حاضر در این زمینه تحول خاصی رخ نداده است و امیدواریم کره جنوبی بیش از این منتظر ۲۰ ژانویه ننشیند.  

توقف اجرای پروتکل الحاقی به معنای اخراج بازرسان نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مرود اظهارات نایب رئیس مجلس مبنی بر اخراج بازرسان آژانس با اجرای بند دیگر مصوبه اقدام راهبردی مجلس و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از اسفند ماه هم با بیان اینکه مصوبه مجلس روشن است و ابهامی ندارد، گفت: احتمال دارد ایشان به بند ششم آن قانون اشاره کرده باشند که می‌گوید در صورتی که طرف مقابل به تعهدات‌شان عمل نکنند، نظارت فراپادمانی پایان می‌یابد که البته به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.

وی درباره زمان اجرای این بند از قانون هم گفت: درباره ضرب الاجل ایران برای بازگشت آمریکا به برجام اظهار داشت: هفته آخر فوریه خواهد بود. البته دزمان قیق‌تر را میت وان از ستاد برجام یا اداره کل حقوقی وزارت امور خارجه سوال کرد.

ترس آمریکایی ها از اخراج از عراق

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری تحریم فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی که بخشی از نیروی ارتش عراق به شمار می‌رود را محکوم کرد و اقدامی محکوم به شکست خواند و افزود: آمریکایی‌ها نگران اخراج خود از عراق هستند و این رفتارها ارزش جدی ندارد و نشانگر وضعیت نامطلوب آمریکا در منطقه غرب آسیا و روزهای پایانی ترامپ است.

وی خاطرنشان کرد: در یمن سال‌هاست که از یک جنگ ناعادلانه و شرم آور حمایت کرده‌اند. مردم یمن هیچگاه فراموش نمی‌کنند در محاصره برای دارو، غذا و آب و دارو بودند و اینها رخ نمی‌داد به خاطر چک سفید امضایی که آمریکا در اختیار سعودی قرار داد. آمریکا و هیچ کشور سرکشی در این منطقه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد مگر اینکه به واقعیات منطقه توجه کنند. دیر یا دور نخواهد بود که با این گروه‌های بومی از جمله در یمن گفت‌وگو خواهند کرد. 

یک اتاق دستور ترور سردار سلیمانی و جنگ علیه دموکراسی داخل آمریکا را داد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در  ادامه این نشست خبری به رویدادهای اخیر در واشنگتن هم  پرداخت و ماجرای یورش حامیان ترامپ با فراخوان او به کنگره آمریکا را یک داستان کامل توصیف کرد و گفت: شرم‌آورترین دولت آمریکا به شرم‌آورترین شکل ممکن در حال اخراج است و اقداماتی که علیه کشورهای دیگر با زور و قلدری جلو می‌برد را به صورت عریان در خانه خود دید. 

وی افزود: همان اتاقی که دستور ترور شهید سلیمانی و دستور جنگ تمام عیار  اقتصادی بر علیه ملت ایران داد ، دستور جنگ بر علیه دموکراسی در داخل آمریکا را هم صادر کرد. این وعده تاریخ است که هیچ اقدامی را نمی‌کنید مگر اینکه نتیجه آن را خواهید دید.

خطیب زاده تاکید کرد: ما خوشحال نیستیم که درد و رنج مردم آمریکا را می‌بینیم، ولی آنها قربانیان سیاست‌های جنگ طلبانه زمامداران خود هستند. بسیاری از خون‌ها به ناحق توسط زمامداران آمریکا ریخته شدهاست و آمریکا باید روزی پاسخگوی این خون‌های به ناحق ریخته شده باشد.

از روز اول قرار نبود واکسن آمریکایی و انگلیسی بخریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سوال دیگری در مورد واکنش‌ها به منع خرید واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا و متهم کردن ایران به سیاسی کردن واکسن، با اشاره به اینکه مسائل فنی در این مورد را وزارت بهداشت باید توضیح دهد، گفت: اتفاقا موضوع کرونا غیر سیاسی‌ترین موضوعی بوده که ایران از روز اول با آن درگیر بوده است و از نگاه آنها سیاسی‌ترین موضوعی بوده که وقیحانه سعی کردند علیه ایران از آن استفاده کنند. 

وی گفت:‌یادتان هست می‌گفتند کاری که فشار حداکثری شکست خورده آنها نمی‌تواند انجام دهد کرونا با ایران می‌کند. امروز همان رویکرد سیاسی زده را از مسیر دیگری دنبال می‌کنند. رویکرد ما هیچ وقت سیاسی زده نبوده است. 

خطیب زاده با یادآور اینکه آمریکا و انگلیس محصولات خود را برای سالها پیش فروش کرده‌اند و اگر اقداماتی را انجام می‌دهند از باب نمایش‌های فریبکارانه است، به تولید مشترک واکسن با کوبا اشاره کرد و افزود: ما عضو کواکس هستیم و از روز اول می‌دانستیم آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی چه مضایقی را برای ما اعمال می‌کنند ما واکسن‌های معتبر دیگر را انتخاب کردیم. 

خطیب‌زاده گفت:‌اینکه چه واکسنی استفاده شود از نظر فنی با وزارت بهداشت است. اصلا هیچ وقت و هیچگاه در طول این مسیر بر خلاف کسانی که دوست داشتند استفاده سیاسی کنند، نگاه ما سیاسی نبوده است.

پایگاه های نظامی ترکیه در آذربایجان

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به برنامه ساخت سه پایگاه نظامی متعلق به ترکیه در خاک آذربایجان در پی پیروزی این کشور در جنگ قره‌باغ و تاثیر آن بر افزایش تنش‌ها در منطقه هم با بیان اینکه ما از  آنچه در توافق‌ میان جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان رخ داد، استقبال کردیم چون  در این توافق، باکو و ایروان به دنبال غیرنظامی کردن منطقه و ایجاد یک روابط منطقی هستند، تصریح کرد: هر اقدامی که به این مسئله کمک کند، آن را اقدامی درست و هر بر خلاف این مسیر را غیرسازنده می‌دانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.