مصطفی محدثی‌خراسانی می‌گوید به دلیل نداشتن راهبرد کلان در نظام فرهنگی کشور فتیله جشنواره شعر «فجر» پایین آمد که مهم‌ترین عامل آن هم نداشتن پشتیبانی مالی است.

تصور می‌کنند شاعران در آسمان‌ها سیر می‌کنند پس نیاز به پشتیبانی هم ندارند

قدس آنلاین: این شاعر، داور پانزدهمین جشنواره شعر «فجر» و عضو هیئت‌ علمی دوره‌های پیشین این رویداد در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت برگزاری این جشنواره در سال‌های اخیر اظهار کرد: طرح برگزاری جشنواره شعر «فجر» اگر چه با سال‌ها تأخیر شکل گرفت ولی در نهایت انجام شد و خوشبختانه در سه، چهار دوره اول به دلیل فضای فرهنگی و اوضاع اقتصادی کشور رونق و شکوه چشم‌گیر خاصی داشت.

او افزود: من فکر می‌کنم بعدها به دلیل این‌که راهبرد کلان و تعریف‌شده‌ای در نظام فرهنگی کشور برای شعر نداریم، به مرور فتیله این جشنواره پایین آمد که مهم‌ترین عامل آن هم نداشتن پشتیبانی مالی بود. وگرنه عشق و ارادت بین شاعران بوده است و متولیان جشنواره شعر «فجر» در تمام این سال‌ها از خبره‌ها و اهل ادب تراز اول کشور بوده‌اند و نقدی در این حوزه بر آن وارد نبوده بلکه بیشتر به نداشتن راهبرد کلان در نظام فرهنگی کشور و نبود حمایت‌های مالی خوب از این جشنواره مربوط است.

محدثی‌خرسانی اما گفت که در مجموع روند جشنواره شعر «فجر» را مثبت می‌بیند، چرا که این جشنواره به ایجاد انگیزه در فضای ادبی کشور کمک کرده است.

شاعر «هزار مرتبه خورشید» همچنین درباره برخی انتقادها نسبت به انتخاب دبیر علمی پانزدهمین جشنواره شعر فجر از جامعه دانشگاهی و این‌که گفته شده در میان جامعه شاعران نام‌آشنا نبوده است نیز بیان کرد: تا کنون از دوره اول این جشنواره که آقای قزوه دبیری آن را بر عهده داشت و دوره دوم که آقای اکرامی بود تا دوره گذشته دبیری جشنواره شعر «فجر» هر سال دست شاعران بوده و من منافاتی با این‌که یک سال هم فردی از چهره‌های آکادمیک دبیری را بر عهده بگیرد، نمی‌بینم. این خود به نحوی شاید به توسعه شعر و ترویج جریان آن و جشنواره شعر «فجر» در حوزه‌های آکادمیک کمک کند. علی‌رغم این‌که شنیدم امسال عده‌ای با دبیری یکی از استادان دانشگاه مخالفت کرده‌اند، من مخالف نیستم و این را کار آسیب‌زایی نمی‌بینم و فکر می‌کنم اگر درست عمل شود، می‌تواند برکاتی هم داشته باشد.

او سپس با بیان این‌که حق شعر در نظام فرهنگی ما خصوصاً در مقایسه با سایر هنرها به درستی ادا نشده گفت: اگر بودجه یک فیلم سینمایی را به شعر اختصاص می‌دادند، به نظر من شعر ظرفیت زیادی در برنامه‌سازی و نفوذ بین مردم دارد. همان‌طور که می‌بینیم چند برنامه ادبی که صدا و سیما دارد، مثل قندپهلو یا مشاعره بین مردم خیلی جا باز کرده‌اند با این‌که بیشتر مبتنی بر سلیقه‌های فردی و با علاقه یکی، دو نفر انجام می‌شوند. بنابراین اگر بر روی شعر سرمایه‌گذاری درست و حسابی شود، آن‌قدر ظرفیت نفوذ در بین مردم را دارد و آن‌قدر برنامه‌های متنوع مبتنی بر شعر در رسانه ملی و فضای فرهنگی کشور می‌توان تولید کرد که چیزی از بعضی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی کم ندارد و می‌تواند به همان گستردگی بین مردم نفوذ کند.

داور پانزدهمین جشنواره شعر «فجر» همچنین بیان کرد: اما متأسفانه روی شعر سرمایه‌گذاری نمی‌شود چون می‌بینند که شاعران قلم و کاغذی دارند، تصورشان این است دیگر هزینه‌ای نیاز ندارند و شاعر هم که از دنیا بریده و در آسمان‌ها سیر می‌کند پس نیاز به پشتیبانی هم ندارد و این‌طور حوزه شعر رها شده است.

محدثی‌خراسانی در ادامه اظهار کرد: تنها فردی که اهمیت شعر را در نظام ما می‌دانند و می‌دانند که هر چقدر بر شعر سرمایه‌گذاری شود باز هم ظرفیت دارد، مقام معظم رهبری هستند که به نظر من اگر حمایت‌های ایشان نبود، وضعیت شعر از آن‌چه حالا هست تاریک‌تر بود.

او در پایان گفت: شما به عنوان یک رسانه ببینید که جایگاه شعر در نظام فرهنگی ما کجاست و برای شعر در کدام وزارتخانه و نهاد فرهنگی جایگاه درست و حسابی تعریف شده و از آن پشتیبانی می‌شود. خیلی‌ها مدعی شعر هستند اما هیچ‌کدام در قبال آن پاسخگو نیستند و دلیل عمده آن هم همین است که به اندازه کافی پشتیبانی و بودجه لازم برای شعر در ادارات و وزارتخانه‌های ما درنظر نگفته‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.