سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مصوبه مجلس برای تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد برای ما به راحتی قابل تحقق است، گفت: شاید زودتر از هشت ماه بتوانیم به این میزان برسیم.

زودتر از هشت ماه به ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد می‌رسیم

قدس آنلاین

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه شب ۲۲ دی ماه با حضور در برنامه جهان آرا  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای درباره آغاز مجدد تولید غنی سازی ۲۰ درصد عنوان کرد: شروع ۲۰ درصد با توجه به قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس در ماده اول مقرر کرده بلافاصله بعد از تصویب از سرگیری غنی سازی ۲۰ درصد را داشته باشیم. در مورد ۲۰ درصد ما سال ۱۳۸۸ تولید آن را شروع کردیم زمانی که دنبال سوخت راکتور تهران بودیم و بعد از آن موفق شدیم سوخت را تولید کنیم و نقطه عطفی برای فعالیت‌های هسته‌ای ما شد.

وی افزود: مجلس تصمیم گرفت تولید ۲۰ درصد از سر گرفته شود. اگر چه در گام‌های کاهش تعهد این موضوع را داشتیم و وقتی عدد ۳.۶۷ را کنار گذاشتیم عملا می‌توانستیم تا ۲۰ درصد بالا برویم، ولی بنا به سیاست‌های دولت تصمیم گرفته شد در حدود ۴.۵ درصد تا ۵ درصد تولید کنیم که آن هم بالاتر از ۳.۶۷ درصد بود و آن هم مواد اولیه امروز ما را تولید می‌کرد.

کمالوندی بیان کرد: الان حدود چهار تن مواد اولیه داریم و مصوبه مجلس که حدود ۱۲۰ کیلوگرم ظرف یک سال تولید کنیم به راحتی برای ما قابل تحقق است. از زمانی که کار را شروع کردیم شاید زودتر از هشت ماه مقداری که قانون تعیین کرده به آن برسیم.

وی درباره واکنش‌ها به آغاز غنی سازی ۲۰ درصد گفت:‌ متاسفانه سیاه‌نمایی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران از ابتدا بوده که نه به فعالیت‌های کشور ما بلکه به ذات تکنولوژی هسته‌ای برمی‌گردد. وقتی می‌خواهید به قله هسته‌ای برسید باید به قله‌های دیگر در حوزه‌های فیزیک، شیمی، ‌ ریاضی و سیالات و ... برسید. وقتی توانایی‌های ایران را دیدند به سیاه‌نمایی شروع کردند که ایران به دنبال سلاح‌ هسته‌ای و اهداف دیگر است و ۶ قطعنامه شورای امنیت، هفت قطعنامه شورای حکام و ۶ تا تصمیم نامه در شورای حکام داشتیم که حدود ۲۰ تا به نحوی قفل و بندی بود که فکر می‌کردند می‌توانند به این ترتیب صنعت هسته‌ای را کنترل می‌کنند.

 کمالوندی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای ایران زایش از درون بوده است، اظهار داشت: تلاش کردند سیاه‌نمایی کردند و با فشارها به ایران محدودیت ایجاد کنند و اهداف اقتصادی و علمی و فنی داشتند و یکسری اهداف سیاسی. وقتی می‌خواستند این سیاه‌نمایی را داشته باشند مترصد فرصت‌هایی بودند مثل ۲۰ درصد. این تلقی را برای دنیا ایجاد می‌کنند که ایران به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است.

وی گفت: امروز کسی در دنیا نیست که باور کند جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح‌ هسته‌ای است.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره قانون اخیر مجلس اظهار داشت: یکسری ملاحظات سیاسی دولت داشت که به دولت و وزارت خارجه مربوط می‌شود. ما به عنوان سازمان مجری تصمیمات عالیه نظام را اجرا می‌کنیم و زمانی قانونی باشد حتما باید اجرا شود به خصوص اینکه در مسیر شکل گیری قانون حضور داشتیم و قانون می‌توانست به نحوی باشد که ما نتوانیم اجرا کنیم. بعضی موارد است که اگر آنچه مدنظر مجلس بخواهد انجام شود باید یکسری همراهی‌ها با سازمان انرژی اتمی انجام شود.

کمالوندی بیان کرد: دولت بنا به دلایلی موافق نبود که در آن مقطع این قانون تصویب شود و ملاحظات خود را مطرح کرد و من هم در صحن علنی مجلس مواضع دولت را مطرح کردم. ولی آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی نظرشان این است که این یک فرصتی است برای صنعت هسته‌ای ما که خودنمایی کند. چون متاسفانه آنقدر مطرح شده که صنعت هسته‌ای ما نابود شده است، در حالی که حدود هشت سال است من در کنار متخصصان عزیز خدمت می‌کنم به جرأت می‌توانم بگویم صنعت هسته‌ای ما امروز به هیچ وجه قابل ملاحظه با شش هفت سال پیش نیست به لحاظ پیشرفت‌هایی که در حوزه فنی کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما سه نوع محدودیت بود که یک محدودیت در تعداد سانتریفیوژ بود، اظهار داشت: درست است ۱۹ هزار سانتریفیوژ ایستاده داشتیم که از اینها ۱۱ سانتریفیوژ کار می‌کرد و بخش مهمی از سانتریفیوژها کار نمی‌کردند چه به دلایل سیاسی و چه فنی. وقتی شما از ۱۱ هزار سانتریفیوژ به شش هفت هزار سانتریفیوژ رفتید، این محدودیت با توجه به اینکه در یک برنامه صنعتی حداقل از ۴۸ هزار سانتریفیوژ می‌کنید این ۴۸ هزار سانتریفیوژ ما را به ۱۹۰ هزار سو نمی‌رساند.

وی همچنین گفت که تست‌های مکانیکی سانتریفیوژ IR9 با ۵۰ سو به تدریج در حال شروع شدن است.

کمالوندی همچنین درباره راکتور آب سنگین اراک بیان کرد: لوله‌هایی که در کلندریا بود و پیشنهاد از طرف ایران بود که در آن لوله‌ها سیمان ریخته شود، چون اطلاع داشتیم لوله‌های دیگر را داریم که عوض کنیم و اگر بخواهیم برگردانیم حدود دو ماه می‌توانیم راکتور قبلی را دوباره احیا کنیم.

به گزارش فارس، معاون علی اکبر صالحی خاطرنشان کرد: در مجلس صحبت از این بود که چون هدف ما لغو تحریم‌هاست و اگر این قانون را تصویب و این لوله‌ها را دوباره گذاشتیم و مثلا دو ماه دیگر اینها عقب نشینی کرده و تحریم‌ها را لغو کردند و قرار شد به عقب برگردیم، دوباره لوله‌ها را از بین ببریم. به همین خاطر تصمیم گرفتند که به جای آن راکتور جدیدی را در نظر بگیرند که طبق ماده پنج قانون ما باید برنامه زمانبندی راکتور جدید را ظرف یک ماه تقدیم مجلس کنیم که در این زمینه کار لازم انجام شده است.

کمالوندی با بیان اینکه همان راکتور قبلی با مشخصات قبلی است، گفت: الان دو مسیر را برای راکتور طی می‌کنیم. یک راکتور بهینه شده است. این راکتور جدید به دلیل اینکه شار نوترونی بالا دارد و فضا برای آزمایشات بعد از پرتودهی می‌دهد راکتور بهتری است. راکتور قبلی به دلیل اینکه سوخت عادی مصرف می‌کرد، کالندریا تمام فضا را برای سوخت اشغال می‌کرد. الان که از سوخت غنی شده استفاده می‌کنید یک سوم برای سوخت اشغال می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: قرار است نیمه اول سال آینده تست سرد این راکتور را داشته باشیم.

در حال تکمیل ...

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.