هیئت مذاکره‌کننده کره جنوبی به ریاست «چویی جونگ کان» معاون وزیر خارجه این کشور که در تهران به سر می‌برد در ادامه رایزنی‌هایش با رئیس کل بانک مرکزی کشورمان دیدار و درباره مسائل دوجانبه به گفت‌وگو پرداخت.

کره جنوبی تعهد داد

هیئت کره‌ای از پنجشنبه در ایران حضور داشت اما یکشنبه «چویی» هم به این گروه ملحق و وارد کشورمان شد و در نخستین روز حضورش در تهران با دکتر همتی و عباس عراقچی دیدار کرد.

موضوع دیدار روز گذشته هیئت کره جنوبی با رئیس کل بانک مرکزی، درباره برنامه‌ریزی برای آزادسازی منابع مالی بلوکه ‌شده ایران در آن‌ کشور بود و دکتر عبدالناصر همتی در نشست با چویی جونگ کان اظهار کرد: مسدود شدن پول‌ ایران در کره جنوبی چالش اصلی است و در صورتی که این موضوع حل نشود، برای احقاق حقوق و استفاده از حق طبیعی و منابعمان در کره، پیگیری‌های حقوقی آغاز شده را ادامه خواهیم داد و چنانچه بانک‌های کره‌ای به توافق‌های بین‌المللی خود با ایران پایبند نباشند، ما این حق را داریم که تحت قوانین بین‌المللی به اقدام‌های قانونی روی آوریم.

منابع مختلف میزان پول‌های بلوکه شده کشورمان را در کره جنوبی بین ۷ تا ۹ میلیارد دلار برآورد می‌کنند و این در حالی است که همتی با اشاره به سفر خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقام‌های کره جنوبی و از جمله معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد درباره این موضوع مذاکراتی انجام شد و آن‌ها قول مساعدت و همکاری دادند که عملیاتی نشد. این رفتار خطایی بزرگ و غیر قابل قبول است.

به دنبال این دیدار، باشگاه خبرنگاران در خبری اعلام کرد: روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: «امروز دکتر همتی در جلسه مشترک با هیئت کره‌ای بر این امر تأکید کرد که هیچ بهانه‌ای برای تداوم مسدودسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی که متعلق به ملت ایران است وجود ندارد. طرف مقابل به پیگیری برای رفع سریع مشکل متعهد شد».

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دیدار هیئت کره‌ای، مسدود ماندن منابع ارزی جمهوری اسلامی در کره را نه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا بلکه به فقدان اراده سیاسی دولت سئول مربوط دانست و تأکید کرد: این اقدام که تنها تسلیم شدن در برابر باج‌خواهی واشنگتن است قابل قبول نیست. وی همچنین خواستار اهتمام جدی سئول برای یافتن سازوکار لازم برای حل این موضوع، به عنوان اولویت نخست در روابط دو کشور شد.

پیگیری حقوقی برای استفاده از منابع مسدود شده در کره

این در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره نفتکش توقیف شده کره جنوبی و طرح این ادعا که ایران آن را برای آزاد کردن پول‌های بلوکه شده‌اش گروکشی کرده، با اشاره به اینکه توقیف کشتی کره‌ای به خاطر آلوده کردن محیط‌زیست دریایی در خلیج فارس و خطایی که داشته بوده، ادامه داد: آن‌هایی که به دنبال سیاسی کردن موضوع هستند مسیر غلطی را می‌روند. قانون جنگل که حاکم نیست، ما می‌خواهیم پول‌های بلوکه شده ایران به سرعت آزاد شود. در حال حاضر در این زمینه تحول خاصی رخ نداده است و امیدواریم کره جنوبی بیش از این منتظر ۲۰ ژانویه (انتخاب رسمی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا) ننشیند.  گفتنی است نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران صبح روز دوشنبه گذشته در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی خبر داد که حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بود و به دلیل نقض مکرر پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج‌فارس متوقف شد. مقامات کره ای و حامیان غربی اش تلاش داشتند با به راه انداختن بازی رسانه ای این اقدام ایران را گروه کشی تهران برای دریافت منابع ارزی مسدود شده خود از سئول نشان دهند.

دست از مماشات با کره برداریم

سفیر اسبق ایران در کره جنوبی اما در گفت و گو با قدس ضمن انتقاد از رویکرد مقامات سئول در باره محور اصلی رایزنی‌های طرفین گفت: وقتی هیئتی کلان از یک کشور راهی سرزمین دیگری می‌شود قطعاً از پیش دستور کاری برای گفت‌وگوهای دو جانبه مد نظر است. از آنجا که سفر هیئت کره‌ای به تهران از هفته‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، پس این مسئله به توقیف کشتی تجاری «هانکوک چیمی» که در خلیج فارس از سوی سپاه پاسداران توقیف شد، مربوط نیست. هرچند که این مسئله می‌تواند بخشی از گفت و گوها باشد، اما موضوع اصلی بازپرداخت پول بلوکه شده ایران و مباحث پیرامون آن است.

دکتر فریدون انتظاری در ادامه با بیان اینکه کره‌ای‌ها تاکنون با بهانه جویی و پررویی تمام از پرداخت این پول سر باز زده اند، تصریح کرد: اکنون می‌بینیم که کره‌ای‌ها ضمن اینکه پول ایران را پس نمی‌دهند، مدعی هستند ایران باید به آن‌ها به دلیل نگهداری از این پول خسارت بدهد. چندین سال است که پول‌های ایران در کره جنوبی به بهانه تحریم‌ها بلوکه شده است و دولت این کشور به بهانه‌های مختلف از پرداخت این پول سر باز می‌زند. اگر این پول بلوکه شده حدود ۸ میلیارد باشد باید گفت که در این چند سال با در نظر گرفتن ارزش افزوده، کره جنوبی رقمی حدود ۵۰ میلیارد دلار به ایران ضربه زده است؛ چراکه ایران در همان مقطع می‌توانست با این پول سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه صنعت و فناوری انجام دهد و اکنون از منافع آن بهره‌مند باشد.

وی با بیان اینکه دشمنی فقط در جنگ رو در رو نیست افزود: اکنون کره جنوبی به اهرم فشار آمریکا در موضوع ایران تبدیل شده است. این کشور پیشتر هم در اجرای اوامر آمریکا به سرعت ضمن پایان دادن به خرید نفت کشورمان شرکت‌های تجاری خود را از بازار ایران بیرون کشید و حال باید در مقابل اقدامات خود پاسخگو باشد. پس از دو سال صبر کردن حالا وقت آن است که تهران با چنین کشوری از موضع اقتدار برخورد کند. واقعیت آن است که هر جا ترسیده، کوتاه آمده و عقب نشسته‌ایم به ضررمان تمام شده. کره معطل روی کار آمدن بایدن است تا در کنار آمریکا ادامه سیاست‌های خود را پیش ببرد. لبخندهای جان کری‌گونه مقامات کره‌ای برای ما فایده ندارد پس باید به آن‌ها ثابت شود که این تو بمیری از اون تو بمیری‌ها نیست!

انتظاری در مورد نتایج و دستاوردهای این گفت‌وگو ها هم تأکید کرد: کره جنوبی باید به دلیل این اتفاق از ایران عذرخواهی کند و خسارت وارد شده به ما را بپردازد. سئول همچنین باید پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد و ضرری که به کشور ما به این خاطر وارد شده است را جبران کند. ما چیز زیادی نمی‌خواهیم. آن‌ها باید پول قانونی نفت خریداری شده از ما را بدهند. پس از وزارت خارجه و بانک مرکزی می‌خواهیم با عقلانیت و قدرت این موضوع را به پیش ببرند.

اقدامات سئول بهانه جویی بیش نیست

حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی هم در باب این سفر گفت: واقعیت آن است که محتوای گفت‌و گوها بیش از مسائل اقتصادی، سیاسی است. وی در این باره افزود: در شرایط کنونی مانع اصلی موجود بر سر راه عدم بازگشت دارایی‌های ایران ترس کره از اعمال تحریم‌های آمریکاست. کره جنوبی به لحاظ امنیتی به ایالات متحده کاملاً وابسته است. به لحاظ اقتصادی هم همین‌گونه بوده و بنابراین سئول مجبور است در رویکردهای خارجی خود به دستورات غرب توجه کند. اما سئول باید به این درک برسد که نباید روابط اقتصادی خود با تهران را تحت تأثیر مناسبات سیاسی با طرفی ثالث قرار دهد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی با بیان اینکه اکنون مکانیسم‌هایی برای حل این چالش وجود دارد، ادامه داد: در شرایطی که بحث غذا و دارو جزو اقلام تحریم نیست ما به کره‌ای ها پیشنهاد تهاتر دادیم که آن‌ها از ترس آمریکا این کار را هم نکردند. پس اقدامات سئول بهانه‌جویی‌ای بیش نیست. کره ای ها از جهت کلی علاقه‌مند به برقراری رابطه با ایران هستند، ولی آن‌ها از اینکه آمریکا پشت آن ها را از لحاظ سیاسی و امنیتی خالی کند، بسیار ترس دارند و همین مسئله بر روابط آن‌ها با ما سایه انداخته که باید اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.