کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: چون عربستان از مواضع قبلی خود عدول کرده است و قطر در عین حال که با ایران ارتباط دارد با عربستان هم ارتباط برقرار کرده از این موضوع باید استقبال کنیم و آن را به فال نیک بگیریم چرا که اصلاً به زیان ما نیست.

دشمنی بین کشورهای همسایه به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی است /عربستان در ارتباط با قطر از مواضع قبلی خود عدول کرده است

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص افزایش همکاری بین کشورهای منطقه و ارتباط قطر با عربستان سعودی به ما گفت: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که ایران کشور بزرگ و با امکانات وسیعی است لذا سیاست ایران نباید اینگونه باشد که از تعارض بین کشورهای همسایه به نفع خود استفاده کند برعکس منافع ایران در همکاری بین کشورهای همسایه با یکدیگر و با ایران باید تعریف شود.

وی درخصوص برخی تحلیل هایی که ارتباط قطر و عربستان را به نفع ما نمی داند خاطر نشان کرد: کسانی که مدعی هستند به دلیل ارتباط قطر با سعودی‌ها ما متضرر می شویم کسانی هستند که دامنه نگاه آنها به همان 170 میلیون دلاری است که از بابت استفاده قطر از آسمان ایران عاید ما می شود به این دلیل که قطر مجبور به استفاده از آسمان ایران بود، بنابراین از این به بعد کشور قطر اجبار استفاده از آسمان ایران را ندارد و ما این درآمد را از دست می‌دهیم، این نوع نگاه به روابط بین کشورها کوتاه بینی است که چنین درآمدهایی را اصل قرار می دهند.

کارشناس مسائل بین الملل دراین باره خاطر نشان کرد: در حالی که روابط بین همسایگان و توسعه روز به روز روابط اصل و مقدمه هر نوع پیشرفتی در منطقه است. بی شک هر چه بین کشورهای همسایه تقابل و دشمنی بیشتر شود به نفع سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است و از آن به نفع خود بهره برداری می کنند، بنابراین نزدیک شدن قطر به عربستان سعودی نه تنها منافع ملی ما را تهدید نمی‌کند بلکه با نگاه افزایش همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند به قطع  و کاهش نفوذ آمریکا و اسرائیل کمک کند و بهانه را از آنها برای مداخله بیشتر در منطقه بگیرد.

حسن بهشتی پور دراین باره توضیح داد: اگر قطر روابط خود را با ایران قطع کرده بود به دلیل اینکه با عربستان روابط خوبی داشته باشد شاید به زیان ایران بود اما نه تنها روابط قطع نشده بلکه روابط ایران و قطر به صورت گسترده ادامه خواهد داشت، بنابراین این عربستان بوده که در برابر خواسته ناحق خود کوتاه آمده است.

وی دراین باره توضیح داد: اتفاقا کوتاه آمدن عربستان را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد به این موضوع نباید از این منظر نگاه کرد که عربستان جبهه علیه ایران را تقویت می‌کند اتفاقاً چون عربستان از مواضع قبلی خود عدول کرده است و قطر در عین حال که با ایران ارتباط دارد با عربستان هم ارتباط برقرار کرده از این موضوع باید استقبال کنیم و آن را به فال نیک بگیریم چرا که  اصلا به زیان ما نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان توضیح داد: قطعا ما باید دید بلندتر و عمیق‌تری داشته باشیم چرا که تأمین منافع ما در حفظ صلح و ثبات در منطقه است. اگر در منطقه جنگی صورت بگیرد کل منطقه دچار ضرر و زیان می شوند بنابراین به مسائل باید اینگونه نگاه کنیم که هر چه قدر همسایه های ما با هم روابط نزدیکی داشته باشند بهتر است و بهانه کمتری به دست آمریکا و اسرائیل می‌دهند ما باید این موضوع را به فال نیک بگیریم شاید این موضوع باعث شود اختلافات بین ایران و عربستان نیز حل شود و واقعاً به نفع هر دو کشور تمام شود و فضا و مسیر جدیدی پیش روی کشورهای منطقه در عدم اجازه به آمریکا و اسرائیل در دخالت در مسائل منطقه منتهی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.