خراسان شمالی- در ماه‌های اخیر اقلام اصلی سبد خانوار یکی پس از دیگری با گرانی‌ در بازار روبه‌رو شد که در روزهای اخیر، تخم‌مرغ هم به عنوان ارزان‌ترین پروتئین در دسترس افراد برای جا نماندن از قافله گرانی‌ها، رشد چشم‌گیری در بازار داشت به طوری که قیمت از مغازه‌ای به مغازه‌ای دیگر متفاوت است و هر یک از فروشندگان دلایل خاص خود را اعلام می‌کنند.

اختلاف بازار با قیمت مصوب؛ ۸ هزار تومان ناقابل!

یکی از شهروندان در حالی‌ که از افزایش قیمت‌ها گلایه دارد، می‌گوید: تخم‌مرغ یکی از ارزان‌ترین مواد غذایی مردم است که در حال حاضر هر عدد هزار و ۶۰۰ تومان

قیمت دارد. شکری می‌افزاید: در حال حاضر قیمت یک شانه تخم‌مرغ  ۳۸ تا ۴۵ هزار تومان است و تا متولیان پیگیر رفع مسئله نباشند قیمت آن همچنان سیر صعودی خواهد داشت. وی با اشاره به حذف تخم‌مرغ فله‌ای می‌گوید: هفته پیش از سوی مسئولان اعلام شد که تخم‌مرغ فله‌ای دیگر در بازار توزیع نمی‌شود و به صورت بسته‌بندی خواهد بود که این موضوع برای مردم به صرفه نیست.

رد پای سودجویان در جو روانی بازار

یکی از فروشندگان نیز در این ‌باره می‌گوید: با افزایش قیمت یک‌ قلم کالا، جو روانی در بازار ایجاد می‌شود و مشکل اصلی که موجب گرانی می‌شود سودجویان هستند که از این فرصت به نفع خود استفاده می‌کنند. شریفی در رابطه با قیمت تخم‌مرغ می‌افزاید: در حال حاضر قیمت هر شانه تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها ۳۷ تا ۴۴هزار تومان و بسته به وزن آن و قیمت خریداری‌ شده متغیر است. وی اضافه می‌کند: مغازه‌داران گران‌فروشی نمی‌کنند و خودشان نیز تخم‌مرغ را گران خریداری می‌کنند و بسته به قیمتی که خریداری می‌کنند با حاشیه سود حداکثر ۱۰تا ۱۵درصد به فروش می‌رسانند.

 افزایش قیمت نهاده‌ها

یکی از مرغداران نیز در این ‌باره می‌گوید: در چند ماه گذشته قیمت نهاده‌ها افزایش چند برابری داشته و علت افزایش روزانه قیمت تخم‌مرغ در بازار ناشی از چالش‌های تأمین نهاده‌هاست. رحیمی می‌افزاید: هر چند این روزها افزایش بی‌رویه نرخ نهاده‌های دام و طیور عامل اصلی گرانی تخم‌مرغ در بازار شده اما هنوز در این زمینه چاره‌ای اندیشیده نشده است و تولیدکنندگان همچنان در دوراهی تولید و تعطیلی واحدشان مانده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه هزینه تمام‌ شده تولید و متعاقب آن قیمت فروش افزایش ‌یافته است اما باز هم قیمت فروش در بازار مصرف فاصله بیشتری با قیمت خرید از تولیدکننده دارد که مشخص می‌شود همچنان دلالان حضور پررنگی در بازار دارند.

این مرغدار می‌افزاید: نابسامانی قیمت نهاده‌های طیور و نرخ مرغ و تخم‌مرغ مدتی است بازار را تحت تأثیر قرار داده و هر بار یکی از این اقلام با نوسان‌های قیمتی زیادی مواجه می‌شود. رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان، قصابان، لبنیات و تخم‌مرغ فروشان نیز می‌گوید: به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت تخم‌مرغ هم‌ افزایشی شده است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در خراسان شمالی واحد تولید تخم‌مرغ وجود ندارد، می‌افزاید: اکنون ۹۵ تا ۹۷ درصد از نیاز بازار از استان خراسان رضوی وارد می‌شود.

 توزیع تخم‌مرغ به قیمت مصوب

مدیر بازرگانی داخلی سازمان صمت خراسان شمالی نیز می‌گوید: برای تأمین تخم‌مرغ مورد نیاز استان اکنون چهار مباشر به سازمان جهاد کشاورزی معرفی کرده‌ایم تا با هماهنگی با واحدهای تولیدی خراسان رضوی، تخم‌مرغ با نرخ مصوب را تأمین کنند.

وحیدی با بیان اینکه مسئولیت تنظیم بازار تخم‌مرغ هم مانند مرغ بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است، می‌افزاید: پس از تأمین و ورود تخم‌مرغ به استان، نظارت و توزیع آن توسط سازمان صمت انجام می‌شود. وی میزان نیاز مصرفی استان را ماهانه ۸۵۰ تن ذکر و خاطرنشان می‌کند: تخم‌مرغ تأمین شده از خراسان رضوی بر اساس مصوبه تنظیم بازار با قیمت ۱۴ هزار تومان از واحد تولیدی تحویل گرفته می‌شود و ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی اظهار می‌دارد: با اینکه دامپزشکی اعلام کرد از اول بهمن تخم‌مرغ به شکل بسته‌بندی توزیع شود اما در وهله نخست هدف ما این است که نیاز تخم‌مرغ استان تأمین شود و قیمت‌ها بشکند. وی اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در بازار با ۸ هزار تومان اختلاف با قیمت مصوب، به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.