مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) با استقبال از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، جزئیات حضور آستان قدس در این نمایشگاه را تشریح کرد: به‌نشر با ۱۱۰۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

حضور به‌نشر با ۱۱۰۰ عنوان کتاب در اولین نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش قدس آنلاین، حسین سعیدی با اشاره به مشکلات متعددی که اهالی نشر به‌ویژه ناشران و کتاب‌فروشان با همه‌گیری کرونا گرفتار آن شده‌اند، اظهار کرد: تورم و شرایط بد اقتصادی موجود، گران‌ شدن کاغذ و مواد اولیه، افزایش قیمت کتاب و چاپ آن در تیراژ پایین، سبب کاهش خرید کتاب و حذف آن از سبد خرید خانواده‌ها شده است. برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند راه حل مناسبی برای رفع حداقلی این موضوع باشد.

وی با تأکید بر اینکه تبلیغات گسترده و اطلاع‌رسانی مطلوب نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند به رونق صنعت تضعیف‌شده نشرکمک کند، تصریح کرد: به‌نشر به عنوان انتشارات آستان قدس رضوی آمادگی دارد در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی نمایشگاه مجازی کتاب به سهم خود اقداماتی را انجام دهد.

سعیدی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور که امکان برگزاری نمایشگاه به شکل فیزیکی وجود ندارد و به دلیل همه‌گیری کرونا مردم کمتر در مراکز عرضه و توزیع کتاب کمتر رفت‌وآمد می‌کنند، برگزاری نمایشگاه مجازی رویدادی مهم و حرکتی ارزشمند است که دسترسی آسان علاقه‌مندان و مخاطبان به کتاب را فراهم می‌آورد.

وی با یادآوری این نکته که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به‌تنهایی نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه حضوری بین‌المللی کتاب تهران باشد، افزود: درنمایشگاه حضوری، علاوه بر عرضه جدیدترین آثار از سوی ناشران، فعالیت‌های مختلف فرهنگی و ترویجی از جمله برگزاری مراسم رونمایی کتاب، نشست‌های مختلف کتاب‌خوانی، جلسات نقد و بررسی آثار و حضور نویسندگان در میان علاقه‌مندان را نیز شاهد بودیم. هم‌چنین زمینه ارتباطات خوب فرهنگی-تجاری بین ناشران، پدیدآورندگان، هنرمندان، مؤلفان، کتاب‌فروشان و دیگر کسانی که در بخش‌های مختلف تولید کتاب نقش داشتند فراهم می‌آمد که در نمایشگاه مجازی کتاب، متأسفانه امکان برقراری این ارتباطات و فعالیت‌های فرهنگی وجود ندارد.

 

کتاب‌فروشان، نیازمند حمایت جدی مسئولان

سعیدی هم‌چنین با اشاره به مشکل کتاب‌فروشی‌ها در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب طی سالیان مختلف، گفت: یک موضوع جدی که همواره در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب مطرح بوده است دغدغه صنف کتاب‌فروش‌هاست.

وی ادامه داد: کتاب‌فروشانی که با به‌نشر ارتباط دارند، همیشه معترض‌اند که برگزاری نمایشگاه کتاب باعث ضربه زدن به کسب‌وکار کتاب آنان می‌شود زیرا مخاطبان از طریق نمایشگاه، کتاب‌های خود را تهیه می‌کنند. این باعث تضعیف کتاب‌فروشی‌ها می‌شود. باید بدانیم زمانی که کتاب‌فروشی‌ها تضعیف شوند، ناخودآگاه سایر بخش‌های چرخه نشر و صنوف مرتبط با آن هم آسیب می‌بینند.

مدیرعامل به‌نشر تصریح کرد: از آنجایی که بسیاری از کتاب‌فروشی‌های کشور سایت یا امکان فروش مجازی کتاب به ‌صورت مستقیم را ندارند، برای برطرف‌کردن این مشکل، می‌توان مشابه نمایشگاه مجازی کتاب، برای کتاب‌فروشی‌ها هم نمایشگاه مجازی پیش‌بینی و برگزار کرد. برای نمونه، یک پلتفرم با تسهیلات ویژه برای کتاب‌فروشان ایجاد شود و مخاطبان از طریق آن، با کتاب‌فروشی‌ها در شهر و منطقه خود مرتبط شوند و کتاب‌های مورد نظر خود را خریداری کنند.

سعیدی هم‌چنین در ادامه درباره حضور به‌نشر در نمایشگاه مجازی کتاب گفت: به‌نشر در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب که از یکم تا ششم بهمن دایر می‌شود، با ارائه هزار و ۱۰۰ عنوان کتاب که در ۳ سال اخیر در موضوع‌های سبک زندگی اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی‌اسلامی منتشر شده است، حضور می‌یابد.

مدیرعامل به‌نشر از عرضه جدیدترین آثار جدید این انتشارات در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خبر داد و گفت: در این نمایشگاه، کتاب «چشمه‌های بهشت، گزیده عیون اخبارالرضا(ع)» ترجمه محمد هادی زاهدی در حوزه بزرگ‌سال و «جشن خرگوش‌ها» به قلم محمد میرکیانی در حوزه کودک و نوجوان به عنوان جدیدترین آثار به‌نشر به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همه کتاب‌های به‌نشر در نمایشگاه مجازی کتاب با احتساب قیمت پشت جلد ۲۰ درصد تخفیف دارند، افزود: به‌نشر هم‌چنین همراه با کتاب‌های خریداری‌شده، مجموعه بسته‌های متبرک فرهنگی رضوی را به صورت رایگان برای خریداران ارسال خواهد کرد.

سعیدی با بیان اینکه سامانه ثبت نام «یارانه اعتباری خرید کتاب» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعال شده است، ادامه داد: مشمولان دریافت یارانه کتاب از ۱۸ دی می‌توانند با مراجعه به لینک https://bon.tibf.ir/fa فرایند ثبت و دریافت یارانه را انجام دهند. سقف یارانه اعتباری برای دانشجویان و طلاب ۲۰۰ هزار تومان، برای هیئت علمی ۴۰۰ هزار تومان، و برای اهالی قلم براساس ضوابط تعیین‌شده بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است که به صورت اعتبارخرید به کد ملی متقاضیان اختصاص می‌یابد و نیازی به واریز وجه نیست.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.