سخنگوی دولت با انتقاد از مصوبات و تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه دولت در کمیسیون تلفیق، گفت: مجلس با افزایش مبنای محاسبه نرخ ارز و نفت، درآمدهای واهی ایجاد کرده و حتی برخی قوانین و برنامه های بلند مدت و دائمی را در بودجه سلانه تغییر داده است.

انتقادهای زیادی به مصوبات کمیسیون تلفیق داریم/مجلس درآمدهای واهی ایجاد کرده/گفته بودیم قلدری ترامپ دامن آمریکا را هم می‌گیرد

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا که شب گذشته برگزار شد و تصمیمات این نشست، از  اتفاق نظر سران سه قوه بر ضرورت مفاهمه و هماهنگی در زمینه بودجه و اعمال تغییرات در این لایحه خبر داد و اظهار داشت: با توجه به ضرورت نزدیک شدن دیدگاه‌ها و اجتناب از اختلافات احتمالی، اعضای  جلسه متفق بودند که راه حل هماهنگی و مفاهمه می باشد، لذا تصمیم گرفته شد جلسات مشترکی بین اعضای اقتصادی دولت و تعدادی از نمایندگان کمیسیون تلفیق در خصوص منابع و سپس مصارف تشکیل شود. طرفین استدلال های یکدیگر را شنیده تا زمینه نزدیکی دیدگاه ها فراهم شود.

سخنگوی دولت در واکنش به انتقادهای مطرح شده از سوی نمایندگان و رئیس مجلس که بیشترن عواید بودجه را نصیب دلالان و عوارض تورمی انرا سهم مردم خوانده بود و تاکید رئیس کمیسیون تلفیق بودجه بر اینکه بودجه 1400 برای فروپاشی نظام تنظیم شده، با تاکید بر اینکه ما قصد ورود به مجادلات سیاسی را نداریم، گفت: لایحه بودجه نتیجه کار کارشناسان خبری کشور با توجه به شرایط و اقتضاعات زمانی و کشور بوده.

وی خاطرنشان کرد: کلی گویی و این ادعا که بیشترین عواید بودجه نصیب دلالان می‌شود یا موجب فروپاشی نظام خواهد شد یا اینکه گفته شود دولت ارز را پنهان کرده که تعابیر غیر کارشناسی و عجیبی است که به نفع جامعه نیست.

نمایندگان مصداقی حرف بزنند تا جواب بدهیم

ربیعی تصریح کرد: من چه پاسخی بدهم وقتی مصادیقی گفته نمی‌شود؟! این حرف ها رفتار اتهامی علیه دولت است. به ما بگویند کدام تصمیم موجب رانت و سوء استفاده و دلال سازی است؛ شما چه جایگزینی دارید که بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم. دولت بودجه سال آینده را زیر نور و شفاف قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه جدای از عوامل بیرونی و تحریم ها مهمترین عامل بروز نوسانات اقتصادی برخی تصمیم سازیهای راهبردی خلق الساعه و غیر کارشناسی است، گفت: ریشه اصلی مشکلات را باید در این ریل گذاری های اشتباه جست.

ربیعی گفت: افزایش سهم نفت در منابع عمومی آن هم از محل افزایش قیمت ارز قطعا ارزش پول ملی را کاهش می دهد و این اقدام و افزایش قیمت ارز تعرفه ها اگر در مجلس تصویب شود باعث تورم خواهد شد. 

سه پیامد حدف ارز 4200 تومانی

وی افزود: طی روزهای اخیر خبر تصمیم مجلس برای افزایش نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ به حول و حوش عدد۱۷۵۰۰ تومان منتشر شده چون بیانات متفاوت در این زمینه شندیده می شود باید منتظر بمانیم و از تصمیم نهایی مطلع بشویم. به هر حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این تصمیم هم انتظار تورمی را افزایش می‌دهد، هم علیه ارزش پول ملی  است و هم  دادن علامت نامناسب به ثبات بازار است.

وی با تاکید بر اینکه امروز بدون درک شرایط و زندگی مردم در مورد تامین کالاهای اساسی فضاسازی می شود، تصریح کرد:  زندگی مردم در بحران ها باید حمایت شود، موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی با همه اشکالات خود مربوط به شرایطی بود که مردم زندگی سختی داشتند . مثل توزیع کوپن در دوران جنگ تحمیلی. واقعیت این است که وقتی اقتصاد در تعادل نباشد و تحت فشار حداکثری و در جنگ اقتصادی قرار دارد هر دولت نیاز به استفاده از طرحهای حمایت معیشتی دارد و لازم میشود تصمیم هایی خاص را اتخاذ نماید.

ربیعی خاطر نشان کرد: بنابراین دولت صراحتا اعلام کرده هر کسی را که از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی سواستفاده کرده، حتما به دستگاه قضایی معرفی کنند. ما در حال گذر از شرایط نامتعادل هستیم و باید تا عادی شدن شرایط اقتصادی از مردم حمایت کنیم.

بگویند پولهایی که پنهان شده کجا و دست چه کسی است

وی بیان داشت: در این شرایط رکود، زدن از سفره مردم و ارائه بودجه  انقباضی واقع بینانه نیست . ما وظیفه داریم سفره مردم و کسانی که از طریق طرح های عمرانی با بودجه دولت امرارمعاش می کنند را حفظ کنیم، بنای ما این بود که به اندازه ارز کالای اساسی به یک شکل به قدرت خرید مردم اضافه کنیم.

ربیعی خاطر نشان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ تلاش شده است که قدرت خریدمردم را ۲۵ درصد افزایش داده شود ، پرداخت فوق العاده ویژه و همسان سازی بازنشستگی فرهنگیان از جمله اقداماتی است که انجام شده است . این اقدام در چنین شرایط اقتصادی که سفره مردم نسبت به گذشته خالی شده است الزامی است.

وی اظهار داشت: بیان برخی از این سخنان که می‌گویند دولت ارز را نگه داشته تا بایدن که رای آورد دلار را ارزان کند کذب محض است. ظاهرا گوینده از آثار و تبعات گفتار خود مطلع نیست. این موضوع، اگر اندکی هم صحت داشته باشد یک خیانت بزرگ محسوب می شود و بیان این موضوع بدون تحقیق جفای بزرگ به ملت و دولت است. این سخن را نایب رئیس مجلس گفته  نمی دانم درست است یا نه. چرا چیزی را که مطمئن نیستند در حد نایب رییس مجلس اعلام می شود. از وزارت نفت و حتی بانک مرکزی پرسیدیم هیچ اطلاعی از این ارزها وجود ندارد. 

ربیعی تاکید کرد: بهتر است یک مورد را اعلام نمایند که این پول کجاست؟  اساسا با عدد و رقم اگر سرکار داشته باشند می دانند این حجم از ارز که بتواند نرخ را تا ۱۱ هزار تومان برساند. به چه میزان است؟ اصلا این مقدار ارز کجا هست و دست چه کسی است تا بگیریم. 

سخنگوی دولت افزود: همه از شرایط سخت اداره کشور و تلاش برای دور زدن تحریم و کاهش آثار تحریم با موانع زیادی که تحریم و FATF توامان بر گردش مالی کشور داشته اند آگاه هستند. اتفاقا دولت دوازدهم دوره ای قابل قبول در دور زدن تحریم همراه با حفظ سلامت اقتصادی و غیر فساد آمیز بودن دارد. و مثل دوره های قبل افرادی را که به دادگاه اورده شدند پایکار نیاورد.

گفته بودیم قلدری های ترامپ دامان خود آمریکا را هم می‌گیرد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تحولات و رخدادهای روزهای اخیر در آمریکا، ماجرای تصرف کنگره توسط حامیات ترامپ و با فراخوان او را یک اتفاق بزرگ خواند و گفت: ابیته این موضوعی کاملا داخلی و مربوط به آمریکایی هاست و ما علاقه ای به روزد به آن نداریم ، اما آنچه برای ما مهم است، هشدارهایی است که ما تقریباً ابتدای دولت ترامپ درباره پیامدهای قانون شکنی و یکجانبه‌گرایی رژیم ترامپ می‌دادیم و بارها تکرار کردیم که سیاست قلدری محدود به ملت ایران نخواهد ماند. 

وی افزود: هزینه سکوت و گاهی همراهی منتقدان ترامپ در داخل آمریکا با سیاست های ضد ایرانی او، سرانجام گریبان آمریکایی‌ها را در کشورشان نیز گرفت. در چهارسال گذشته، این شر بزرگ، فشارهای زیادی بر ملت ایران وارد کرده و  زندگی عادی  مردم را تحت تاثیر قرار داد و تعادل معیشتی  را در جامعه به هم زد.

ربیعی خاطرنشان کرد: ترامپ، سخن از فروپاشی جامعه ایران می‌گفت و با صدای بلند اظهار می‌داشت که آنچنان عرصه را بر زندگی ایرانیان تنگ خواهد کرد که جامعه را به شورش وادارد و از سقوط سه ماهه و یک ساله ایران سخن می‌گفت. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه شکست واقعی سیاست قلدری، نه در انتخابات آمریکا بلکه آن روزی اتفاق افتاد که رژیم ترامپ به طور بی‌سابقه‌ای در شرارت هایش علیه ایران، در سازمان ملل تنها ماند و سه بار شکست فضاحت بار را تجربه کرد و در دادگاههای بین‌المللی نیز به طور ناباورانه‌ای در برابر دولت ایران محکوم شد، گفت: در این ۴ سال، این مدیریت اقتصادی و سیاسی دولت بود که باعث شکست تحریم های ظالمانه ترامپ علیه مردم ایران شد.

وی تاکید کرد:مردم رنج کشیده و صبور ایران این تحریم های ظالمانه ترامپ و شرارتهایی که علیه ایران انجام داد را هرگز فراموش نخواهند کرد و امیدواریم نتیجه مقاومت مردم در به عقب رانده شدن تحریم‌های ظالمانه به زودی محقق شود.

مصوبه مجلس یک سوم بازرس ها را متوقف می‌کند

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره اظهارات یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس در مرود اخراج بازرسان آژانس از سوم اسفند ماه  با اجرای مصوبه مجلس در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، با بیان اینکه تعهدات جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازرسی‌ها به سه قسمت تقسیم می‌شود، گفت: بخشی از بازرسی‌ها براساس توافقنامه پادمان است که ربطی به پروتکل الحاقی و برجام ندارد که ما آن را قبول کردیم و بازرسی خواهیم داشت.  

وی افزود:  دومین بخش از بازرسی‌ها براساس پروتکل الحاقی است که داوطلبانه آن را اجرا می‌کنیم. بخش دیگر سوم بازرسی ها براساس برجام است و تا زمانی که برجام پابرجاست،  تعهدات ما هم پابرجاست.

ربیعی با اشاره به اینکه مصوبه مجلس توقف اجرای بخش داوطلبانه بازرسی ها است، گفت: اگر شرایطی که مجلس تعیین کرده فراهم نشود قطعا مصبه مجلس را اجرا می‌کنیم و سطوحی از بازرسی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. اما اصل بازرسی‌های آژانس سر جای خود باقی است چون اگر نباشد به معنای خروج ما از NPT است.

بده و بستانی برای بازگشت به برجام در کار نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که با توجه به تصریح رهبری در مرود لزوم لغو تحریم ها و اینکه در غیر این صورت بازگشت آمریکا به برجام چه بسا به ضرر ما باشد، آیا دولت پیش شرطی برای مذاکره با دولت بایدن و بازگشت او به برجام دارد؟، گفت: آن چه آمریکا باید انجام دهد توقف قانون شکنی و نقض تعهدات بین المللی آن  کشور بر اساس قطعنامه شورای امنیت  است. پایه اقدام ما تعهدد در برابر تعهد و نقض در برابر نقض بوده است.

وی افزود: این کار نیازی به مذاکره ندارد چون اجرای وظیفه یک کشور نباید موضوع مذاکره و بده بستان باشد. 

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برخی کشورهای غربی می‌خواهند مواردی که قبلا مذاکره شده و در برجام آمده است را دوباره مذاکره کنند که چنین چیزی غیر ممکن است و ایران و چین و روسیه صراحتا مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند.

وی افزود: موضع ما تحت تاثیر انتخابات آمریکا نبوده و همواره در یک چارچوب اصولی طرح شده است. البته عده ای هم همیشه دوست داشتند به گونه های دیگر صحبت کنند اما برایدولت منافع ملی واجرای مصوبات مطرح بوده است. ما حتی در دوره دولت ترامپ گفتیم که اگر نسبت به برجام حساسیت دارید، به قطعنامه 2231 شورای امنیت عمل کنید که در اینصورت مکلف به لغو همه تحریم ها هستند. این تنها پیام واحدی است که متفقاً از ایران به ایالات متحده فرستاده می شود. البته شاید برخی تمایل به این پیام نداشته باشند یا علاقه مند به ادامه تحریم ها باشند که آن موضوع دیگری است.

استقبال تهران از پیشنهاد قطر

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که اخیرا نخست وزیر سابق قطر خواهان تجدید نظر کشورهای عربی در روابط با ایران شده بود، چندین بار هم مسئولان ایرانی براین مهم تاکید کرده بودند، آیا تا به حال گام های عملی دراین خصوص برداشته شده است؟ گفت: روابط و همکاری های ایران و قطر امروز در مسیر قابل قبولی پیش می‌رود؛ هرچند که ظرفیت های همکاری های دو کشور بسیار بیشتر است و امیدواریم دو ملت بزودی بتوانند به حداکثر ظرفیت همکاری های دوجانبه دست پیدا کنند. 

وی اضافه کرد: روابط ایران و قطر الگوی موفقی از همسایگی خوب مبتنی بر احترام متقابل به تمامیت سرزمینی و جایگاه برابر حقوقی در ارتباطات بین المللی است که امیدواریم روزی به مناسبات همه کشورهای منطقه تسری پیدا کند. جمهوری اسلامی ایران همواره از کاهش تنش های منطقه ای حمایت کرده و تلاش داشته است تا امنیت منطقه توسط کشورهای حوزه خلیج فارس تامین شود. ما از حسن نیت قطر در نقش آفرینی سازنده در منطقه و همینطور در مناسبات ایران و سایر کشورهای عربی استقبال می‌کنیم.

استقلال بورس باید حفظ شود

سخنگوی دولت در خصوص نتایج جلسه معاون اول رئیس جمهوری با حقوقی های بورس گفت: بازار سرمایه در همه دوران ها، یک بازار بدون ریسک نبوده و در عین حال، یک بازار بلندمدت برای سرمایه‌گذاری محسوب میشود؛ سود و زیان این بازار هم ، نه در کوتاه مدت بلکه در بلندمدت مشخص میشود. بورس سازوکارهای ویژه خود را دارد. رسالت بورس، کشف قیمت واقعی محصولات این بازار است و سیاست گذاری های آن هم باید از طریق شورای عالی بورس انجام شود و از هرگونه مداخلات غیر کارشناسی در بورس باید پرهیز شود.

ربیعی افزود: سیاست های دولت نیز لحاظ‌ کردن حساسیت های بازار سرمایه در تصمیمات و وضع مقررات است. زیرا بازار بورس یک نهاد اصلی در ایجاد و حفظ تعادل در اقتصاد کشور است. دولت نیز همواره در پی تقویت و حمایت از بازار بورس بوده است. ضمن آنکه حضور حقوقی ها در بورس منفی نیست. اما این نکته را هم مد نظر دارد که مبادا برخی از حقوقی ها همکاری لازم را نداشته و رفتاری انجام بدهند که سرمایه گذاری افراد حقیقی خرد را با تنش مواجه کند. که در این زمینه اختیارات لازم به سازمان بورس داده شده است.

وی با بیان این مطلب که  اتفاقا همه فعالان بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی خواهان حفظ استقلال بورس هستند. نهاد بورس در فلسفه وجودی خود یک نهاد مستقل از مداخله های دولتی است که در مقطع کنونی نشان داده می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه گذاری مردم و نیز جهت گیری سالم اقتصادی و همچنین تأمین منابع مالی بنگاه های دولتی، عمومی و خصوصی باشد. دولت کماکان در سطح حمایت از بازار سرمایه، حرکت می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد:‌ همه ناظران و کارشناسان اقتصادی بارها تاکید کرده اند که بازار سرمایه،ی ک بازار زودبازده نیست و هیچ سرمایه گذاری نباید با هدف سوددهی در کوتاه مدت وارد این بازار بشود و قبل از انجام هرکاری باید از مشورت کارشناسان بهره ببرد. در عین حال، این نیز وظیفه مدیریت بازار سرمایه است تا سازوکاری تدوین کند که اشخاص حقیقی با آگاهی در این زمینه اقدام کنند. در این میان، وظیفه دولت هم ، تقویت، حمایت و عدم مداخله در قوانین و سازوکارهای بورس و همچنین حمایت از تصمیمات شورای عالی بورس است.  هرگونه قوانینی هم که در دولت و مجلس تدوین می‌شود، باید به مسایل بازار سرمایه توجه کامل داشته باشد. نباید اقدامی انجام شود که بر سرنوشت ده‌ها میلیون سهامدار حقیقی و خرد، تأثیر منفی بگذارد. کماکان بدون مداخله، از ابزارهای حمایتی غفلت نمی‌کند.

۹ میلیون نفر یارانه ۱۲۰ هزار تومانی دریافت کردند

ربیعی در باره عدم تخصیص درست یارانه 120 هزار تومانی مصوب مجلس به افراد ذیحق و امکان اصلاح این فرآیند و اعتراض افراد هم با اشاره به اینکه به دلیلمحدودیت منابع ناچار شدیم که طرح دولت و مجلس را درهم تلفیق کنیم، گفت: در مصوبه مجلس برای افرادی که در دهک‌های پایین بودند،پرداخت یارانه ۱۲۰ هزارتومانی پیش بینی شده بود. ما به ۹ میلیون نفر از شهروندان که مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند یارانه ۱۲۰ هزارتومانی پرداخت کردیم که سایت آن موجود است و می‌توان به آن مراجعه کرد.

ربیعی افزود: حدود ۴۰ میلیون نفر باقی مانده هم مشمول یارانه صدهزارتومانی شدند و همه به موقع این یارانه را دریافت کردند. مابقی افراد این یارانه را نگرفتند و قرار نبوده است که به همه پرداخت شود.خیلی‌ها شاید خود را مستحق دریافت این یارانه بدانند که استحقاق آن را ندارند و از طرف دیگر عدد محدود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.