سخنگوی دولت باتاکید بر اینکه اولویت بنیادی دولت تولید واکسن داخلی کرونا است، گفت: هیچ درخواستی برای محاسبه قیمت واکسن تولید داخل به دلار یا یورو مطرح نبوده و عرضه واکسن و دارو در کشور طبق قانون به ریال و در کنترل وزارت بهداشت است.

هیچ درخواست دلاری به ازای واکسن تولید داخل مطرح نشده/ توان تولید ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا را داریم

قدس آنلاین: سخنگوی دولت با رد برخی شایعه پراکنی‌ها و فضا سازی‌ها پس از آغاز تست انسانی واکسن تولید داخل در خصوص مطالبه محاسبه قیمت آن به یورو، به قدس آنلاین گفت: فرآیند قمیت گذاری واکسن و داروی تولید داخلی مششخص و ریالی است دارو بر اساس ریال فروش می رود و ما فروش ارزی دارو در کشور نداریم.

وی تاکید کرد: واکسن زیر کلید وزارت بهداشت است چه وارداتی و چه تولید شده و ب i نرخ گذاری و خرید آن ر اساس ریال انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که با وجود منع مقام معظم رهبری در مورد خرید برخی واکسن های خارجی چرا کماکان رئیس جمهور بر واردات آن بجای سرمایه گذاری در افزایش توان تولید داخلی تاکید می‌کند؟، اظهار داشت: این گذاره که دولت سرمایه گذاری بیشتری بر واردات واکسن داشته یا مسئولی چنین چیزی را گفته باشد درست نیست. ما همواره تکرار کرده‌ایم که تولید واکسن و واردات آن همزمان و به موازات هم پیش می‌روند.

وی افزود: از همین تریبون در هفته های قبل و در نطق های رئیس جمهور و اظهارات وزیر بهداشت این مدام تکرار شده که هیچ کدام این مسیرها خللی در دیگری ایجاد نخواهد کرد. سیاست  دولت حمایت از سلامت مردم است و خوشبختانه هم در زمینه خرید و هم تولید ما توفیقات خوبی بدست آوردیم و توافقات خوبی هم در زمینه خرید صورت گرفته پس بحث اولویت مطرح نیست.

ربیعی تصریح کرد: آنچه بنیادی تر است تولید داخلی است و آنچه امروز باید  پاسخ دهیم پیگیری موازی هر دو راه است.

دستیار رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته دولت از توسعه خطوط تولید واکسن‌های داخلی که تاثیر آنها سنجیده شده باشد حمایت می‌کند و قطعا  نیاز به تسهیلات ارزی داریم که ارائه خواهیم کرد  و ما برای قوت دادن به خطوط داخلی تولید به هر میزان نیاز باشد  ارز اختصاص می‌دهیم.

 سخنگوی دولت در مورد ظرفیت تولید واکسن کرونا در داخل کشور هم گفت: ظرفیت تولید داخلی واکسن کرونا پس از تایید موارد تولید شده که در مرحله تست قرار دارد و احتمالا در تابستان ۱۴۰۰ انجام خواهد شد و به تولید انبوه می‌رسد، در حال حاضر ماهیانه ۱۰ میلیون دوز است و تا حجم بسیار زیادی قابل افزایش است.

وی اضافه کرد: ما از اینکه پایه های تولیدمان به خوبی پیش می‌رود و ۴ حرکت موازی  جریان دارد بسیار خوشحالیم و این یک وضعیت بسیار امیدودار کننده است

ربیعی تاکید کرد: سرمایه گذاری و اعتماد دولت به تولید داخلی حداکثری بوده و شاید تنها کشوریم باشیم که به نسبت جمعیت و سهم در اقتصاد جهانی این تعداد پلت فرم تولید واکسن کرونا همزمان با هم فعال شده اند و ما از سه مسیر کاملا داخلی و یک مسیر تولید مشترک این امر را پیگیری کردیم. سلامت مردم اولویت دولت است و ما برای آن هر تلاشی را انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد شفافیت در واگذاری واکسن، سامانه هوشمند برای توزیع واکسن ایجاد شده است. خارج از اولیت بندی به هیچکس واکسن تزریق نخواهد شد و وضعیت تمام افراد آسیب پذیر و اولویت بندی ها به تفکیک  شهرهای مختلف به طور شفافی در آن قابل رویت خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.