حجت الاسلام شعبانی گفت: اگر ما بخواهیم شبیه حضرت زهرا(س) باشیم، باید با بهرمندی از صفت مقاومت ایشان در برابر دشمنان که می‌خواهند به ولایت خدشه وارد کنند، بایستم؛ ایام فاطمیه خط مقدم شیعه است و اگر نسبت به آن کوتاهی کنیم اساس مذهب شیعه به هم می‌ریزد.

ایام فاطمیه، خط مقدم مذهب تشیع است/ائمه(ع) در گرفتاری‌های خود به حضرت زهرا(س) متوسل می‌شدند

 حجت الاسلام علیرضا شعبانی کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین، به مناسبت ایام فاطمیه به بیان فضایل و مناقب حضرت فاطمه سلام الله علیها پرداخت و گفت: در بیان فضایل حضرت فاطمه زهرا(س) همین بس که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله وسلم در مورد ایشان فرموده اند خداوند تمام افلاک، آسمان‌ها و زمین را به طفیل وجود ایشان خلق کرده است. در روایت داریم هنگامی که بی بی دوعالم به نماز می‌ایستادند، تمام ملکوت محو تماشای نماز حضرت زهرا(س) بودند.

حجت الاسلام شعبانی افزود: نسل تمام ائمه(علیهم السلام) که واسطه ما با عالم ملکوت و ذات اقدس الهی هستند، از وجود نازنین ایشان است. امام صادق علیه السلام فرموده‌اند که شما شیعیان هر وقت مشکل و حاجتی دارید، به ما متوسل و متوجه می شوید، خود ما اهل بیت(ع) وقتی گرفتاری داریم و مضطر می شویم، مادرمان حضرت زهرا را صدا می زنیم. مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند که شخص من، رزق سالم را در ایام فاطمیه می‌گیرم. این رزق مد نظر مقام معظم رهبری هم شئونات شخصی ایشان را شامل می‌شود و هم شئونات و امورات مملکت.

کارشناس امور دینی ادامه داد: یکی دیگر از فضایل حضرت زهرا(س) که شاخص است، دفاع از ولایت است. خانم هیجده ساله ای که باردار هم هست، وقتی به خانه امام زمان او یورش می‌برند، یک تنه می‌ایستد و از ولایت دفاع می‌کند. فقط همین مورد را بتوانیم در جامعه امروزی تسری دهیم، به نتایج خوبی می‌رسیم. اگر ما بخواهیم شبیه حضرت زهرا(س) باشیم، اگر با بهره‌مندی از صفت مقاومت ایشان در برابر دشمنان که می‌خواهند به ولایت خدشه وارد کنند، بایستم، همین برای ما کافی است. به هرحال فاطمیه خط مقدم شیعه است و اگر نسبت به آن کوتاهی کنیم اساس مذهب شیعه به هم می ریزد.

وی در رد شبهات مطرح شده در ارتباط با نحوه شهادت حضرت زهرا(س) و مغایرت آن با غیرت علوی گفت: اول آنکه روایات مربوط حوادث شهادت حضرت زهرا(س) در کتب اهل سنت ذکر شده است، دوم آنکه در بحث دفاع ایشان از ولایت باید شرایط و اقتضای زمان را هم به آن پیوست کنیم. بله شجاعتی که حضرت امیر(ع) در جنگ‌ها داشته‌اند زبانزد بین تمام اعراب بود، در روایت هم داریم یکی از یهودیان وقتی می‌ بیند حضرت را دست بسته، بدون عمامه و عبا دارند به مسجد می‌برند، اعتراض می‌کند.

حجت الاسلام شعبانی گفت: خوب این موضوع در تناسب با شرایط زمان قابل هضم است؛ کسی که در جنگ‌ها هیچ وقت پشت نمی‌کرده و صاحب ذوالفقار است، حالا به همسر او جسارت می‌کنند، مطمئناً مصلحتی در پس این قضیه وجود دارد. روایت داریم هنگامی که پیامبر اکرم(ص) پیش از رحلت خود به حضرت علی(ع) فرمودند که بعد از من با خانه و خانواده تو چنین خواهد شد و تو باید سکوت کنی، حضرت اعتراض کردند، اما پیامبر به ایشان فرمودند که علی جان اگر به خاطر حفظ کیان اسلام سکوت و استقامت نکنی، تمم زحمات نه فقط من پیامبر اسلام بلکه تمام زحمات رسل پیشین نیز از بین خواهد رفت. دشمن تا پشت دیوارهای مدینه نفوذ کرده و منتظر اختلاف داخلی بودند تا پرونده اسلام را ببندند اما با درایت امیرالمؤمنین و فداکاری حضرت زهرا(س) الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اسلام در دنیا گسترش یافته است.

کارشناس امور دینی در مورد جایگاه علمی و معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: امام خمینی(ره) در باب فضایل ایشان می‌فرمایند که پس از رسول خدا(ص) داستان نزول جبرائیل قطع نشد، یعنی جبرائیل بر حضرت نازل می شد و مصحف فاطمی که تمام اتفاقات پس از شهادت ایشان تا ظهور حضرت در آن نقل شده، از همین طریق بوده است. جبرائیل فقط و فقط بر پیامبر باید نازل می‌شد و وقتی بر کسی دیگر بخواهد نازل شود باید تناسب وجود داشته باشد، بنابراین همین مسئله برای تبیین جایگاه علمی و معنوی حضرت زهرا کفایت می‌کند.

حجت الاسلام شعبانی در ارتباط با ایام فاطمیه و سبقه تاریخی آن نیز تصریح کرد:  سال‌های سال از زمان خود اهل بیت برای عزاداری حضرت فاطمه(س) مراسم می‌گرفتند. در روایات داریم که امام صادق(ع) و امام رضا(ع) و سایر ائمه از شعرا و سخنوران مشهور دعوت می کردند که به منزلشان بیایند و با اینکه خفقان شدیدی در آن زمان وجود داشته، در عزای حضرات زهرا(س) مدیحه سرایی کنند و خود ایشان گریه می‌کردند بنابراین ایام فاطمیه سبقه‌ای چندصد ساله دارد و چیز جدیدی نیست به ویژه در نزد خود اهل بیت(ع)، کسانی که در عالم مکاشفه محضر امام زمان شرفیاب شده‌اند، به عینه دیده‌اند که ایشان نسبت به فاطمیه و عزای مادرشان تأکید دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.