۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
کد خبر: 735907

ایران می‌گوید مقدمات آغاز تجارت آزاد با دو کشور و یک منطقه اقتصادی را کلید زده و در این بین احتمالا نخستین کشوری که در این فهرست قرار می‌گیرد، همسایه شرقی خواهد بود.

شریک جدید تجاری ایران از شرق می‌آید؟

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که در سال‌های گذشته بسیاری از کشورها در قالب قراردادهای دو و چند جانبه برای گسترش تجارت، پای توافق‌های تجارت آزاد و ترجیحی را امضا کرده‌اند، ایران به دلیل مشکلات داخلی و محدودیت‌هایی که تحریم‌ها به وجود آورده، با محدودیت‌هایی در این حوزه مواجه بوده و فعالان بخش خصوصی می‌گویند باید راه برای امضای این توافق‌ها همراه شود و تعلل بیش از این، به بازار ایران لطمه وارد می‌کند.

در تجارت آزاد، دو کشور تعرفه کالاهای وارداتی از کشور مقابل را به صفر می‌رسانند و همین کار راه را برای صادرات کالا به کشور هدف باز خواهد کرد. در تعرفه ترجیحی نیز بر اساس متن قرارداد، تعدادی از کالاها یا با تعرفه صفر وارد می‌شوند یا با با برنامه ریزی صورت گرفته تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شود که برای کالاهای مشابه از سایر کشورها اجرا نمی‌شود.

ایران نخستین گام در این مسیر را در آبان ماه سال ۱۳۹۸ و با عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برداشت. این اتحادیه که با حضور کشورهایی از آسیای میانه و اروپای شرقی تشکیل شده، به شکل گروهی تعرفه کالاهای صادراتی و وارداتی را به حداقل می‌رساند و نخستین نتیجه آن افزایش صادرات ایران به تعدادی از کشورهای اوراسیا با وجود تداوم تحریم و شیوع ویروس کرونا بوده است.

با توجه به اهمیت ورود ایران به این عرصه، روز گذشته رییس سازمان توسعه تجارت خبر از این داد که ایران مذاکرات برای تجارت آزاد را آغاز کرده و در کنار اتحادیه اوراسیا، دو کشور پاکستان و صربستان نیز در حال مذاکره برای برقراری تجارت آزاد هستند.

پس از این صحبت‌ها، حالا سازمان توسعه تجارت خبر از این داده که وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با همتای پاکستانی خود درباره چگونگی افزایش همکاری‌های دو جانبه گفت و گو کرده است. علیرضا رزم‌حسینی در این گفت وگوی تلفنی که به درخواست سفارت پاکستان در تهران انجام شده بود، با اشاره به روابط برادرانه دو کشور، بر گسترش بیش از پیش مناسبات  تجاری، اقتصادی و سیاسی دو کشور تأکید کرد.

همچنین، در راستای علاقمندی دو کشور به تقویت زیرساخت­های تجاری فیمابین، تداوم مذاکرات تجارت آزاد ایران و پاکستان مورد موافقت قرار گرفت و  مقرر شد  برنامه ­های برگزاری نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان به سرعت هماهنگ شود تا در جریان سفر عبدالرزاق داوود به تهران، سند همکاری­ها به امضای وزرا برسد.

 در ادامه این گفت وگو، طرفین ضمن اظهار علاقه مندی به تقویت زیرساخت­های تبادلات مرزی از طریق ایجاد بازارهای مرزی و بازگشایی نقاط جدید مرزی، از افزایش گذرگاه‌های مرزی رسمی بین ایران و پاکستان با گشایش مرز ریمدان –گبد در آذرماه سال جاری به دو مرز رسمی ابراز خرسندی کردند و خواستار بازگشایی مرز رسمی سوم بین ایران و پاکستان در پیشین-مند در آینده نزدیک شدند.   

عبدالرزاق داوود نیز با اشاره به سفر موفقیت آمیز نخست وزیر پاکستان به تهران در سال ۱۳۹۸ و ملاقات‌ با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، این سفر را به یاد ماندنی توصیف کرد و در پایان از ویزر صنعت، معدن و تجارت کشورمان دعوت کرد تا به پاکستان سفر کند.  

بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت، پاکستان چهارمین بازار صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه بوده و در ۹ ماهه سال جاری مجموع تبادلات تجاری دو کشور بیش از ۸۴۰ میلیون دلار برآورد شده که سهم صادرات ایران ۷۱۰ میلیون دلار و شامل محصولات صنعتی، شیمیایی، مصالح ساختمانی، محسولات کشاورزی و غذایی بوده و در بیش از ۱۱۰ کد تعرفه انجام شده است.

با توجه به تراز تجاری مثبت ایران در معامله با پاکستان، تجارت آزاد می‌تواند به افزایش قابل توجه صادرات ایران به این کشور همسایه منجر شود تا در دوره‌ای که رقابت‌های منطقه‌ای برای به دست آوردن بازارهای جدید به اوج خود رسیده، ایران بتواند شریک مهم خود را از میان همسایگان شرقی‌اش جذب کند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.